Databáze českého amatérského divadla
Texty: ZAJÍC, Vladimír: Perlení v magických mantinelech 2002 - Návštěvník!. AS 2002, č. 1, s. 9-11.
Česká premiéra DIVADLA (bez záruky) PRAHA - Eric Emmanuel Schmitt: NÁVŠTĚVNÍK! Říci, že jde o zajímavý, rajcovní text, je málo. Jde o text vrstevnatý, a jestliže inscenátoři dokáží nejen rozšifrovat, ale i zobrazit všechny plány autorem nabídnuté, budou se bavit diváci nenároční i velmi nároční. Ti první příběhem s tajemstvím, ti druzí skutečným i metafyzickým hledáním čehosi, co nepřesně nazýváme Bůh. Neboť o hledání jistoty v nejistotě, o tápání za světlem v době vymknuté z kloubů (což je v důsledku každá doba v níž žijeme), v tomto textu kráčí. Jde o možnost nalézt bod bytí, o který by se jedinec člověk i jedinec lidstvo mohlo opřít. Jde o pátrání po bodu, z něhož bychom mohli pohnout světem, svou představou světa a nás v něm, bez ohledu, zda to nad námi nazveme Bohem, Nadjá, Entitou, etc. Téma je varírováno a rozvíjeno řadou narůstajících ypsilonovitých křižovatek buď anebo, křižovatek plných tajemství a neuchopitelné reality, která stále mění tvář. V textu objevíte témata navrstvená a do sebe propasírovaná jak naplaveniny po potopě světa. Téma lhaní světu, vědomé i nevědomé nalhávání sobě, téma jistoty, nejistoty, jisté víry, až třeba po možnost minout Boha nebo nutnosti Bohu odpustit. DIVADLO (bez záruky) PRAHA zajisté vědělo, co má v ruce. Jiná věc je - podle jevištního provedení - kolik toho skutečně vědělo a kolik toho možná nedokázalo sdělit. V Bechyni všichni s napětím sledovali, jak se příběh setkání Sigmunda Freuda s Bohem a gestapem bude odvíjet a jak skončí. Co je pravda? Co představa? Co možnost, která se může pravdou, rozuměj skutečností, stát. Co vnitřně provede s osobností okamžik, že víru nalezla, ztratila, nebo o ní pochybuje. Jenže, a to je problém, převážně jsme si zmiňované napětí odnášeli ze složky textové. Ze slyšeného, a ne z viděného a slyšeného. Přitom bylo poznatelné, že režie i interpreti mají na víc. Proč nedošlo k zásadnějšímu zdivadelnění, jsme se v diskusi nedopátrali. Z jevištní realizace pouze vyplynulo, že nebyla naplněna artikulace jednotlivých motivů a z nich vystavěných situací, které mají postavy příběhu i diváky stále znejisťovat, neustále je nutit korigovat představy i přesvědčení. Postavy i diváci musí, měli by být, neustále konfrontováni s postupně odvíjející se realitou na jevišti a svými představami a přesvědčeními naskakujícími napříč časovými souřadnicemi. Tato skutečnost je v realizaci zatím latentně ukryta, ale není zveřejněna režijně a následně herecky. Avšak možná už v okamžiku kdy tento příspěvek budete číst, DIVADLO (bez záruky) PRAHA poskytuje záruky, že je mnohem, mnohem dál.
A nyní trochu odlehčení.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.