Databáze českého amatérského divadla
Texty: LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 165-166.
TEATRZYK
(Český Těšín)
Soubor, který v druhé polovině sedmdesátých let představoval nejen výraznou, kreativní, autorskou hodnotu v divadle polské menšiny na Těšínsku, ale také se zapojil – a úspěšně – do kontextu tehdejšího amatérského netradičního divadla. Jeho činnost vycházela z poměrně široké základny mladých amatérských divadelníků, která vznikla na základě metodické, cílevědomé práce s mladými zájemci o divadlo v rámci každoročních pracovních soustředění, divadelních dílen (např. IKRA – Internatowy Kurs Reżysera i Aktora) i divadelních přehlídek v rámci PZKO (Melpomenki). Na vedení souboru se podíleli profesionální herci a režiséři, zejména absolventi pražské DAMU Marek Mokrowiecki a Karol Suszka (tehdy již působící na polské scéně Těšínského divadla a pohostinsky také v polských divadlech). Soubor působil pod Ústředním výborem Polského kulturně osvětového svazu (Zarząd Główny Polskiego Związku Kulturalno Oświatowego).
Také díky jim se členové divadla seznamovali i s podněty tehdejšího polského experimentujícího i studentského divadla (Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor). Soubor působil v letech 1975–1980 a k jeho nejvýraznějším počinům patřily inscenace: Kozubowa (texty: Tadeusz Cimała, rež. Marek Mokrowiecki a Karol Suszka, 1976) – inscenace, jež cestou kolektivních improvizací (sebe)reflektovala postavení svých aktérů a téma národní identity, Drumla / Drnkačka (texty místních polských básníků, např. Wilhelma Przeczka, rež. Marek Mokrowiecki – 1978, soubor s ní vystoupil i na Wolkrově Prostějově 79) a Przygody Sindbada Żeglarza (Dobrodružství plachtaře Sindibáda), vlastní autorská dramatizace poémy známého symbolistického polského básníka Bolesława Leśmiana, která se dočkala ohlasu na přehlídce Šrámkův Písek v roce 1980. Početný soubor se vyznačoval kolektivní soudržností a tvořivostí a byl i výchozí základnou, zkušeností i příkladem pro řadu výrazných aktérů polského amatérského divadla (např. Aleksandra Humel, Zygmunt Branny, Janusz Klimsza) i pro další aktivity polského netradičního amatérského divadla (např. souboru Teatr im. mjr. Szmauza). Jeho autorská poetika se vyznačovala důrazem na kolektivní tvorbu a autentičnost, jak je s sebou přinášela dobová poetika alternujícího divadla. Typická byla snaha souboru spojovat prvky pohybového, resp. fyzického divadla s divadlem poezie a osobní výpovědi, dramaturgicky pak snaha o novou, netradiční a zosobnělou interpretaci klasiků romantické i moderní polské literatury (Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Bolesław Leśmian), místních význačných autorů (Wilhelm Przeczek) i vlastní autorské tvorby.
Bibliografie:
bw: Dokąd podążasz, Teatrzyku? Głos Ludu (Ostrava), 24. 11. 1979, s. 6.
Hummel, Aleksandra: Dokąd podążasz, Teatrzyku? Głos Ludu (Ostrava), 1. 12. 1979, s. 6.
Kara, Leszek: Melpomenkowy maraton. Głos Ludu (Ostrava), 3. 11. 1979, s. 5 a 7.
(k): Powodzenie „Drumli“ i „Kozubowej“. Głos Ludu (Ostrava), 28. 6. 1979, s. 3.
Wantula, Tadeusz: Dokąd podążasz, Teatrzyku? Głos Ludu (Ostrava), 20. 10. 1979, s. 6.
Wantula, Tadeusz: O rzetelność w polemice. Głos Ludu (Ostrava), 15. 12. 1979, s. 3.
wp: Sukcesy „Teatrzyku“ oraz „XYZ“. Głos Ludu (Ostrava), 7. 6. 1980, s. 7.
Zotyka, M.: Orientalna przygoda Teatrzyku ZG PZKO. Głos Ludu (Ostrava), 2. 8. 1979, s. 3.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.