Texty: PURKRÁBEK, Pavel: Wintrův Rakovník 2011 - Dandé (recenze). AS 2011.

DS Nová generace při DS TJ Sokol Lázně Toušeň – Pavel Fiala: Dandé

V prvním představení přehlídky jsme viděli svěží dílo mladého kolektivu. Základní téma lze shrnout jako konflikt myšlenkové svobody, talentu a tvůrčího ducha zosobněného v postavě básníka Dandého a světa peněz, slávy a společenského úspěchu, do něhož je Dandé vmanipulováván „manažerem“ Mírou Eš. Text je poněkud tezovitý a svádí k „plakátovosti“. V tom je jeho nebezpečí, ale zároveň jeho výhoda. Zvláště pojme-li se jako kostra příběhu, na níž nabalíme jednotlivé situace a vazby a dodáme jí „tělo“. To se ve většině případů (a nápadů) ve zmiňované inscenaci stalo. Herci jsou přesvědčiví, vědí, o čem hrají, dramatické vazby mezi nimi mají jiskru a děj má skvělé tempo. Výtvarný minimalismus dává postavám možnost, aby vytvářely prostor, ba nebojím se říci, aby naplňovaly časoprostor sdělením „oč tu běží“. Soubor se přenesl přes již zmíněnou tezovitost a heslovitost textu a naplnil jej vlastním životem tak, že drobné chyby byly nevýznamné vzhledem k celkovému vyznění.. Jako veliký klad, jak jsme se všichni v porotě shodli, vidíme málokdy zaznamenatelný fakt, že soubor (a zde musíme zdůraznit práci režiséra) překonal úskalí textu, na němž spousta souborů ztroskotává a z možného vytěžil maximum. Klobouk dolů.

Pavel Purkrábek-