Databáze českého amatérského divadla
Texty: Olomouc, LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 81-83.
LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 81-83.
AMATÉRSKÉ STUDIO
(Olomouc)
Soubor, působící při Divadle Oldřicha Stibora (dnes Moravské divadlo), dokládá snahy o transformaci tradičního ochotnického hnutí na úroveň řízených „tvůrčích dílen“ , které se prosadily ve sféře amatérského divadla na počátku šedesátých let. Vznikl na základě dvouletého kurzu uspořádaného Okresním domem osvěty a tehdejším Divadlem Oldřicha Stibora. U jeho zrodu stáli dramaturg Jiří Flíček, Jaroslav Černý, Zdeněk Kokta a režisér Kamil Marek. Výsledkem prvního roku činnosti Studia Lidové umělecké tvořivosti (LUT) byla inscenace hry Saši Lichého Fripiri (1962 – jedna z hlavních cen Jiráskova Hronova). Po dalším úspěchu (Tom Sawyer od řeky Mississippi – ocenění na Jiráskově Hronovu 1964) byl soubor začleněn do organizační struktury divadla. Po dobu třiceti let tak existoval jako unikátní model tvůrčí dílny – v profesionálních podmínkách, s technickým zázemím, profesionální výpravou, choreografií a režií, s amatérskými herci vznikala každoročně jedna nová inscenace, která byla začleněna do repertoáru profesionální scény. Dramaturgie vycházela z generačního složení souboru a zaměřila se především na pohádky, dramatizace a adaptace. Se souborem v průběhu tří desítek let pracovali kromě Kamila Marka také Jiří Kroc, Rudolf Máhrla, Petr Pelzer, Jan Zvoník, František Řehák aj.
V šedesátých letech se v tvorbě souboru výrazněji prosadila poetika hudebně a komediálně odlehčeného divadla určeného mladému divákovi (Tygří bratrstvo – 1965, Kdyby všichni kluci světa – 1966, Bílá paní a ti druzí – 1967). Jako autor adaptací uplatnil svůj talent a cit pro text-appealově uvolněnou formu Pavel Dostál (v té době autor a protagonista olomouckých divadel malých jevištních forem), jako autor hudby Richard Pogoda. Společně prosadili orientaci na autorský muzikál a dovedli soubor k nejúspěšnější inscenaci – Výtečníci (1968 – přes sto repríz, vítězství na Jiráskově Hronovu, účast na Mezinárodním festivalu ve Wanne-Eickelu, na přehlídce v rakouském Sankt Lambrechtu). V éře „normalizace“ nebyla spolupráce autorského týmu Pogoda – Dostál oficiálně povolena, zpočátku však pokračovala s tichým souhlasem vedení divadla inscenacemi Kdyby všechny holky světa (1972), Princ a chuďas (1974), posledním vrcholem této autorské linie byl Festival – Smyšlená reportáž o americkém popfestivalu (1976 – hlavní cena Jiráskova Hronova, VI. světový festival v Monaku, 1977 – přehlídka ve Vídni). Po nástupu nového ředitele olomouckého divadla Josefa Srovnala (1976) byla spolupráce autorského týmu znemožněna. V dalších letech došlo k pokusům o návrat k muzikálové linii inscenacemi Thyl Ulenspiegel (1979), Malované na skle (1983), Tome, ty jsi číslo (1986 – účast na Jiráskově Hronovu), ale k modelu autorského divadla se soubor již nevrátil. V roce 1991 byla jeho činnost ukončena.
Souborem prošly desítky amatérských herců, z nichž mnozí se stali profesionály – Petr Novotný, Jan Kanyza, Hana Maciuchová, Ivana Koktová, Vlasta Hartlová, Pavel Šrom, Václav Klemens, Luděk Čtvrtlík, Pavel Vítek, František Večeřa ad.
Bibliografie:
-bk-: Každý něco pro vlast. Stráž lidu, 19. 3. 1983, s. 4.
Cásek, Adolf: Maďarský muzikál. Nová svoboda, 24. 3. 1976, s. 5.
Císař, Jan a kol.: Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. IPOS-ARTAMA, Praha 1998.
Dostál, Pavel: Patnáct sezón olomouckého studia aneb Proč děláme muzikál? Amatérská scéna, 1976, č. 4, s. 3–5.
Kalinová, Jana: Deset let studia DOS Olomouc. Nová svoboda, 12. 6. 1974, s. 6.
Kokta, Zdeněk: 10 let amatérského divadla při Divadle Oldřicha Stibora v Olomouci. Amatérská scéna, 1972, č. 3, s. 2–4.
Kokta, Zdeněk: Olomoucké studio. Amatérská scéna, 1964, č. 5, s. 10–11.
Kokta, Zdeněk: Princ a chuďas v olomouckém Studiu. Amatérská scéna, 1974, č. 7, s. 21.
Kokta, Zdeněk: S Kamilem Markem o amatérském divadle a jeho práci s amatéry. Amatérská scéna, 1965, č. 3, s. 17–19.
Lazorčáková, Tatjana: Muzikál Amatérského studia SDOS. Stráž lidu, 29. 4. 1986, s. 4.
Lazorčáková, Tatjana: Čas malých divadel. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1986, s. 192–194.
Lazorčáková, Tatjana: Studiové aktivity v olomoucké činohře. In: Moravské divadlo Olomouc 1920–2000. Almanach k 80. výročí stálého českého divadla v Olomouci. Olomouc 2000, s. 133–137.
Štěrbová, Alena: Tradice a současnost olomouckého amatérského divadla. Amatérská scéna, 1972, č. 5, s. 8–9.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.