Databáze českého amatérského divadla
Texty: PETRLÍKOVÁ, Kateřina a PROVAZNÍK, Jaroslav: Přehlídka dětských recitátorů Třebíč 10. 4. 2013. Deník Dětské scény, č. 0., str. 23 - 24, 7.-13.6.2013.
Přehlídk a dětsk ých recitátorů Třebíč
10. 4. 2013
I. a II. kategorie
Postupová přehlídka začíná společným zahájením pro všechny čtyři kategorie v kinosále divadla Pasáž. První dvě kategorie se scházejí v bufetu, který proměňujeme v recitační prostor. Zvlášť těm, kteří jsou na přehlídce poprvé, je třeba vytvořit přátelskou nesoutěžní atmosféru. Předsedkyně poroty Jana Křenková zahajuje pohybovou a hlasovou rozcvičkou, děti se seznamují s novým prostředím, pohybují se v něm, štěkají, mňoukají..., protahují se jako kočky, uvolňují se.
V první kategorii dramaturgicky nijak objevně převažují texty Jiřího Žáčka, objevuje se po jednom textu od Josefa Hanzlíka, Miloše Kratochvíla, Jiřího Havla, Josefa Bruknera, Aloise Mikulky. Žáci 2. a 3. ročníků základních škol interpretují ojediněle zdařilé texty odpovídající jejich věku a interpretačním schopnostem (např. Mikulkův text O malém pávovi interpretovaný Aloisem Stavárkem – čestné uznání). Kultura projevu je po technické stránce oblastí, kde se může každý zlepšit: pro některé recitátory je rozmlouvací rozcvička novinkou. Přirozenost je další vzácná hodnota a zároveň kritérium hodnocení pro odbornou porotu. Další čestné uznání patří Dianě Kvášové s Žáčkovým Jak liška napálila medvídky.
Ve druhé kategorii s postupem do celorepublikového kola se opět objevují texty českých autorů: Miloš Macourek, Miloš Kratochvíl, Ludvík Středa, Daniela Fischerová, František Hrubín, Emanuel Frynta, Jan Skácel, Ivan Martin Jirous. U dramaturgie je opět třeba se pozastavit. Slyšeli jsme texty, které zůstaly interpretačně nevyužity, i texty, které už byly pod úroveň recitátora. Výběr textu, pochopení tématu a přirozený kontakt s publikem jsme ocenili u postupujících Elišky Kostkové (s Macourkovou Jepicí) a Dagmar Dobrovolné (Macourkův text O Kryštůfkovi, který se schoval v mixéru). Čestné uznání patří Filipu Chroustovskému (Ukolébavka D. Fischerové) a Jonáši Lisovi (Velryby Em. Frynty).
Přehlídku jsme nejmladším recitátorům ukončily společným rozhovorem v půlkruhu o tom, jak přicházejí k textům, s vysvětlením kritérií hodnocení, Jana Křenková zmínila dramaturgicky vhodné texty z přehlídky, poukázala jsem na souvislost vhodně zvoleného oblečení a obutí s tělesným i hlasovým uvolněním. Následovalo předání pamětních listů a ocenění, jednotlivým recitátorům s doprovodem jsme se individuálně
věnovaly.
Děkujeme všem zúčastněným i těm, kteří se podíleli na výběru textu.
Ať recitace s objevnou dramaturgií zůstává podnětnou radostí i v budoucnu.
Postupujícím přejeme inspiraci i potěšení z celorepublikového finále ve Svitavách 7.–9. 6. 2013.
Porota pracovala ve složení Jana Křenková, Stáňa Štěpánková, Kateřina Petrlíková.
Kateřina Petrlíková
III. a IV. kategorie
Ve III. kategorii se představilo lektorskému sboru, který pracoval ve složení Jana Procházková, Jaroslav Dejl a Jiří Pokorný i pro IV. kategorii, celkem 9 recitátorů.
Ve IV. kategorii pak vystoupilo 10 recitátorů.
Po shlédnutí všech přednášejících, ještě před vyhlášením výsledků, kde všichni recitátoři a recitátorky obdrželi čestné uznání za účast na krajském kole, předseda lektorského sboru všem poděkoval, recitátorům a recitátorkám za účast na přehlídce, ocenil snahu o co nejlepší prezentaci v uměleckém přednesu sólistů. Poděkoval pedagogickým pracovníkům a rodičům za pomoc, kterou věnují mladým přednašečům a to nejen pedagogickou (výběr textů, zpracování, atd.) ale i morální, kdy umělecký přednes rozhodně nemá takovou podporu jako např. sport soutěže, matematické a jazykové olympiády, atd. V obecném hodnocení pak konstatoval, že bohužel čtvrtá kategorie byla co do kvality i výrazných přednašečských osobností „chudší“.
Při interpretaci textů v obou kategoriích docházelo k prohřeškům – např. recitátoři neuváděli překladatele, pokud interpretovali nečeské autory, docházelo k nepřesné interpretaci – záměně slov, vynechání slov, neuvedení změny v předloženém textu, nesprávnému přízvuku, „čarování“ s hlasem, k nedodržování veršů a naopak chyběly myšlenkové přesahy. V některých případech pak vinou nevhodně zvolené předlohy došlo více méně pouze k reprodukci vybraného textu. Někteří recitátoři z předlohy vytvořili monolog, který by mohl uspět na přehlídce monologů. Stále častěji se interpreti „specializují“ na přednes prózy, neboť se chybně domnívají, že interpretace prozaických textů je snazší.
Jen u několika jedinců byla vidět soustavná celoroční práce na vybraných textech, vědomosti o autorovi, jeho tvorbě, což u interpretů III. a především IV. kategorie lze předpokládat.
Ve III. i IV. kategorii si lektorský sbor vyžádal druhé texty vždy od 6 přednašečů.
Ve III. kategorii byla k postupu, na Národní přehlídku Dětská scéna 2013 ve Svitavách, doporučena dvojice Tomáš Ryška s textem Daniely Fischerové Ukolébavka a Gabriela Šebková s textem Josefa Čapka O klukovi, který se tuze bál.
Čestné uznání za přednes básně Václava Hraběte Déšť obdržela Naďa Kaňková.
Ve IV. kategorii doporučil lektorský sbor pouze jediného sólového recitátora - Daniela Mužátka s předlohou Charlese Baudelaiera Starý komediant.
Čestné uznání v této kategorii obdržela Veronika Janíčková za dramaturgický výběr textů Daniely Fischerové – O nejvyšším božském tajemství a Karla Čapka – O lidech spolkových.
Připomínky a doporučení k jednotlivým interpretům postupujícím na celostátní přehlídku jsou uvedeny v evidenčních listech.
Jiří Pokorný
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.