Databáze českého amatérského divadla
Texty: FEMAD 2013, Václav Bartoš: Divadelní víkend v Poděbradech na FEMADu ovládl Amadeus (výsledky)
Divadelní víkend v Poděbradech na FEMADu ovládl Amadeus
http://www.nekultura.cz/divadlo-hlavni/divadelni-vikend-v-podebradech-na-femadu-ovladl-amadeus.html
Po, 16. září 2013 / Autor: Václav Bartoš
Poděbrady druhý zářijový víkend ožily každoroční divadelní přehlídkou FEMAD, na niž jsme vás zvali a referovali o jejím začátku. Víkendový program připravil divákům hned na sobotní dopoledne Shafferova Amadea. I přes rozespalé reakce publika aktéři nastoupili s plným nasazením a z nedělního slavnostního zakončení si zasloužené ceny za herecké výkony odnesli dva amatérští herci i režisér Jaroslav Kodeš. Neprohloupili však ani ti, kteří se vydali na psychologickou dramatickou novinku Blackbird nebo večer polechtali své nervy a bránici u anglického rádoby hororu Žena v černém, případně si vychutnali i lehčí žánr v podobě situační komedie Dovolená po česku.
Dopolední Amadeus v podání Rádobydivadla Klapý zaujal diváky svou režijní a scénografickou lehkostí, s níž se snadno měnily kulisy jednotlivých scén nebo jen změnou světel přecházela jedna scéna v druhou. Zároveň se režiséru Jaroslavu Kodešovi podařilo obsadit jednotlivé role zdatnými herci, jejichž projev přesně souzněl s rolí. Například František Zborník do role císaře Josefa II. vklouzl na poslední chvíli tak ladně, až nebylo vůbec patrné, že se jedná o záskok. Výborné herecké výkony podávali všichni protagonisté i protagonistky. Kostýmní složka byla efektní a přitom svou propracovaností hercům nijak nepřekážela. Výběr klasické hudby dokresloval dobovou atmosféru, která by snad sváděla k zdání, že je Shafferův Amadeus pouhou historickou hrou. Oproti tomu dramaturgické škrty volily vyznění celého dramatu jako odrazu současného ctižádostivého světa. Také proto v divácích téma tolik rezonovalo a Rádobydivadlo Klapý si z přehlídky kromě nadšených ovací odnášelo i několik ocenění.
Běžný divák po skončení poděbradských představení zamíří do svého každodenního života, nebo pauzy využije například k procházce lázeňskou kolonádou, zatímco divadelní klokotání pokračuje přetahováním se o názory ve festivalových diskuzních klubech. Dvou až tříhodinová pauza v programu se tedy dá strávit nekonečným čekáním na další představení, příjemným obědem či kávou o páté nebo pří v divadelním klubu a následnou besedou v kruhu. Zdali se mezitím stihli i občerstvit, se divadelníků nikdo neptá. Každopádně tuto šanci měli v podobě snídaně, oběda a večeře v ceně pobytu a vstupného do divadla, a to za dotovanou cenu 800 Kč nikoli za den, ale za celé čtyři dny konání festivalu. Nabídka více jak královská, kterou by i Jiřík mohl závidět.
Odpolední Blackbird v provedení pražského Divadla (bez záruky) mrazil pedofilní tematikou naléhavě připomínající internetovou přítomnost, kdy svět dětí nejen kvůli Facebooku dospívá až příliš rychle. V kontextu dlouhodobých debat o přínosu a podobě činohry pražského Národního divadla je zajímavé, že právě tato nedávná novinka na jeho repertoáru zaujala nejen členy Divadla (bez záruky), ale objevila se mezi nastudovanými hrami českotřebovského Triaria. Podobně lze stopovat i cestu většiny titulů letošního FEMADu až na prkna profesionálních divadel.
Brněnský Amadis zpřítomnil během sobotního večera příběh dávného prokletí pošmourné anglické vesnice. Žánr klasického hororu podali s jistou dávkou úsměvného humoru, s nímž vybuchovaly v publiku mírné i bouřlivé salvy smíchu. Oba protagonisty si publikum rychle zamilovalo a jistě někteří využili příležitosti s nimi po představení popít v divadelním baru. Už jen proto, aby se neřeklo, že Moravané nejsou v Poděbradech vítáni. Propojením scénografie s projekcemi a dalšími jevištními efekty se do velké míry odlišili od inscenací ostatních souborů. Občasné technologické zádrhele přispěly k umocnění komické stránky a z jinak nudného hororového příběhu, který by snad ani neděsil, se stala velmi napínavá podívaná.
Celou přehlídku uzavřela o nedělním dopoledni inscenace Dovolená po česku od DS Kroměříž. Svižná konverzační komedie sice většinu publika nezaujala samotným obsahem a asi ani vcelku banální zápletkou, v níž se odhaluje nevěra, nefungující manželství, což graduje do absurdních hádek, ale nasazením a hravostí protagonistů, s nimiž dokázali publikum bavit. Intelektuální část publika však nadchnout nedokázali a v divadelních klubech to vcelku vřelo. Ale těžko hledat myšlenkovou hloubku v žánru, kterému ani nepřísluší. Na otázku, jak by několikadenní plavba lodí s partnerkou či partnerem a s dalším párem dopadla v jeho provedení, si musí odpovědět každý sám.
Se závěrem poděbradského FEMADu přišlo i slavnostní zakončení, divácké hlasování o nejlepší inscenace a herecké výkony. Ne náhodou si většinu ocenění odnesl Amadeus Rádobydivadla Klapý, který byl oceněn diváky, divadelními kluby za režii, novinářskou porotou za inspirativní záskok Františka Zborníka v roli císaře a nejlepší herecký výkon Víta Šťastného v roli Amadea. Nejlepší inscenací byl zvolen taktéž Amadues. Uloupnout vavříny poděbradské slávy se podařilo ještě Veronice Stasiowské z představení Kočka na kolejích, a to i přes to, že pro ni její herecký kolega a režisér inscenace Josef Jan Kopecký nemohl kvůli střetu zájmů hlasovat. S úplným závěrem letošního ročníku FEMADu v hlavách těch, kteří navštívili všechna představení, vytanula myšlenka, co budou další dny bez divadla dělat. Návrat do všedních dnů nebyl po takové dávce kreativity lehký.
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.