Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 167-168.

VĚTRNÍK
Prostějov)
Soubor se počátkem šedesátých let vřadil do širokého proudu vznikajících divadel malých jevištních forem, jejichž inspirací byla pražská divadla Na zábradlí a Semafor. Formovat se začal pásmem z poezie Vítězslava Nezvala Chrpy a města (1961), prvním titulem pod názvem Větrník byla zdramatizovaná poema Sergeje Jesenina Anna Sněgina, uvedená pod názvem Modravá dálka (podzim 1961).
U zrodu souboru, který směřoval programově svou dramaturgií i scénickým provedením k divadlu poezie, stál Radoslav Lošťák, od roku 1963 se režijně podílel na činnosti souboru Svatopluk Vála (pozdější zakladatel prostějovského HaDivadla). V období hledání stylu se po Zpěvech staré Číny (1962) objevuje významný předěl – Oči a paměť (1962), montáž francouzské poezie, v níž řazením textů vznikla nová hodnota dramatického kontrapunktu. Způsob interpretace pak signalizoval svébytnou poetiku souboru, založenou na motivickém členění textu a refrénu, ozvláštňujícím významovou rovinu inscenace. V netradičním prostoru arény byl realizován apelativní pořad z poezie Vladimíra Solouchina Jak se pije slunce (1962), jevištně metaforickým kontrastem ke konvencím divadelní iluze získalo úspěch zpracování Nezvalova Akrobata (1962 – odneslo si Cenu poroty z Wolkrova Prostějova). Výrazná experimentální inscenace byla hledáním různého způsobu jevištního ztvárnění poezie, které opouštělo princip mozaiky a směřovalo k expresivně stylizovanému tvaru.
Jedním z klíčových pořadů divadla Větrník byla montáž Hladina čisté spodní vody (1963), koncipovaná autorem Radoslavem Lošťákem jako počátek projektu v duchu „encyklopedického hesla“. V jednotlivých částech, věnovaných rozdílným autorům a interpretovaných s důrazem na odlišný styl, zazněla tvorba Guillauma Apollinaira, Jacquese Préverta, Janise Ritsose, stylovou inspirací byl mimo jiné i voicebandový princip.
Po pořadech text-appealového charakteru (Proč tu není poezie – 1963 a Rozhovor – 1964) se poslední významnou inscenací stala Lošťákova variace na někdejší burianovskou dramatizaci Krysaře Viktora Dyka (1965). Soubor v roce 1965 svou činnost ukončil, můžeme jej však považovat za zakladatele kontinuální linie divadel poezie v Prostějově. Svého pokračovatele našel tento typ divadla ve Svatopluku Válovi, který od roku 1967 vedl Divadelní studio při LŠU, předchůdce pozdějšího HaDivadla.

Bibliografie:
Hraše, Jiří (sest.): Prostě Prostějov. 40 let ve městě s poezií. IPOS-ARTAMA, Praha 1997, s. 18–19.
Kovářík, Miroslav: Prostějovská divadla poezie. Štafeta (Prostějov), 1977, č. 4, s. 13–16.
Šrámková, Vítězslava: Divadlo poezie v letech 1945 –1989. In: Císař, Jan a kol.: Cesty českého amatérského divadla. IPOS-ARTAMA, Praha 1998, s. 245–248.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.