Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: JURKASOVÁ, Jana: Přehlídka dětských recitátorů Ostrava, 24. 4. 2014. Deník Dětské scény, č. 0., str. 29 - 30, 13.6.2014.

PŘEHLÍDKA DĚTSKÝCH RECITÁTORŮ
OSTRAVA, 24. DUBNA 2014

Příjezd na přehlídku bylo mé první seznámení s Ostravou – Mariánskými Horami. Po vystoupení z vlaku jsem se jiných spěchajících ptala, zda neznají cestu kudy do centra a ke Středisku volného času. Jaké bylo mé zděšení, když mi oznámili, že zde není žádné město a žádné volnočasové zařízení, prý jen továrny. Naštěstí se mýlili a já vítězoslavně našla cestu. Ještě stále jsem netušila, že na mne čeká příjemný zážitek! Místo, které je prodchnuto báječnou atmosférou společného dialogu a sdílení zážitků z přednesu na krajském kole Dětské scény 2014.
Jana Jurkasová
Nejprve dopoledne probíhala přehlídka kategorie nulté, první a druhé, po obědě kategorie třetí a čtvrté. Účastníci si v jednotlivých kategoriích losují pořadí. Trochu nepříjemné je, že spěchajícím rodičům není vhod ani pořadí, ani společný rozbor jednotlivých výstupů. Bylo až příliš zjevné, že zejména v dopolední části se děti účastní SOUTĚŽE. Odpoledne byla situace jiná, zvláště ve čtvrté kategorii, kdy účastníci zastavovali jednotlivé lektory a těšili se na podněty ze strany nezávislého pozorovatele. Obdivuji energii vloženou do celé organizace, domácí atmosféru podpořilo nasazení organizátorky Bc. Veroniky Pavúkové. Lektorský sbor (porota) pracoval ve složení: Helena Skálová, Alexandr Rychecký, Hana Rychecká, Tereza Roháčková, Jana Jurkasová.
Hodnocení nulté, první a druhé kategorie
Začínající interpreti to mají vždy těžké, odpovědnost za přípravu patří na vrub rodičům a učitelům. Dramaturgický výběr textů nebyl příliš vyvážený, objevovaly se již „kultovní“ čítankové texty, nejrůznější poetická zpracování pohádek různých kvalit, dokonce dvakrát Polednice, ale i novější autoři, pak ovšem bylo těžké dostatečně porozumět i poetice autora. V nulté a první kategorii jsme většinou měli možnost slyšet „houpavé“ intonace doplněné ilustrativním gestem, někdy s nepřirozenými důrazy. I přes to všechno bylo znát, že děti text baví, potěšení z přednesu se přeneslo i na nás diváky. V nulté kategorii bychom chtěli ocenit odvahu všech, ale především Adama Dudyse a Nelu Stárkovou. V první kategorii byla oceněna Eva Kasparová, Jiří Semančík a Alžběta Dohnalová.
Ve druhé kategorii měli lektoři náročný úkol, často se objevoval text výrazně nad věk, nebo naopak pod věk, výslovnostní nešvary, ilustrativní gesta a nepočkání si na celkové vyznění textu – pointu. Tělo bylo oddělené od celkového výrazu a hlas stylizován do nepřirozených poloh. Ocenění získaly Eliška Hajná a Rozálie Kuběnová, které zaujaly svým osobním projevem, cítěním myšlenky textu a vztahu postav, jen je potřeba ještě lépe text vystavět.
Hodnocení třetí a čtvrté kategorie
Zde se objevilo úskalí, které při organizaci přehlídky nikdo nepředvídal (v propozicích byl napsán harmonogram). Doprovod žáků třetí kategorie povětšinou žádal o rychlé zakončení, vyjma několik nadšenců, neměli zájem o podněty ze strany poroty. Proto i výrazně ubylo přihlížejících čtvrté kategorii. Naprostým zjevením byl výstup Johany Szpyrcové. Od počátku až do konce diváci dychtili po pokračování příběhu Jak Pražsko vzalo do sobě vlastních, dokázala bravurně přecházet mezi postavami, počkat si na vyznění jednotlivých promluv a přitom držet stavbu textu a sdělit téma celku. Obohatila text o svůj osobní vklad. Dalším postupujícím je Vít Šimeček, který zaujal porotu svým osobitým a jedinečným projevem, ačkoliv nám chyběla výraznější výstavba textu, jeho nadhled nás natolik zaujal, že si myslíme, že pro něj bude do budoucna velkým přínosem účast ve Svitavách. Recitoval texty Píseň z jižních Čech (Ilja Hurník) a Deník mladého poseroutky (Jeff Kinney)
Čtvrtá kategorie byla největším oříškem. Ačkoliv se jedná o věkovou kategorii, kde již tušíme, že interpreti budou zdatnější, nebylo tomu tak. Možná některým uškodilo, že si vybrali text, který byl výrazně nad jejich věk a dovednosti, je velmi náročné skutečně pochopit vyznění a obsah celého textu, zachovat poetiku autora a ještě přidat svůj osobní vklad. Výraznou osobností se ukázala Sára Erlebachová, která byla velmi jemná a přitom přesná ve svém projevu. Celý sál bez dechu pozoroval, jak je nádherné, pokud někdo dokáže zachytit a předat více odstínů lidské duše. Dalšími oceněnými, ovšem bez postupu jsou Tereza Holubová a Marglota Sikorová, u kterých bylo znát, že ví, co sdělují, jen chyběla výraznější výstavba textu a nadhled.
Jana Jurkasová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.