Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Uherský Brod, LS Sokola, Prodaná nevěsta 1940 (autor textu R. Švehlík)

Premiéra Prodané nevěsty se uskutečnila 19. června 1940 o dvacáté hodině. Přípravy se zúčastnilo 40 sester a bratří. Bylo provedeno úctyhodných 11 představení, ve kterých účinkovalo 22 loutkářů. Repríz mohlo být více, ale jejich uskutečnění zabránila nesmyslná vyhláška o školních vycházkách.
Režie se ujal Rudolf Tomica, který je také autorem scény (společně s Ot. Veselým). Hudba se využila reprodukovaná z desek His Master’s Voice. Tento zvukový snímek vznikl pod vedením O. Odstrčila za doprovodu orchestru Národního divadla. A tak mohli diváci uslyšet hlasy našich předních operních umělců: Krušina – Jan Konstantin, Ludmila – Marie Pixová, Háta – Marta Krásová, Kecal – Emil Pollert a další.
Provedení Prodané nevěsty na naší scéně vyvolalo příznivé posudky nejen v sokolském Zpravodaji, ale také v Luhačovickém zpravodaji, tři zprávy a 1 reportáž s obrázky v Moravské orlici, zprávu v odborném časopise Loutková scéna a referát Dr. Jana Malíka v rozhlase. Inscenace byla hodnocena jako velmi významný a mimořádný počin, technicky náročný a přitom podnětný pokus tohoto druhu u nás.
Inscenace Prodané nevěsty jen potvrdila nové trendy českého ochotnického loutkářství:
1. Nutnost kvalitní dramaturgie, která se nebude opírat pouze o často naivní hry pro děti.
2. Kvalitní loutkové divadlo je založeno především na precizní technice.

Musíme si uvědomit, že opera Bedřicha Smetany je založena na komparsech a v tomto ohledu se na scéně vyskytovalo až 18 loutek najednou. Davové scény byly řešeny přesným plánem. Preciznost, s jakou brodští loutkáři pracovali, se plně projevila při tanečních číslech. V Moravské orlici se dočteme: „Tančily dva páry furiant, tanečník se dvěma tanečnicemi a varietní loutky pro produkci komediantů. Možno říci, že v tom měli brodští větší kumštýře než na kterékoli naší scéně živé. Baletka nevynechala ani tanec špičkový, ani „špagát“, Indián házel dvěma tomahavky, žonglér přehazoval deštník z rukou na nohy a obráceně, jiný dělal přemety a muzikanti stojky. Souhra loutek s hudbou v áriích byla již jednodušší, ale vyžadovala jen u jednotlivých loutkovodičů znalost nejen libreta, ale i melodií a recitativů.“
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.