Databáze českého amatérského divadla
Texty: Praha, DISK, malované opony, putovní výstava, čl. Radmily Hrdinové, 21.7.2008
Malované opony uchovávají minulost i slávu divadla
Půvab starých malovaných divadelních opon zpřístupňuje výstava umístěná v kavárně Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Karlově ulici 26 v Praze.
Výstavu uspořádalo Muzeum českého amatérského divadla v Miletíně ve spolupráci s Národním informačním a poradenským střediskem pro kulturu v Praze (NIPOS) a DAMU. K vidění je tu na padesát barevných fotografií dokumentujících výběr z celkem 150 malovaných opon.
„Během zpracování databáze jsme si uvědomili, jaký půvab mají opony českých divadel a divadelních sálů, a také, že tyto poklady mohou být ohroženy. I když spolky si je většinou chrání, objevují se zájemci, kteří nabízejí zprostředkování jejich prodeje do jakýchkoli rukou,“ řekl Právu historik amatérského divadla a spoluautor (s grafikem Martinem Tallerem) pražské výstavy Jiří Valenta, který také prozradil, že NIPOS ve spolupráci s Národní galerií chystá v roce 2010 vydání publikace.
Svět malovaných opon je svéráznou procházkou po české minulosti. Naleznete tu několik opakujících se tematických okruhů – českou mytologii zastupuje kněžna Libuše, věrozvěsti Cyril a Metoděj či praotec Čech obhlížející z vrcholku Řípu úrodnou krajinu, řada opon mapuje dobové panorama místa vzniku.
Někdy se oba pohledy i prolínají, případně opony přinášejí i témata antické a někdy i novodobé mytologie. Příkladem může být naivisticky uchopená opona z roku 1948 ze Žatce, jejíž autor Oskar Brázda dokázal spojit neslučitelné – před Evropu unášenou býkem umístil demobilizovaného vojáka, poklepávajícího pilně na cihly, vedle něj žnečku se snopem známou z poválečných bankovek a do centra dokonce i odvážně nahou dívku držící holubici a chmelový věnec, kterou zezadu vilně pozoruje a portrétuje buržoazně vyhlížející malíř.
Autory opon byli často anonymní místní malíři (nezřídka i malíři pokojů), jindy umělci zvučných jmen. Pro Zbiroh namaloval sokolskou oponu Alfons Mucha a pro Jabkenice Bettina Smetanová. Její skupinku na Řípu ale komentoval Bedřich Smetana s kritickým odstupem: „No, záležet si Betty dala, ale dramatická ta malba není...“
Půvabná je opona z východočeské Žireče se skupinkou klanění tří králů s velbloudy, okopírovanou z Braunova Betléma na nedalekém Kuksu, opona z Řemešína zobrazuje Havlíčkovo loučení s vlastí, Rožďalovice si na oponu vymalovaly panorama pražských Hradčan. Jediná na výstavě zastoupená opona dělnického spolku z Prahy-Bohnic zachycuje kromě nezbytného vlajícího rudého praporu i malou figurku dětského loutkáře.
Výstava potrvá do 27. července a poté se přesune na vrcholnou přehlídku amatérského divadla Jiráskův Hronov. Její putovní kalendář je obsazen na dva roky dopředu. Ale jak slíbil ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Tomáš Vlček, který výstavu zahajoval, v roce 2010 bychom se s malovanými oponami mohli setkat opět v Praze a to v Národní galerii. Jinak si za nimi můžete udělat prázdninový výlet do Muzea českého amatérského divadla do Miletína, kde na vás čekají i další divadelní exponáty.
Radmila Hrdinová
Právo 21. července 2008
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.