Databáze českého amatérského divadla
Texty: ŠPALE, Milan: Karlínské jeviště podvanácté. Amatérská scéna 2010, č. 1, s. 19 - 21.
Karlínské
jeviště
podvanácté
Dvanáctý ročník přehlídky
se musel obejít už bez svého zakladatele
Milan Špale
„Karlín znovu ožívá divadlem“ bylo heslem 12. ročníku Karlínského jeviště, největšího pražského amatérského divadelního festivalu a jednoho z nejrozsáhlejších v ČR. Karlínské jeviště tradičně pořádá občanské sdružení Divadlo a Život ve spolupráci s Domem dětí a mládeže hl. m. Prahy.
Jak už se stalo v posledních letech zvykem, přehlídka měla dvě části: podzimní a zimní, a ani tak nebylo možné zájem divadel zcela upokojit, některé bohužel zůstaly „před branami“ a jejich představení budou přednostně zařazena příště. Letos se totiž přihlásila téměř padesátka divadelních souborů z celé ČR. Což je dokladem toho, jakou oblibu si tato tradiční nesoutěžní přehlídka a divadelní dílna v uplynulých letech získala. Po podzimní části, která se uskutečnila 13.–15. listopadu a přinesla 14 představení, se ve dnech 22.–24. ledna 2010 představilo 13 inscenací.
V obou svých částech letošního ročníku připravilo Karlínské jeviště žánrově pestrou nabídku divácky atraktivních představení, mezi nimiž nechyběly hry s kriminální zápletkou, divadlo poezie, několik hudebních komedií. Jako tradičně bylo součástí programu i několik pohádek pro děti. Kromě amatérských divadelníků z metropole se na přehlídce představily i soubory z dalších regionů. Některé z nich již byly mnohokrát oceněny na nejrůznějších přehlídkách.
Podzimní část přehlídky zahájil soubor Hele, který vznikl při literárně-dramatickém oddělení ZUŠ Křtinská v Praze 4. Inscenace aktovky Arnošta Goldflama Zkouška získala už několik ocenění a naznačuje velký herecký potenciál jejích protagonistek. Pražský soubor TU musel z důvodu onemocnění jednoho z členů doplnit své autorské představení aktovky Jindřicha Bíče Spis několika velmi zdařilým improvizacemi, které zaujaly jak publikum, tak i lektorský sbor natolik, že získaly zvláštní ocenění.
Sobotní program zahájil soubor Rachtámiblatník Praha uvedením autorské pohádky Neohrožený Mikeš, v níž osvědčil svůj neobyčejný cit pro tento žánr i dětské publikum. I další inscenace byla autorská. Vladimír Hink ze Souboru Karla Čapka z Třešti uvedl hru s kriminální zápletkou Kámošky. I on, přes některé „dětské nemoci“ své prvotiny, je velkým autorským příslibem do budoucna. Naopak Turnovské divadelní studio předvedlo v inscenaci Petra Hakena podle A.P. Čechova Tři sestry (ovšem v mužském provedení) velkou zkušenost a právem se zařadilo mezi nejlepší představení přehlídky.
Následující inscenace byla tak trochu experimentem – historický šerm měl na Karlínském jevišti totiž svou premiéru. SHŠ Armagedon Praha a její inscenace Rohy však rozhodně nezklamala – kvalitní text Petra Lněničky z tohoto žánru udělal opravdové divadlo. Jedním z vrcholů celé přehlídky bylo představení hry Jeana-Claude Danauda Ach ta něha našich dam v podání souboru NaKop Tyjátr z Jihlavy, diváky uchvátily především mistrovské výkony všech tří představitelek. Totéž lze říci o obou protagonistech i celém představení souboru Amadis z Brna. Ostatně výčet ocenění, jichž dosáhla jejich inscenace hry Marie Jones Plný kapsy šutrů na nejrůznějších přehlídkách, je toho dokladem. Dvě monodramata Petra Lněničky se společným názvem Služebníci – Richelieu a Felton znovu dokázala, že jejich autor i výtečný interpret je v historických dramatech doma.
I neděle začala pohádkou. Soubor Žumpa z Nučic přijel s inscenací O chytrém Vaškovi a hloupém Vencovi a obohatil přehlídku o kategorii typického sousedského divadla. Zcela odlišný typ diváka vyžaduje inscenace Pot pourri Party, vytvořená podle předlohy Claire Dowie. Představení plné expresivních pohybových kreací a výtvarných nápadů předvedl pražský soubor My to neřešíme.
