Databáze českého amatérského divadla
Texty: VOLKMEROVÁ, Hana a DOLEŽAL, Tomáš: Přehlídka dětského divadla Uherské Hradiště, 9.-10.4.2015. Deník Dětské scény, č. 0., str. 31 - 32, 12.6.2015.
PŘEHLÍDKA DĚTSKÉHO DIVADLA
UHERSKÉ HRADIŠTĚ, 9.–10. DUBNA 2015
Na krajské přehlídce dětských divadelních souborů Zlínského kraje, která se konala ve venkovském kulturním domě ve Véskách (poblíž Uherského Hradiště), se letos přestavilo 10 souborů s 11 inscenacemi. Přehlídku druhým rokem pořádá DDM Šikula v Uherském Hradišti. Jeho organizátorům v čele s Martinou Dörrovou se úspěšně daří zajistit hladký průběh akce. Bohužel i na této přehlídce se objevily soubory, které přijely chvíli před svým představením, odehrály a jely domů, aniž by jeho členové viděli jiné představení. Vždyť součástí nabírání divadelních zkušeností je také vidět představení jiných a možnost popovídat si o nich s ostatními. Tu měli všichni ti, kteří zůstali. Pod vedením, respektive citlivým moderováním, Olgy Strašákové z pobočky ZUŠ Uherské Hradiště v Kunovicích zde fungovaly dětské diskuse o zhlédnutých představeních. Přehlídku podpořilo MŠMT ČR, MK ČR a Zlínský kraj.
Na přehlídce se sešly inscenace připravované a vedené zkušenými vedoucími, ale i těmi, kteří jsou teprve na začátku. K těm prvně zmiňovaným už léta patří Hana Nemravová ze ZUŠ Uherské Hradiště se souborem Dohráli jsme, který je složen z několika věkových skupin. V jejich podání jsme viděli tři představení. Skupina starších žáků a žákyň si jako námět pro svou inscenaci vybrala japonskou pohádku O kameníkovi Jošim. Nosným tématem zde byla Jošiho neobvyklá životní pouť, na které mu bylo dáno (za pomoci ducha hory) stát se sluncem, horou, větrem, aby pak po těchto zkušenostech pochopil, že nejlépe je mu právě jako kameníkovi. Pro inscenaci byly zvoleny velmi střídmé a přitom nápadité výrazové prostředky: Joši představovaný totemovou loutkou koluje v rukách všech aktérů, kteří ze svých těl vytvářeli různá prostředí v měnícím se ději. Stylizované batikované kostýmy, výrazné bílé líčení a hudební podkres japonskou etno hudbou úspěšně evokovaly v divácích obrazy vzdálené ultury. Část této skupiny se také podílela na vzniku další inscenace Pravdivý příběh o Hildegardě aneb Kterak hrad Buchlov k Černé paní přišel. Jednalo se svébytné uchopení jedné z místních pověstí. Skupina si tuto inscenaci připravuje na letní hraní pod širým nebem. Na přehlídce sice už působila celistvě, ale stále je na ní co vylepšovat. Nadšení a nadání pro interpretaci dramatického příběhu o zhrzené lásce je tu vidět už teď. Nejmladší část souboru – čtyři osmiletí chlapci – předvedla známou pohádku O Smolíčkovi Pacholíčkovi. Představení bylo velmi svižné, plné energie i humoru. Inscenace si vystačila i s minimem jevištních prostředků. Scénu tvořilo několik černých dřevěných kostek, kterými byla nápaditým přeskupováním vytvořena všechna prostředí. Postavy byly odlišeny jednoduchými znakovými kostýmy.
Dalším zkušeným vedoucím na této přehlídce byla také Olga Strašáková, již dříve zmiňovaná moderátorka dětských diskusí, která také připravila se svými soubory dvě inscenace. Do škatulky kolektivní recitace bylo možné zařadit Štědrovečerní romanci. Čtveřice mladých interpretů (název skupiny Vlna) vyprávěla Nerudův příběh s nadhledem a humorem. Diváci ocenili v druhém plánu rozehranou hru mezi chlapci a děvčaty, která probleskovala v drobných jednotlivostech v průběhu interpretace textu. Divák tak měl dvojí zážitek – z příběhu vyprávěného v básni a z recitátorů samotných a jejich vzájemné hry. Druhá skupina dětských herců, vystupující pod názvem KaŠna, vedená také touto vedoucí, společné zkušenosti s působením na jevišti teprve získává. Herecké výkony v představení Júla a Hmýza aneb Putování za tajemstvím byly proto rozdílné. Hra s imaginací, kdy dětští herci mají tvořit kouzelný svět, se tak dařila jen částečně. Další zkušený matador mezi vedoucími Roman Švehlík ze
ZUŠ v Uherském Brodě a v Bojkovicích přivezl také dvě inscenace. V první s názvem Groteska nám ryze chlapecké osazenstvo LDO ZUŠ v Uherském Brodě ve dvou etudách bravurně předvedlo své umění nonverbálního divadla. Vystačili si „jen“ s promyšlenými pohyby, mimikou a gesty. Slov nebylo třeba, děj ubíhal a diváci se bavili. Porota ocenila tento výkon zvláštní cenou. Druhá inscenace, na které se svým vedením kromě Romana Švehlíka podílela Lenka Sasínová, vycházela z předlohy Briana Jacquese Jamie a upíři. Oblíbený literární námět nebyl v tomto pojetí dostatečně zdramatizován – chyběly dějové obrazy a přebývalo mnoho zbytečných slov.
K zajímavým počinům uvedeným na této přehlídce, vzniklým pod vedením vedoucích, kteří už mají své první krůčky za sebou, patřil Vánoční ostrov (předloha M. Macourek) Hany Markové od souboru Čtvrťáci ze ZŠ Zlín a Princům vstup zakázán (předloha Antoine de Saint-Exupéry) Radmily Mrázové souboru Dr.Ámo ze ZUŠ Uherské Hradiště. Zlínští zaujali diváka napínavou dramatickou hrou a Dr.Ámo zase neobvyklým rámcem k interpretaci známého příběhu Malého prince. Oběma inscenacím nešlo upřít nasazení a zaujetí aktérů, ale k předání sdělení z jeviště divákům ještě něco vydatně chybělo.
Do kategorie souborů, které jsou na začátku (včetně způsobu vedení inscenační práce), patřili Trávníčci ze Vsetína s krátkým recitačním vystoupením Král Lávra (vedoucí Michaela Vráželová) a Kroužek dramatické výchovy ze ZŠ Vizovice s představením Zlatá sudba (vedoucí Stanislava Mikulčíková). Inspiraci k lepšímu způsobu vedení inscenační tvorby s dětmi by oběma vedoucím pomohla najít účast na nějakém odborném semináři.
Hana Volkmerová a Tomáš Doležal
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.