Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Olomouc, LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 127-128.

HEJ RUP — HEJčínští RUšitelé Přežitků
(Olomouc)
Středoškolský soubor založil se spolužáky z olomoucké dvanáctiletky Petr Novotný v roce 1962 (při školní organizaci Československého svazu mládeže). Z původních sedmi členů se během dvou let zvedl počet na třicet šest. Zvolený název odrážel programovou orientaci souboru, jehož poetika se odvíjela v duchu hnutí malých jevištních forem šedesátých let – základem byla studentská recese, tendence k parodické nadsázce a satiře, oblíbenými formami byly mikropovídky, blackouty, poezie, aforismy, skeče, vše prostřídáno písněmi z vlastní dílny (soubor měl vlastní jazz-band). HEJ RUP byl prostorem pro autorskou reflexi doby a provokativní generační výpověď. Autorskou, režijní a hereckou osobností souboru byl Petr Novotný (v té době také člen Amatérského studia SDOS), na scénářích se pravidelně podílel Pavel Kusák, k autorům dalších textů patřili Jan Kanyza, Jiří Zácha, Ladislav Kadeřábek a Pavel Dostál, se souborem spolupracoval Bohuslav Matyáš
Soubor se profiloval jako autorské kabaretní divadlo literárně-hudebními montážemi (Hejčínský večerník – 1962, Je libo odpálit? – 1963, Komu hrana vyzvání aneb Kabaret pod drnem – 1963, Taková ztráta energie – 1964), text-appealovými večery (pod názvem KUKUČ – Každý Udělá Kulturní Čin). Členové souboru založili vlastní pantomimickou skupinu KOPA (Kolektiv Pantomimy), spolupracovali s dalšími olomouckými divadly malých jevištních forem. Mezi účinkujícími najdeme vedle Jana Kanyzy a Hany Maciuchové (tehdejších studentů dvanáctiletky) další jména: Libor Kořínek, Hana Zemanová, Naděžda Páťalová, Jaromír Löffler, Michal Dlouhý, Leoš Továrek, Stanislav Boháč, František Preisler.
Soubor zaznamenal úspěchy na okresních a krajských přehlídkách (Hana Maciuchová získala cenu za herecký výkon v nejúspěšnějším kabaretu v historii souboru Komu hrana vyzvání…). Pro studentské publikum byl „hejrupácký“ kabaret jakýmsi „olomouckým Semaforem“, jehož představení měla nesmírný ohlas. Přestože se neprosadil výrazněji mimo region, představoval výraznou podobu generačně vyhraněného, autorského kabaretního divadla.

Bibliografie:
Lazorčáková, Tatjana: Čas malých divadel. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1986.
Matyáš, Bohuslav: Soubor Hej-rup. Amatérská scéna, 1964, č. 7, s. 23.
(podepsáno bk.)
Pogodová, Eva: HEJ RUP. Hejčínští rušitelé pořádku. Rozhovor s Petrem Novotným. Kdy-kde-co v Olomouci, 1997, březen, s. 48–50.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.