Divadlo Tramtárie Olomouc, která pracuje na poloprofesionální úrovni, přijelo s vynikající pohádkou Polízanice malé Čarodějnice, kde oba protagonisté předvedli skvělé herectví. Soubor Propadlo ZUŠ Ilji Hurníka v Praze 2 inscenoval absurdní frašku, která je už dnes téměř klasikou, Ionescovu Plešatou zpěvačku. I zde se v dalších letech můžeme těšit na výborné mladé herce, kteří se tu letos představili. Podzimní část přehlídky zakončil autorský kabaret Divadla Amatérů v Praze s názvem Co když nepřijde III., plný nápadů, improvizace a pravé divadelnické radosti.
Ceny podzimní části přehlídky rozdal divadelní a filmový herec Pavel Liška, který jako dlouholetý obyvatel Karlína přislíbil do budoucna další spolupráci.
Zimní část svou úrovní nezůstala pozadu. Zahájil ji pražský soubor Ty-já-tr, jehož část Šupitopresto předvedla zdařilou jevištní podobu pásma veršů Zpěvy sladké Francie (sestavila Radka Tesárková). Libochovický soubor Scéna zde uvedl Havlovu Audienci, a zejména výkon Jiřího Dědourka v roli Sládka byl jedním z vrcholů přehlídky. Hra Jana Hrudky Galgenhumor pražského Divadla Nahoď je výborně zpracovanou generační výpovědí a osobitým způsobem se vyrovnává s tématem smrti.
Tradičním účastníkem Karlínského jeviště je soubor Refektář Sokola Jinonice, který se zdařile zhostil aktovky Alexandra Vampilova Rande. Se stylově velmi čistým a humorem oplývajícím představením přijel do Prahy plzeňský soubor Maebh, a jak už je to u tohoto ansámblu obvyklé, s autorskou inscenací Oldřišky Ciprové, tentokrát s kriminální komedií B.O.T.A. Soubor Aurinkot při ZUŠ Na Popelce v Praze 5 si vybral předlohu Raye Bradburyho Čarodějné jaro a vytvořil z ní poetické, především výtvarně velmi zajímavé představení.
Divadlo BEZ PRKEN z Prahy pak předvedlo velmi invenční jevištní koláž s názvem Já…, na níž autorsky i režijně pracoval celý soubor. Hra Jiřího Kroce Princ a chuďas, to byla nepromarněná příležitost pro mladý soubor Počerníčci-Výtečníci z Horních Počernic. Vytvořil i s několika záskoky velmi dynamické a stylově čisté představení. Poněkud pochmurné téma, ale režijně dobře zpracované s několika výbornými hereckými výkony, představil soubor u.s.Marvin z Prahy ve hře Pavla Trtílka Zabiju tě sekerou!
Divadelní soubor při TJ Sokol Lázně Toušeň narychlo zaskočil za své kolegy z Čelákovic, kteří ze zdravotních důvodů nemohli vystoupit, a předvedl velmi dobrou pohádku H. Němcové a V. Vedrala Matěj a čarodějnice. Motýlí divadelní společnost pak zaujala zpracováním čechovovských předloh Kýchnutí, Slzy, které svět nevidí a Konkurs. Studentský soubor Opak z Teplic se představil dobře zvládnutou hudební komedií své principálky Renaty Kavanové Srdcové eso. Skutečným vrcholem přehlídky se pak stala inscenace dramatu Johna Millingtona Syngeho Hrdina Západu v podání souboru Právě začínáme z Horních Počernic
Zimní část Karlínského jeviště 2009/2010 nesla poprvé jméno svého zakladatele dr. Vladimíra Veselého, který na přelomu listopadu a prosince loňského roku podlehl zákeřné chorobě. Poprvé byla také udělena cena pro nejlepší inscenaci přehlídky nazvaná podle tohoto obětavého pražského divadelníka. Cena byla udělena souboru Právě začínáme.
V lektorském sboru přehlídky působili Vlastimil Venclík (dramatik, scenárista a režisér), dr. Otto Smrček (metodik ADA, režisér), dr. Libuše Limanová (místopředsedkyně ADA, středoškolská profesorka), Luboš Šterc (režisér, dlouholetý dramaturg Hudebního divadla Karlín), Petra Cibulková (herečka a divadelní výtvarnice), Jiří Stolař (publicista), Marta Hrachovinová (herečka a divadelní pedagožka) a Marek Frič (režisér).
Více o přehlídce i oceněních, která během letošního ročníku přehlídky Karlínské jeviště rozdal její lektorský sbor, je na www.karlinskejeviste.wz.cz, kde také v průběhu jara najdete přihlášku a termíny 13. ročníku této akce.
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.