Databáze českého amatérského divadla
Texty: Olomouc, LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 174-176.
ZÁPALKA-KABARET
(Olomouc)
Soubor založený studenty Filozofické fakulty Univerzity Palackého v roce 1963, který navazoval na inspirativní „večery zelenáčů“ (autorská čtení začínajících autorů), na nichž se podíleli Bohuslav Matyáš, Alena Bretšnajdrová–Nádvorníková, Miloš Kuraš, Rudolf Saitz, Bohumil Smrčka, Vítězslav Švalbach a jako „garant“ tehdejší asistent FF UP Jiří Skalička. Právě z této skupiny vzešlo svébytné studentské divadlo poezie či spíše poetický kabaret Zápalka, který na sebe upozornil pořadem Čistý oheň (1963). U jeho zrodu stáli kromě Bohuslava Matyáše a Bohumila Smrčky také Vítězslav Švalbach, Jana Ovčáčková–Zikmundová a Jiří Flíček (tehdejší dramaturg olomoucké činohry). Nezvykle rezonující interpretace veršů Jevgenije Jevtušenka a Andreje Vozněsenského, v rytmicky přesně vystavěné inscenaci zdůrazňující civilní přednes, se zapojením studentského dixielandu a výtvarně stylizované scény, vyneslo začínající soubor rázem mezi tehdejší nejprogresivnější malá divadla. U diváků vítězila Zápalka zaujetím pro výraz osobní odpovědnosti, odmítnutím iluzí a sentimentu, u odborníků kultivovaným projevem, názorově jasnou dramaturgií, novým přístupem k přednesu poezie s důrazem na sugestivní jevištní atmosféru.
Po úspěchu na Wolkrově Prostějově 1963 soubor hostoval v samostatném pořadu v pražském Divadle Na zábradlí, byl účastníkem přehlídky, v níž se v Divadle Na zábradlí prezentovala nejvýraznější divadla malých forem (1964). Svůj druhý titul označili členové Zápalky za poetický kabaret. V inscenaci Aneb cirkus Zelená husa (1963) nabídli nápaditě rozehranou montáž z tvorby světových i domácích autorů (Konstanty Ildefons Gałczyński, Karel Čapek, Friedrich Dürrenmatt, Miroslav Holub, Gabriel Laub, Tadeusz Różewicz, Ilja Ilf a Jevgenij Petrov aj). Základním principem bylo zdivadelnění poezie v poetické klauniádě, v níž studenti zaútočili humorem a recesí na falešné moralizování, pokrytectví, kariérismus a konvence. V duchu šedesátých let nechyběly mezi aktivitami Zápalky i text-appealové večery nebo výstava „tvůrčí skupiny Zápalky“, prezentovaná ve foyer olomouckého divadla. Přestože činnost souboru po druhé úspěšné inscenaci končí, znamenala v dobovém kontextu nově vymezený prostor pro generační dialog. Dramaturgicky i inscenačně přerostla tehdejší úroveň studentských skupin a soubor se zařadil mezi nejvýraznější divadla poezie šedesátých let.
Bibliografie:
Blahynka, Milan: Večer v jedenáct. Červený květ, 1963, č. 2, s. 369.
Blahynka, Milan: Znáte to se zápalkou? FLP revue, 1964, č. 1, s. 2.
Císař, Jan a kol.: Cesty českého amatérského divadla. IPOS-ARTAMA,
Praha 1998, s. 248.
Kokta, Zdeněk: 2x Čistý oheň. Ochotnické divadlo, 1963, č. 7, s. 159 (podepsáno Z.K.)
Kubálek, Dušan: Zápalka na Zábradlí. Svět sovětů, 18. 3. 1964, s. 6–7.
Lazorčáková, Tatjana: Čas malých divadel. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1986.
R. H. (=Hlavsa, Radek): Odvaha zlevněna– rozum zdražen. Amatérská scéna, 1, 1964, č. 1, s. 9.
Soeldner, Ivan: Užitečné večery v Olomouci. Divadelní noviny, 1964, č. 13, s. 4–5.
ZÁPALKA neshořela (vl). Večerní Praha, 26. 2. 1964.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.