Databáze českého amatérského divadla
Texty: AS 2002, č. 1, s. 22 - 23, Marie Caltová.
Václav Beránek si zrežíroval i vlastní osud
Přesto, že oslaví v březnu pětasedmdesátiny, hraje v plzeňské činohře v několika inscenacích, cestuje, neustále vylepšuje svůj dům a pozemek ve Staňkově, zařizuje chalupu na Šumavě, vychovává svoji dvanáctiletou dceru, nechává se inspirovat od své charizmatické ženy, s láskou pečuje i o své psy a kočky. A vypadá výborně.
Václav Beránek pracoval ve stálém divadelním angažmá v několika městech (Praha, Most, Karlovy Vary, Gottwaldov, Cheb, Plzeň), věnoval se dvěma profesím (herectví a režii), konvektoval v několika žánrech (činohra, hudební komedie, loutkové divadlo, monodrama), psal vlastní scénáře (zejména o osobnostech jako byli Michelangelo, Rembrandt, Zrzavý, Masaryk) a léta se věnoval amatérům (jako režisér, metodik, porotce).
Před několika léty nikdo netušil, jestli se bilance jeho těžko vyčíslitelné práce pro divadlo neuzavře. Diagnóza: rakovina střev. Po operaci jsem ho šla navštívit do nemocnice. Cestou jsem si cvičila optimistickou masku a bylo mně strašně smutno. Ale Vašek byl jako sluníčko. Okolo leželo asi osm těžce nemocných pacientů a on pronesl větu, na kterou nikdy nezapomenu „To jsme se dneska nasmáli!“ Umínil si, že se nenechá okrást o dospívání své dcery a vyhrál. Tentokrát režíroval samotný Osud a ta režie byla výtečná.
Do plzeňské činohry přišel v roce 1979 z Chebu. Jezdili jsme se sem dívat na jeho herecké kreace, které vytvořil v inscenacích Jana Grossmana. Václav Beránek se od tohoto skvělého režiséra hodně naučil. Vzpomínám zejména na jeho Trigorina v Rackovi a soudce Azdaka v jeho vlastní inscenaci Kavkazského křídového kruhu. Za Azdaka dostal dokonce cenu. Beránkův herecký nástup v Plzni nebyl nejslavnější. Ve Vojnarce hrál primitivního uzurpátora Vojnara. A jestli je mu něco cizí, tak role tohoto charakteru. Omyl se už neopakoval, a tak zazářil v postavách vnímavých, noblesních, inteligentních mužů, zejména jako je Veršinin ve Třech sestrách, Chirurg ve Zprávě o chirurgii města N. nebo jako Opat v Báji. V roce 1991 odešel jako šéf činohry do Karlových Varů a k pravidelnému hostování se vrátil už jako penzista v roce 1996. Zejména jako interpret postav z vyšších společenských kruhů byl nenahraditelný, a tak byl i nadále obsazován do závažných rolí. Připomínám jeho profesora Jarvise v Daru Gorgony, soudce Butlera v Návštěvě staré dámy nebo Barona v Nulách. Nejsilnější zážitek jsem měla z jeho hereckého výkonu v roli starého sluhy Firse ve Višňovém sadu. Bylo to někdy před prázdninami v roce 1998. Václav Beránek začal nápadně hubnout a cítil se bídně, ale jeho herecký výkon byl naprosto soustředěný. Pamatuji se na scénu, kdy Firs pozná, že všichni odjeli a zamkli ho v prázdném domě. Těžce odchází od zavřených dveří drobnými šouravými kroky a s námahou si ustele v dětské postýlce. Co všechno v tom hereckém výkonu bylo – odpuštění těm, které celý život nezměrně miloval a ctil, smutek, bilancování i rezignace. Tajemství dotyku s něčím, co běžně nemůžeme poznat. Naštěstí se ukázalo, že hrozivě vyhlížející zdravotní komplikace byla banální.
K žádné roli nepřistupuje Václav Beránek bez přemýšlení. V tom nezapře vliv své druhé profese – režiséra. Text své role umí už na čtených zkouškách, ale sebekontrola a pocit odpovědnosti ho před premiérou spíše svazuje. Snad proto vždycky dával přednost režírování před hraním divadla. K jeho nejlepším inscenacím v Plzni patřily Sicilská komedie, Lidožroutka, Vévodkyně valdštejnských vojsk a Životopis mého strýce. V roztomilé, hravé inscenaci Setkání s Veronikou režíroval samotného autora – Miroslava Horníčka. „Režie hry – to je globální výpověď, což jedna role může, ale taky nemusí poskytnout“, řekl před časem Václav Beránek. „Režisér Jan Grossman mě při mém působení v Chebu přesvědčil o dvou zdánlivě prostých věcech: O všem ve své práci se musí člověk rozhodnout. O poslání celé inscenace samozřejmě, ale i o každé větě v každé roli, o každé pauze v dialogu, o smyslu každého přechodu na jevišti. A při tom stálém rozhodování stále pochybovat. Jako režisérovi mi to jde zatím snadněji než jako herci.“
Celý život spolupracoval Václav Beránek s amatéry. Těšilo ho nejen hledat výsledný tvar inscenace, ale i skrytý talent v amatérských hercích. Našel tady řadu báječných přátel. Snad za všechny vzpomenu na Slávku Trčkovu, která ho přitáhla k režijní spolupráci s plzeňským Dialogem. Režíroval tady v české premiéře Yvonnu, princeznu burgundánskou; s hrabalovským Rozvzpomínáním a Švarcovým Drakem se soubor dostal až na Jiráskův Hronov. S vejprnickým souborem Havlíček nastudoval v roce 1986 Šukšinovu komedii Energičtí lidé. Dostali se až na národní přehlídku ve Vysokém nad Jizerou a slavili zde úspěch, odvezli si jednu ze dvou udělených cen za inscenaci.
Otec Václava Beránka byl kouzelník. Něco z téhle profese určitě zdědil jeho syn nejen pro divadlo, ale i pro život.
Marie Caltová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.