Databáze českého amatérského divadla
Texty: Plzeň, Vladimír Gardavský: Chlupatej kaktus znovu baví diváky. Plzeňský deník 25. 4. 2016, příloha Kultura na květen, s. 6.
Chlupatej kaktus znovu baví diváky
Už druhá hra nejspíš nejvýraznějšího současného slovenského dramatika, uměleckého šéfa alternativního autorského divadla GUnaGU Viliama Klimáčka, se objevuje na prknech Divadla Dialog, tentokrát díky divadelnímu souboru Chlupatej kaktus, který nastudoval jeho komediální drama Nízkotučný život. Na rozdíl od promyšleně komponované hry V kapce rtuti volil tentokrát autor uvolněnější dramatický tvar dávající větší prostor ke scénickému domýšlení, k čemuž se rád hloubavý plzeňský soubor propůjčil a zinscenoval značně varovnou podívanou v kolektivní režii. Akcentoval satirické ostří komedie, kde to, co by mělo být službou či posláním, se proměnilo na byznys. Zdá se, že se jedná o značně aktuální problém. V komedii Vzpoura nevěst, která je rovněž v repertoáru Dialogu, se předmětem byznysu stal osobnostní rozvoj a vztahové poradenství, v Nízkotučném životě se vydělává na redukci tělesné hmotnosti klientů za účelem posílení jejich sebevědomí, společenské prestiže a pojistky lepšího uplatnění na trhu práce. Jako by nestačilo svá kila se naučit nosit!
Děj nás zavádí do soukromého redukčního sanatoria se zpřísněnou kontrolou tuků, glycidů a mastných kyselin vedeného nesmlouvavou a příkrou Miriam (Olga Krausová), která vyžaduje takřka vojenskou poslušnost, ač sama účinnosti svých metod moc nevěří. Její přednášky (stejně jako text celé hry) jsou ale nadmíru vtipné, třeba desatero pro získání krásné postavy by stálo za otištění v programu. Součástí terapie jsou i improvizovaná psychodramata, v nichž tři současné klientky vyjevují svoje osudy, které je zavedly do kurzů hubnutí. Redaktorka Anita (Monika Menclová) sice touží napsat kvalitní román, ale v práci s úspěchem upřednostňuje komerční hlediska, její šéf však, bohužel, začal preferovat štíhlejší a mladší kolegyni. Bývalá učitelka mateřské školy Ingrid (Klára Pešková) je poslankyní, bojí se ale vystupovat v rozpravách a trpí bulimií. Psychicky narušená pokladní v samoobsluze Krista (Zuzana Matlasová) se snažila vždy celý den držet dietu, v noci však vyjídala lednici, a manžel ji opustil kvůli ještě korpulentnější milence, což je opravdu na zbláznění. Hrou prochází ještě „duch svobody“ Egon (Martin Čadek, alternuje Ivo Opl), který je jakýmsi alter egem všech žen a našeptává jim, co si nechtějí přiznat.
Hraje se ve svižném tempu na oproštěné scéně s imaginárními rekvizitami a filmovými dotáčkami. Ženy mezi sebou leckdy mluví bez servítků a muže v publiku tak trochu šokují poznáním, že nejsou „studánkami čisté vody“, za něž je obvykle pokládáme. Komedie bystře upozorňuje i na současné nešvary ve sféře společenské a kulturní, snad jen oblast politická mohla lépe cílit do českých reálií. Generační soubor zraje, daří se mu diváky bavit a zároveň před sebe klást stále náročnější úkoly.
Vladimír Gardavský
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.