Texty: Plzeň, Propadlo nahlíží za horizont života, recenze Vl. Gardavský, 2018

Propadlo nahlíží za horizont života

Neprofesionální divadelní soubor s bezkonkurenčně nejdelší historií v Plzni Divadlo Propadlo uvádí v Divadle Dialog melancholickou komedii Hřbitovní aktovky aneb Na shledanou na…, jejíž název už leccos napovídá. Jedná se o šestici aktovek současné autorky Anny Svobodové, které se opravdu odehrávají na hřbitově a jež režisérka Dáša Marovičová razantně upravila a propojila do souvislého příběhu. Život a smrt jsou si trvale velice blízko už proto, že je nelze oddělit. Neustále kolem nás někdo umírá a vědomí konce dodává každému životu další rozměr. Že tento smutný, ale přirozený moment není nutno vnímat pouze tragicky, naznačuje tato poněkud černá, ale v jádru vlídná komedie, která i přesto, že pojednává o posledních věcech člověka, vyznívá vcelku optimisticky. A na první pohled tísnivé hřbitovní prostředí pomáhá uvádět v soulad a eliminovat rozpory ve vztazích jak mezi živými, tak mezi mrtvými. Ano, i duše zemřelých hrají v této komedii důležitou roli. Hraje se na vydařené scéně Petra Maroviče a také světla i zvuky přesvědčivě navozují různé denní a noční doby v předvánočním čase. Dění sugestivně rámuje fičení větru a preludování na kytaru.
Režisérce se podařilo komedii s velkým počtem osob typově vhodně obsadit. Třináctka pánů a dam ztvárňuje bezmála dvojnásobný počet postav. Řadě z nich je vyměřen jen nevelký prostor, třeba při úpravě hrobu či procházce hřbitovem, ale i ony dotvářejí žádoucí kolorit. Hlavní tíha večera ležela na bedrech zkušených herců, u nichž je pregnantní a přitom přirozená výslovnost samozřejmostí, kteří se dokáží i do několika rolí věrohodně převtělit a dle pokynů režisérky proměňovat temporytmus a atmosféru z jímavé na humornou a naopak. V několika úlohách různorodých zralých žen či duší se dařilo především Jitce Pelcové a Dáše Marovičové, Kateřina Pilná zaujala jako Jiřka, která bude poprvé trávit Vánoce bez manžela či Michaela Polánková jako Hana, která se nad rovem svého otce (Radek Martínek) dozvídá o nevěře svého manžela. Martínek se ale uplatňuje i jako duše zemřelého, ale dosud nepohřbeného muže. Podobně několik rolí ztělesnili Robert Střelka či Milan Mourek. Po jedné výrazné úloze se dostalo na Miroslava Urbana (Doktor), Karla Pilného (Mikuláš), Jiřího Pelce (Hrabě) či Květoslava Schmiedhubera (Stavitel).
Hřbitovní aktovky měly premiéru v nanejvýš vhodném dušičkovém čase, ale zhlédnout je s potěšením je možno celoročně.

Vladimír Gardavský