Databáze českého amatérského divadla
Texty: DEJL, Jaroslav: Přehlídka dětského divadla Uherské Hradiště – Vésky, 7.4.2016. Deník Dětské scény, č. 0., str. 31 - 32, 10.6.2016.
PŘEHLÍDKA DĚTSKÉHO DIVADLA
UHERSKÉ HRADIŠTĚ – VÉSKY, 7.4.2016
Deset představení jsme letos viděli na regionální přehlídce ve Véskách. Organizačně velice dobře připravená přehlídka byla divadelním maratónem od rána až do podvečera. Od pantomimy, přes recitační pásmo až po veliké „drámo“, od vlastní tvorby až po Shakespeara. Nebylo zde žádného jasného vrcholu, ale ani „tragického“ propadáku. Lektorský team pracoval ve složení Hana a Tomáš Volkmerovi a Jaroslav Dejl. Dětský diskusní klub vedl Roman Švehlík. Ale teď alespoň stručně k jednotlivým inscenacím.
Soubor La Grimase ZUŠ Uherské Hradiště, představení U Pierra
Autor: soubor a Radka Mrázová
Vedoucí souboru a režie: Radmila Mrázová
Poměrně zdařilý pokus o pantomimické představení. Pier žije v Paříži. Na jeho narozeniny přicházejí přátelé. Přinášejí pochutiny a dárky. Po hostině odcházejí na procházku. Jedna z dívek se neustále snaží někoho ulovit. Co se stane na vyhlídce?... Většina herců má dobře zvládnuté základy pantomimy, příběh a situace jsou většinou dobře čitelné. Jedná se o méně častou ukázku práce dramaťáků. Soubor byl doporučen na 1. místě do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna 2016.
Recitační soubor Gymnázia Kroměříž, představení Óda na lelky a jiná zvířata
Autor: Emanuel Frynta
Scénář: Jarmila Opravilová
Vedoucí souboru a režie: Irena Procházková
Tradiční účastník přehlídky, tentokrát ale složený z nových začínajících členů. Irena Procházková zvolila koláž z básniček Emanuela Frynty z oblíbené knížky Písničky bez muziky. Zdánlivě jednoduché verše, ale kladou na inscenátory nemalé záludnosti. Každá básnička má svůj obsah, svůj humor a nadsázku. V kroměřížské inscenaci není úplně jasné proč a jak jsou právě tak poskládané básničky, některé jsou popisně rozehrány či spíše ilustrovány. Ale přesto se jedná o sympatický pokus.
Dohráli jsme – ZUŠ Uherské Hradiště, představení Návštěva malé smrti
Autor: Kitty Crowther
Vedoucí souboru, dramatizace a režie: Hana Nemravová
Hana Nemravová tentokrát ve svém neustálém hledačství a objevování nových inspirací sáhla po knize pro děti belgické spisovatelky a iilustrátorky Kitty Crowther, která se zabývá tématem smrti. Tématem, o kterém ani dospělí moc nemluví a s dětmi už skoro vůbec. A přitom smrt patří do věčného koloběhu života. Kitty Crowther se snaží zbavit děti případného strachu ze smrti, nijak ji však nerelativizuje a nezbavuje univerzálnosti. Malá smrt je nešťastná: nikdo ji nemá rád, všichni se jí bojí, lidé, které převádí do svého království, jsou smutní, vzdychají a je jim zima. Jednoho dne si ale malá smrt dojde pro Evelínu a od té doby je všechno jinak. Konečně jste tady! vzkřikne holčička, když ji vidí... Hana se nechává textem pouze inspirovat, použije některé situace, některé postavy a situace přidá. Některé situace se hrají v malém loutkovém divadle, které je součástí černobílé výpravy a kostýmování. Zbytečně drastické je loutkové inscenování smrti dětí ze školy, které přejede auto. Někdy vázne temporytmus. Smrt je zde víc líná a trochu taková drsnější – snad to je i trochu herectví její představitelky. Přes všechny výhrady jde o zajímavou práci. Inscenace získala cenu přehlídky.
Trávníček Základní škola Vsetín Trávníky, představení Veselá zabíjačka
Autor: lidová slovesnost
Vedoucí souboru: Michaela Vrábelová
Kratičké recitační pásmo, které stojí na začátku cesty k hledání jevištního tvaru a výrazu. Tři dívky stály v řadě a recitovaly. Škoda jen, že nebyly oblečeny do krojů. Potom by to alespoň vyjadřovalo kouzlo folklóru.
Dohráli jsme – ZUŠ Uherské Hradiště, představení Dcery Macbethovy
Autor: W. Shakespeare
Vedoucí souboru, dramatizace a režie: Hana Nemravová
Hana Nemravová se opět představila jako hledačka nových možností a námětů. Tentokrát si s členy svého souboru pohrává s fikcí, že manželé Macbethovi měli šest dcer. Zajímavý nápad. Podobný postup Hana použila před léty, kdy několik děvčat – služtiček u Monteků a Kapuletů převypráví příběh Romea a Julie, který zpovzdálí pozorují. Tenkrát to svým způsobem zajímavě působilo, protože šlo o příběh lásky a byl celkem jasný a přehledný. Tragédie Macbeth je daleko složitější a obsahově náročnější text. Hraje se na náznakové scéně, ze sálu se ozývá hlas matky lady Macbeth. U přihlášky jsme bohužel neměli text. Děvčata jsou jevištně zkušená, ale myslím si, že tentokrát byl obsah sdělení nad jejich schopnosti. Ale přes všechny výhrady a problémy jde o úctyhodný hledačský pokus.
