Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 99-100.

LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 99-100.
BLA-BLA-BLA
(Havířov — Prostřední Suchá)
Soubor vznikl z bývalých členů zaniklého divadla Teatrzyk, které působilo od poloviny sedmdesátých let při hlavním výboru PZKO v Českém Těšíně (Dům Polského osvětově kulturního svazu). Jeho ústřední postavou byl Stanisław Jedzok, autor, básník, dramatizátor, herec i režisér v jedné osobě. Inscenace divadla se pohybovaly na pomezí satirického kabaretu, divadla poezie a absurdně laděných skečů. První nepříliš rozsáhle autorské inscenace byly původně prezentovány v rámci pravidelných programově komponovaných večerů (Wieczory nastroju): prvním uceleným pokusem byl Czarodziejski dzwon czyli Marzenia szalonej sprzątaczki (Kouzelný zvon aneb Snění šílené uklízečky,1982), v roce 1983 následovaly satiry Spisek czyli Ballada dyrektorska (Spiknutí aneb ředitelská balada) a Kontrola. Divadlo také inscenovalo vlastním generačním způsobem povídku polského autora Andrzeje Bursy Zabicie ciotki (Zavraždění tety – 1984) jako „poetický horror“. V roce 1985 pak následoval pokus o netradičně pojatou brechtovskou inscenaci Mahagonny, s řadou úspěšných songů (inscenace se dočkala v režii Stanisława Jedzoka i své rozhlasové podoby v ostravském rozhlasovém studiu pod titulem Przygody Paula Ackermana). Výrazná inscenace Adieu Ikarze (Adieu, Ikaře – 1987) vycházela z textů i songů Stanisława Jedzoka a představovala zdařilý pokus o kontrastní propojení poezie a výrazné, sarkasticky gradované divadelní akčnosti, ironicky útočící na lidské stereotypy a nedostatek odvahy k vlastnímu myšlení. Soubor vystupoval na přehlídkách ve Valašském Meziříčí, na přehlídce polských malých scén na Těšínsku Melpomenki, učastnil se i přehlídek v Polsku (Krakov, Bielsko-Biała). V rámci svébytné divadelní kultury polské menšiny na Těšínsku představovala činnost souboru BBB významný pokus o poetiku generačně rezonujícího, aktuálního autorského divadla.

Bibliografie:
Ostruszka, Renata: Było dobrze. Będzie lepiej. Głos Ludu (Ostrava), 5. 12. 1987.
Ostruszka, Renata: Po rewii ’84. Głos Ludu (Ostrava), 6. 4. 1984, s. 6.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.