Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: ONDŘICH, Štěpán: 24. ročník Bechyňského perlení (2018) - program, informace o inscenacích. AS 14.2.2018.

24. ročník Bechyňského perlení

Celostátní přehlídka klasické amatérské divadelní tvorby, která se nese v duchu „Za málo peněz hodně muziky“. Na divadelní PERLENÍ přijelo celkem devět amatérských divadelních souborů.

Činoherní | Studentské


XXIV. ročník BECHYŇSKÉHO PERLENÍ: 2.–4. února 2018

Na divadelní PERLENÍ přijelo celkem devět amatérských divadelních souborů. Specifikum přehlídky je, že hrají nejen pro diváky z Bechyně a okolí, ale také pro ostatní kolegy z amatérských souborů, aby si od nich pak poslechly názory na svou tvorbu v tak zvaném popovídání o viděném. To byl a také stále je smysl Perlení. Jedná se totiž o nesoutěžní přehlídku, v níž každá inscenace je vítězná. Bechyňské PERLENÍ si nejen za roky trvání získalo renomé, ale především důsledně plní své poslaní začínajícím i stávajícím amatérským divadlům. Motem je HERCI I DIVÁKY SOBĚ, kdysi dávno ustavené Josefem Brůčkem, co parafráze nápisu ND.
Co jsme viděli…

Divadlo KAPOTA z Tábora uvedlo vlastní text DOBRÉ RÁNO, RODINO! Staré známé téma, zda je náš osud daný vyššími mocnostmi, zde bohužel zůstal pouze v rovině informativní. Počáteční znak žonglování s našimi životy, zůstal nevyužit, ale na druhou stranu časosběrné obrazy z rodiny byly dobrým scénickým nápadem.
DS DIPONA z Louňovic přivezlo inscenaci RYBA VE ČTYŘECH. Jedná se o klasický morytát o třech bohatých, stárnoucích sestrách a sluhovi, kterého všechny dámy zneužívají, což nakonec vyústí ve všeobecné mordování. Nutno pochválit vícefunkční scénu, která nepřekážela, ovšem výklad vzájemných vztahů byl oslaben, a stejně tak temporytmus. Zavedení postavy Ďábla je ovšem omyl, neboť tím jsou postavy zbaveny odpovědnosti za své činy. A samozřejmě scházelo „erotické“ dusno, na kterém mordy stojí.
DS VLTAVAN z Týna nad Vltavou se chopila dravé komedie od W. Shakespeara ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY. Hrálo se ve výborné náznakové scéně Luďka Švehla, ovšem kostýmy, kromě Petruccia a dam, zůstaly na poloviční cestě. Představení stálo na hlavních představitelích, kteří se postav zhostili s přehledem, jen ostatní spoluhráči hráli poněkud „na půl plynu“. Situace jsou dobře vystavěné, ovšem nebylo nejen zřejmé, ale ani naznačené vyznění, jak to s tím zkrocením je.
Divadlo REFEKTÁŘ z Jinonic uvedlo v režii Vladana Milčinského aktovku ANALFABET, od srbského autora B. Nusiče. Byť skoro sto let starý text, má stále co říci na věčné téma byrokratů u moci. Jedná se o skvěle vystavěnou inscenaci, kde vztahy postav, motivy, i situace směřují neomylně k tématu, nehledě na schopnost herců jednat nejen slovem, ale i tělem. Byl to nejen divácký, ale též divadelní zážitek!
DS BEZCHIBI z Brtnice se v režii Michale Lurie představilo hrou ROCKER A DVĚ STARÉ DÁMY. Známé „klišé“ o starších ženách v domově důchodců, sladce děsivé vrchní sestře, a divokém rockerovi s dobrým srdcem, to vše zahuštěné odhalováním vraždy. Postava rockera je soudržná po celou dobu, ovšem výrazněji odlišit obě starší dámy a jejich motivace by se víc než vyplatilo. Nebylo by od věci poněkud proškrtat text, aby se poslední třetina představení nepropadla do TV seriálové všeobecnosti.
Ochotnický soubor FORBÍNA z Jistebnice si vybralo textově náročný scénář od E. Schmitta ENIGMATICKÉ VARIACE pro dva herce. Nutno pochválit, že účinkující se bez zádrhele naučili skoro dvouhodinový text, ale… ale bohužel zůstalo z 90% jen u slov. Problém byl i v rozplizlém kostýmování postav. Enigma je záhada, tajemství spouštěné poslechem hudby, a následně odkrývající psychologické a psychiatrické deprivace po smrti milované osoby, včetně intelektových póz vnějších i vnitřních. Škoda, že se nekonalo slovní jednání, aby byly odkryty motivace.
DS VOŽIVOT přivezl z Mladé Vožice, černou detektivní komedii KRYSÍ DŮM. Hra je, v dobrém slova smyslu, podobná hrám A. Christie. Režisérka, a zároveň autorka textu a K. Pokorná, s přehledem vystavěla situace i charaktery postav v dobře udělané scéně. Po dvě hodiny úspěšně drží diváky v napětí, i když začnou tušit, kdo je vrah. Ovšem dvojité překvapení je čeká na konci v odhalení kdo a proč a jak.
DS TYL ŘÍČANY a jejich ZLOMATKA od M. Gelardiho. Režisér Karel Purkar si vždy vybírá nesnadné a komplikované texty, čemuž odpovídá i scéna a svícení. Téma: člověk kontra společnost kontra bůh se rovná vražda. Škoda, že jedinou hráčkou, která dala textu co jí náleží, byla představitelka Matky. Její protihráči byli příliš expresivně jednostrunní, než abychom mohli zažít více rozehrané vztahy v rodině.
DS BANDA z Bystřice u Benešova opět přivezla autorský text principála a režiséra Pavla Němce,MAFIE. V důsledku tak zcela naplnila poslání Perlení zjistit pro další tvorbu, jak co funguje. Groteskní parafráze známých gangsterských příběhů, je zatím na půl cesty. Je nutné uspořádat text, aby příběh vyplýval z nutnosti děje a ne z vůle autora, a taktéž nebyly zcela vystavěné situace. Ovšem zvolená stylizace dvou mafiánských rodin, včetně motivu dvojčat (dobrý/zlý), je dobře napadnutá. Takže se můžeme těšit na dokončenou inscenaci.
Divadlo BEZ ZÁRUKY Praha, a jejich soft cool drama irského autora Marka O´Rowa MADE IN CHINA. Režie Michal Šesták (a ostatní). Razantní nástup expresivních slov a neméně tak expresivních vnějších gest, herci zvládli bezproblémově. Stylizace postav a situace v mizanscénách držely téma co prostorové gesto – byly nejen čitelné, ale i významově na místě. Výklad scénáře byl naplněn, a nejvíce se to projevilo postupným odhalování kdo s kým a proč. Proto se nenásilně zvolna vynořovalo podhoubí dávných vztahů. Prostě to, co do vás v mládí vložila rodina nebo ulice, se časem při troše dobré vůli projeví: ať už v pozitivním či negativním jednání. Zbývá jen dořešit basebalovou pálku – aby se neprozradilo, že není dubová. Jinak zážitek, a je na místě, že nikoho nenechalo představení chladným, ať v příjímání či odstupu.
Těšme se na příští rok, kdy se uskuteční jubilejní XXV. ročník BECHYŇSKÉHO PERLENÍ.

Vladimír Zajíc

Autor: Mgr.Štěpán Ondřich
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.