Páťáci ZŠ Komenského I, Zlín, představení: Aranella, dcera piráta
Autor: Aino Perviková
Vedoucí souboru a režie: Hana Marková
Jedenáct páťáků si se svojí vedoucí vybralo některé motivy z rozsáhlé knihy Aranella, dcera pirátů a volně si s nimi pohrává. Příběh je zasazen do rámce příběhu malé holčičky, která je tak nějaká jiná – píše si deník a knihu a chce se jednou v dospělosti stát spisovatelkou. Začíná psát příběh Aranelly.Trochu zmatku vnesla postava chlapce Mirko, který se nenadále objevuje a prezentován jako Aranellin sen, ale v závěru jí ukazuje cestu k záchraně. Hraje se na prázdné scéně pouze s nejnutnějšími rekvizitami a židlemi. Děti jsou více či méně jevištně zkušené, jde o ukázku sympatického školního divadla.
LDO ZUŠ Uherský Brod, představení: Bílá labuť
Autor: Jiří Horák
Vedoucí souboru a režie: Roman Švehlík
Inscenace Bílá labuť je volným zpracováním staré pověsti sibiřských indiánů. Je rozehrán příběh nešťastné a tragické lásky lovce Oranino a dívky Darpek a jejich rodů. V představení je funkčně použito stínové divadlo, například ve scéně tvoření Země, rostlin, zvířat a člověka. Škoda, že se nevyužije celá plocha plátna a vše se odehrává v dolní části, takže pokud není elevace hlediště, je horší viditelnost. Stínové divadlo je použito i
závěru. Pracuje se i s maskami a stylizovaným kostýmem. Představení v některých částech ztrácí napětí a temporytmus, ale to lze v dalších reprízách odstranit. Představení je zajímavou ukázkou poučené práce. Bylo navrženo na 3. místě do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna 2016.
LDO ZUŠ Rožnov pod Radhoštěm, představení: Z bláta do louže
Autorské představení
Vedoucí souboru a režie: Jan Chytil
Tragikomický kriminální příběh o dvou nenapravitelných gaunerech Hovorkovi a Macháčkové a jejich pomstě za zpackaný život. Třídní sígři, kteří terorizují svého profesora neudělají maturitu a vydávají se na šikmou plochu, kradou, prodávají drogy, přepadávají. Trochu plakát, ale jde o autorské studentské divadlo, tak proč ne. Využívá se stínového divadla, střední část je sérií scének beze slov pouze podmalováných hudbou. Někdy tak dochází k matení situací, kdy někteří herci hrají více postav a není úplně jasné kdo je kdo. Je využíváno stínové divadlo, přestavby před a za plátnem jsou zbytečně zdlouhavé a náročné (zbytečné stěhování židlí). I přes výhrady se jedná o zajímavé a svérázné představení.
Divadlo BLIC (Blázni lovící ideje cedníkem) Ostrožská Nová Ves, představení: Honza a kouzelná flétna
Autor: Majka Koukolská
Vedoucí souboru a režie: Andrea Helmichová
Ukázka klasické režisérské práce se souborem. Pokus o iluzivní pohádku o líném, i když dobráckém Honzovi, který se vypraví do světa a při cestě osvobodí hadí princeznu. Ta mu věnuje kouzelnou flétnu, která umí vyčarovat peníze, přemístit majitele na jakékoliv místo a léčit nemocné. A tak dále. Trochu dost upovídané, minimálně situací. Mladí herci jsou vcelku zkušení, ovládají jeviště, ale nemají moc co hrát. Představení bylo malými diváky, kteří touží po iluzivní pohádce, velice kladně přijato. Ale proč ne. Cesty divadla jsou různé.
Peapaperiputky ZUŠ Uherské Hradiště, představení: Dartaňan
Autor: Alexandre Dumas
Vedoucí souboru, scénář a režie: Stanislav Nemrava
Standa Nemrava vytvořil s kolektivem žáků dramatického oboru pouťové divadlo se zpěvy, obrazy a jedním tancem, kterak šohaj Dartaňan před intrikami kardinála Rišelije královnu zachraňuje a všelijaké všecko prožívá, aby se aj mušketýrem stal. To jsem trochu citoval z programu souboru. Ano, je to klasické jarmareční divadlo s výborným principálem (tady pouze pozor na hlasivky), jihomoravským šohajem Dartaňanem. Kluci si představení užijí a vyřádí (pozor jenom na některé z mušketýrů - mají trochu sklon se předvádět). V některých částech se v malém jevišťátku používají obrazy a plošné papírové loutky – jde o zvětšeniny starých kreseb z původního vydání Mušketýrů. Děj je pochopitelně zjednodušen. Kouzelné je stínání mylady. Problém je někdy v překotném tempu. Vtipně je využíván i místní moravský dialekt. Trochu rušivě působí vodičky papírových loutek, které nejsou ale zároveň mluvičky figur. Působí trochu nezúčastněným dojem. Jde o typ představení, které když přeskočí jiskra mezi jevištěm (tady se hraje v těsné blízkosti diváků v poloaréně) je obrovskou zábavou, nebo v opačném případě je možným trapasem. Přes tuto poslední poznámku představení na přehlídce mělo štěstí, že jiskra přeskočila, bylo to milé a bujaré. Soubor byl navržen na 2. místě do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna.
Jaroslav Dej
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.