Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: RYCHECKÁ, Petra: OSTRAVA–TŘEBOVICE – TŘEBOVICKÉ ŠUPINKY 14. – 17. DUBNA 2011. Deník Dětské scény č. 0, 10. 6. 2011.

OSTRAVA – TŘEBOVICE – TŘEBOVICKÉ ŠUPINKY – 14. – 17. DUBNA 2011 – SPOLEČENSKÝ DŮM LABYRINT
Společenský dům Labyrint v Ostravě-Třebovicích převzal organizaci městského a také krajského kola Dětské scény, kterého se v letošním roce zúčastnilo devět soutěžních a jedno nesoutěžní představení ze severní Moravy.
Lektorský sbor ve složení Hana Cisovská, Jan Číhal, Petra Rychecká, Adina Bálková a Jana Mrlínová měl možnost zhlédnout devět představení, která se vyznačovala řadou podobných prvků, především v oblasti dramaturgické. DS Bambules z Karviné (vedoucí Šárka Drábová) přivezl pohádku O perníkové chaloupce, jejíž scénář vytvořila pro soubor starších dětí jeho vedoucí. Představení se vyznačuje balancováním mezi nadsázkou, vlastní hrajícím, poměrně dobře vybaveným dětem, a pokusy o psychologické herectví, mezi popisem a stylizací scény a kostýmů, mezi divadlem pro nejmenší děti a televizní estrádou. DDS Lupínek z Hnojníka (vedoucí Anna Ševečková) zahrál Obrázky z Českých pověstí autorů Kristy a Jiřího Bláhových, které byly postaveny na principu kolektivního vyprávění s rozehráváním jednotlivých dramatických situací. Ty byly více nebo méně dotaženy do pointy. Právě v práci s temporytmem a napětím a v pointování situací jsou rezervy této inscenace, hrané jinak dobře vybaveným souborem s nasazením a s nadšením. Žáci LDO ZUŠ Třinec (vedoucí Tereza Vyvijalová) přivezl vlastní dramatizaci povídky Raye Bradburyho Pozemšťani. Pokusil se v něm o sdělení určitého tématu prostřednictvím výrazně stylizovaných divadelních prostředků v herectví a scénografi i. Bohužel zůstala tato ambiciózní inscenace na půli cesty – chyběly v ní jasnější motivace jednání postav, důslednější výběr motivů a stavba dramatického oblouku. Školní divadlo Český Těšín (vedoucí Marie Szymaniková) zahrálo v polštině představení Bajki nie bajki – kabaretní podání variací tří známých pohádek O Popelce, Červená Karkulka a Šípková Růženka. Inscenace postavená na nadsázce a humoru v suverénním pojetí menších, velmi přirozených dětí, stojí více na slovních komentářích dvou kabaretiérů, než na dramatické akci a řád chybí také výtvarné stránce a celkovému rámci. DDS Štěkadlo z Opavy (vedoucí Daniel Kollmann) vystoupilo s klasickou pohádkou podle Fr. Hrubína Povídání o bílé laňce. Scéně vévodilo velké leporelo a plošné loutky, s nimiž děti vyprávěly a ilustrovaly příběh. Na inscenaci se odrazila nezkušenost dětí s loutkami, která svazovala přirozený projev dětí, brzdila temporytmus inscenace a přinášela nechtěné komické momenty. DDS Vrchňáček Opava (vedoucí Karin Burkartová) se inspiroval představením skupiny Kašpárek v rohlíku a zpracoval jeden z jejích výstupů – Divoké sny malé Šoni. Motivem této práce bylo vystoupení na školní akademii, a tak převážila spíše imitace vtipné scénky než autorský přístup. Totéž platí o etudě Dua Krkoč z Karviné (vedoucí Radka Veselá) s názvem Břichomluvec, inspirované pro změnu polským kabaretem Ani mru, mru. Etuda břichomluvce a jeho živé loutky však předvedla skvělou hereckou práci obou aktérů s přesným načasováním a pointováním situací. Recitační soubor Karviná (vedoucí K. Palová) přivezl kratičkou souborovou recitaci textu Rozdělovací znaménko polského autora J. Brzechwy, která zůstala v prostoru mezi recitací a divadlem. Soubor GAPA 2 Třinec (vedoucí Halina Szczotka) zahrál druhé představení v polštině na této přehlídce – Awantura o Jasia i Malgosie čili Pohádku o Jeníčkovi a Mařence opět podle J. Brzechwy. Toto podání se vyznačuje nadsázkou, hrou s loutkami i předměty, zpěvy a tancem, vysokým nasazením a energií plynoucí z jeviště. Základní klíč, kterým je souboj mezi kluky a holkami o podání pohádky, však bohužel není čitelný ani dotažený v celé inscenací, která trpí změtí nápadů, v nichž se ztrácí příběh. Inscenaci by pomohlo důslednější vyčištění jednotlivých situací, práce s pauzou a s pointou.
Lektorský sbor se po diskusích s vedoucími souborů rozhodl udělit čestná uznání za práci na inscenaci těmto souborům: Duo Krkoč Karviná, Školní divadlo Český Těšín, Žáci LDO ZUŠ Třinec a DDS Lupínek z Hnojníka. Na přímý postup ani do širšího výběru na Dětskou scénu 2011 nenavrhl žádný ze zúčastněných souborů.
Petra Rychecká
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.