Databáze českého amatérského divadla
Texty: VRCHOVSKÝ, Ladislav: Lounské divadlení 2017. AS 6.3.2017.
Lounské divadlení 2017
Krajská postupová přehlídka činoherního a hudebně-zábavného divadla Ústeckého kraje Lounské divadlení proběhla ve dnech 2. - 5. 3. ve Vrchlického divadle v Lounech.
Činoherní | Hudební | Krajské postupové přehlídky
Pořadatelé, kterými byli Vrchlické divadlo a divadelní soubor Rádobydivadlo Klapý, pozvali k soutěžení o postup na národní přehlídku Divadelní Piknik Volyně osm souborů.
Divadlo Triarius Česká Třebová přijelo s inscenací hry Josefa Topola Kočka na kolejích. Topolův pro scénování velmi obtížný text se režisér inscenace a zároveň jeden z dvojice účinkujících Josef Jan Kopecký rozhodl posunout do žánru lyrického dramatu. Z tohoto důvodu vyňal z děje všechny další postavy a ponechal jen dvojici Evi a Vénu (sám hraje Vénu, Evi ztvárnila Tereza Vodochodská). Navzdory vyspělému herectví obou se nepodařilo využít potenciálu Topolovy hry, a to hlavně z důvodu nedostatečného vyjádření celé škály emocí, nálad a situací, které Josef Topol do této filozofické hry o mužském, ženském a potažmo lidském životním údělu vložil.
Divadlo Exil Pardubice nastudovalo hru španělské dramatičky Palomy Pedrero Anna 11. března. Příběh žen, který vychází z pozadí teroristického bombového útoku na vlaky spáchaného v Madridu v roce 2004, se pardubickým ochotníkům podařilo přenést na jeviště ve velmi dobře vystavěném i odehraném jevištním tvaru s několika výbornými individuálními hereckými výkony.
Divadelní klub mladých Česká Lípa se rozhodl pro inscenování hry Carla Goldoniho Treperendy. Povrchní inspirace commedií del arte však přinesla rozpačitý výsledek, a představení zůstalo jen u celkem sympatického mladistvého projevu kolektivu hýřícího energií. Nejvydařenějším prvkem této inscenace byly kostýmy.
Divadelní soubor Diverzanti Brno vznikl před rokem při realizaci inscenace (Ne)chtěná útěcha, se kterou také na přehlídku přijel. Autorka scénáře a zároveň režisérka Kateřina Volánková vycházela z dokumentů o ženských táborech zřizovaných velením japonských vojsk během druhé světové války, do kterých Japonci sváželi ženy, aby svými těly sloužily vojákům a důstojníkům. Tato velmi temná stránka historie druhé světové války dodnes nebyla dostatečně osvětlena, a oběti této zvůle nebyly dostatečně odškodněny. Mimořádně působivá inscenace, režijně, scénograficky a choreograficky dobře vystavěná, s výbornými hereckými výkony, přinesla po jejím odeznění dlouhotrvající potlesk publika ve stoje.
Divadelní klub Jirásek Česká Lípa přivezl původní souborovou hru Commedia a´la Carte. Pod scénářem a režií této inscenace je podepsán Václav Klapka a kolektiv. Inscenace je doslova metodickou ukázkou žánru commedie dell´arte. Představení překypuje energií a hravostí, hereckou tvůrčí invencí a schopností improvizace, a to jak v mluvním, tak pohybovém projevu.
Divadlo Navenek Kadaň si zvolilo pro svoji další práci po loňském úspěchu inscenace Veroničin pokoj francouzskou konverzační komedii Bez obřadu. V obavách o nedostatečný humorný potenciál textu se kadanští vydali cestou jeho ozvláštňování různými vnějšími groteskními prvky, čímž bohužel sklouzli k na jevištích často viděnému „vyrábění humoru“. Tato snaha byla kontraproduktivní a hodně ubrala celku na jeho zábavnosti, pro kterou hlavně jsou podobné tituly nastudovávány.
Podobně jako předchozí zmíněné představení dopadl i výsledek práce Hynkova hravého divadla Litoměřice, které přijelo se hrou W. Spiera a P. Fishera Čistírna. Anglická bulvární komedie z pera německých autorů zůstala v podání litoměřických v půli cesty za parodií žánru kriminální komedie, což ovšem je velkou mírou způsobeno i samotnými nepříliš vysokými kvalitami předlohy.
Závěrečným představením přehlídky byl původní muzikál Šeherezáda, napsaný scénáristou, skladatelem a textařem Radkem Šlangalem, který je spolu s Miladou Hluštíkovou podepsán i pod režií inscenace. Popový muzikál v žánru hudby známé z písniček Dalibora Jandy či Michala Davida se v podání početného souboru složeného převážně z velmi mladých adeptů muzikálového herectví stal spíše podkladem pro debatu o smyslu a poslání práce s mládeží v oblasti hudebně-zábavného divadla, než muzikálem jako takovým. Snad jediným kladem tohoto představení je celkem slušná úroveň pěveckého projevu u většiny účinkujících.
Celková úroveň letošního Lounského divadlení, ve srovnání s výsledky snažení neprofesionálních divadelníků nabízených k vidění v rámci celé škály postupových přehlídek, byla na mimořádně vysoké úrovni. A totéž se týká i organizace přehlídky jako takové.
Odborná porota Lounského divadlení, která pracovala ve složení Miroslav Král, František Zborník a Ladislav Vrchovský, doporučila k postupu na národní přehlídku do Volyně inscenaci (Ne)chtěná útěcha v provedení souboru Diverzanti Brno, a nominovala k postupu na národní přehlídku inscenaci Commedia a´la Carte v provedení souboru DK Jirásek Česká Lípa.
(pozn. V příloze fotografie z představení Commedia…a (Ne) chtěná útěcha. Další fotografie z celého průběhu přehídky naleznete na http://www.divadlolouny.cz/?…)
Autor: Ladislav Vrchovský
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.