Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: STROTZER, Milan: Lotrando a Zubejda, DS Větřák Pivín, recenze, KP Hanácký divadelní máj Němčice nad Hanou 2014

Divadelní soubor Větřák Pivín
Karel Čapek, Zdeněk Svěrák: Lotrando a Zubejda

Divadelní soubor Větřák z Pivína uvedl na Hanáckém divadelním máji první představení určené dětskému publiku, a sice pohádku nazvanou Lotrando a Zubejda. Předlohou k inscenaci mu byla stejnojmenná filmová pohádka Karla Smyczka a scénáristy Zdeňka Svěráka z roku 1997. Děj je založen na motivu pocházejícím ze dvou pohádek z knihy Devatero pohádek Karla Čapka, jmenovitě Druhé loupežnické pohádky a Velké pohádky doktorské.

Dramaturgická volba souboru, který sáhl po kvalitní textové předloze, kterých je v oblasti divadla pro děti jak šafránu, je oceněníhodná. Soubor se o ni mohl spolehlivě opřít, aniž by bylo nutné cokoliv upravovat, dotvářet a řešit. Úctyhodná je rovněž péče, kterou kolektiv souboru věnoval kostýmní a scénické výpravě. Zejména kostýmní složka zaslouží nemalou pochvalu. Dalším kladem je dobré typové obsazení herců do rolí. Tyto premisy, nebyly však dostatečnou měrou zúročeny v inscenaci samotné.

Inscenace v režii debutující režisérky Martiny Svozilové trpěla nezkušeností, a to jak v režijní, tak namnoze i v herecké složce. Zkrátka, režie byla vedena spíše intuicí, než vědomým a záměrným využitím základních stavebních kamenů inscenace, jakými jsou budování a stavba dramatických situací, rozpoznání a rozlišení důležitého od méně důležitého a ruku v ruce s tím práce s rytmem a tempem v celku inscenace i jejich dílčích situací etc.

V herecké práci by bylo záhodno věnovat v nejednom případě pozornost mluvnímu projevu tak, aby k divákům docházely informace prostřednictvím větných a logických celků a nikoliv systémem co slovo to perla, připomínající manýry hlasatelů televize Nova. Spolu s tím by bylo dobré zaměřit se v herecké práci na to, aby představitelé dramatických postav tzv. nehráli jen výsledek, tj. neříkali pouze předepsané repliky, ale aby se naučili zpracovat impuls tím, že pro diváka zveřejní i fázi jeho zhodnocení a plánu, jak na něj zareagují.

Nelze, než souboru popřát, aby měl napříště opět šťastnou ruku při volbě textové předlohy a aby učinil nezbytné krůčky v režijní a herecké práci, které ho přivedou k zúročení záslužné práce na poli divadla pro děti.

Milan Strotzer

Související Soubory

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.