Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: AS 2003, č. 3, s. 22, Milan Strotzer.

ŠRÁMKŮV PÍSEK A JEHO MANTINELY

42. ročník Šrámkova Písku se uskutečnil jako národní přehlídka divadla „v pohybu“ pod patronací města Písku ve dnech 23. – 25.5.2003. Za odborné spolupráce IPOS–ARTAMA byli jeho pořadateli Kulturní klub města Písku, Divadlo Fráni Šrámka v Písku, občanská sdružení Společnost amatérské divadlo a svět, se sídlem v Praze, a Pod čarou Písek. Hrálo se na jevišti divadla Fráni Šrámka (někdy bylo jeviště současně hledištěm) a v divadle Pod čarou, v němž se uskutečnily i diskuze k jednotlivým inscenacím. Celkem 13 inscenací přehlídky reflektovala a diskuzi k nim vedla odborná porota ve složení Vladimír Hulec, Peter Janků a René Vápeník, za asistence Karla Tomase, odborného pracovníka pražské Artamy, který na přehlídce zastával kumulovanou funkci programového ředitele, tajemníka poroty, zástupce odborného garanta a představitele spolupořadatelského subjektu.
Návštěvníky představení Šrámkova Písku byli především jeho kmenoví účastníci v počtu cca 180 osob, z toho většina členové hrajících souborů. Ne všichni však setrvali celou dobu trvání přehlídky. Nastala i chvíle pro tristní návštěvnost. V nedělním dopoledni postihla soubor ze Znojma. V hledišti nás bylo sotva třicet. Písečtí se v hledištích vyskytovali jen sporadicky. Výjimku tvořilo cca dvěstěpadesátihlavé publikum sestávající ze studentů píseckých středních škol na představení Loď andělů souboru Elevace z Litomyšle, které se uskutečnilo dopoledne před vlastním zahájením Šrámkova Písku. Ten oficiálně zahájil týž den večer místostarosta města Miroslav Sládek.
Program písecké národní přehlídky byl sestaven její programovou radou z návrhů krajských přehlídek, z nichž devět bylo realizováno jako postupové pro Šrámkův Písek. Programová rada přijala 7 nominovaných inscenací a vybrala dalších 8 z 18 doporučených. V programu letošního ročníku bylo oproti předchozímu o dvě inscenace méně. Vznikl tak větší, kýžený prostor k povídání o představeních. Ve skutečnosti však došlo ke kvantitativnímu nárustu souborů, neboť nelze odhlédnout od skutečnosti, že se dalších 26 inscenací (z toho 18 soutěžně) prezentovalo na národní přehlídce studentského divadla Náchodská prima sezóna. Mnohé z nich, nebýt ustavení této nové příležitosti konfrontace ve struktuře systémových divadelních přehlídek, by zajisté usilovaly o možnost vstoupit na půdu Šrámkova Písku. Ten byl letos, po mnoha letech, otevřen souborům bez omezení věkovou hranicí 26 let.
V podtitulku Šrámkova Písku 2003 se objevilo vymezení „národní přehlídka divadla v pohybu“. Je to určení stejně trefné jako všeobjímající. Divadlo v pohybu je zde míněno jako fenomén označující hledání nových překvapivých možností, a to buď z hlediska obsahového – myšlenkového sdělení, nebo formy komunikace divadlem, nejlépe pak obého pospolu. Podtitulek je tudíž oprávněný, leč pro svou obecnost musí být ještě precizován. Divadlo bez pohybu je totiž nonsens. Nehledě na to, že i to nejvíce zakonzervované se konec konců pohybuje, jen opačným směrem vzhledem k času, v němž právě žijeme. Myslím, že by se pregnantnější vymezení mělo opřít o slůvko „hledání“, že by v podtitulku měl zaznít experiment. Nemuselo by se dál nic vysvětlovat. Nejde o slovíčka, ale o to, aby i ti, kterým je zatěžko přečíst propozice přehlídky, měli jasno i z přečtení pouhého názvu. To se dotýká jak orientace souborů v tom, na kterou druhovou přehlídku se mají přihlásit, tak porot krajských přehlídek, které rozhodují o vyslání souborů do přehlídek národních. Ostatně, členové krajských porot by zajisté díky svým znalostem a zkušenostem směrovaly soubory daleko přesněji. Je pochopitelné, že tvůrci, a nejen ti mladí věkem, mohou pokládat za experiment ledacos, i to, co jím není. Fundovaný tým poroty by zajisté korigoval mylné směřování souboru po té které linii tak, aby soubor došel posouzení, konfrontace a zasloužené satisfakce svého snažení v adekvátním kontextu.
Jakkoli byl letošní Šrámkův Písek přehlídkou zdařilou a po loňském nakročení ke kvalitě, inspirativnosti a hledání takové směřování většinou představení potvrdil, objevily se v jeho programu inscenace mimo zamýšlený smysl přehlídky a ocitly se tak v nepatřičném kontextu. Neznamená to, že by tyto inscenace nebyly právy poměřování na úrovni národní přehlídky. Snad s výjimkou dvou (dle mého subjektivního pohledu Bílé noci umělecké skupiny Triarius z České Třebové a představení s názvem Tají dech souboru Krvik Totr z Prahy) by bylo na škodu, kdyby k jejich prezentaci na národní úrovni nedošlo. Dostalo by se jim však uplatnění a docenění na jiných druhových přehlídkách. Divadlo Jesličky – Dospělá embrya z Hradce Králové s inscenací Praha, ani ne tak magická jako komická, Regina Břeclav s inscenací Nejkrásnější utopenec na světě a Divadlo Na kraji z Nového Jičína s inscenací Soudce na náchodské prima sezóně, přehlídce studentského divadla. Divadelní spolek Rotunda Znojmo s Princeznou T. Daniely Fischerové a patrně i DRED Náchod s inscenací hry V. Nezvala Valérie a týden divů na FEMADu Poděbrady / Divadelní Třebíči, národní přehlídce činoherního a hudebního divadla.
Nezbývá než doufat, že se soubory či jejich vedoucí dopracují k tomu, že si pozorně přečtou propozice nebo se poradí s jejich tvůrci, že stejně tak učiní pořadatelé krajských přehlídek a prostřednictvím např. obeznámeného tajemníka poroty budou střežit i rozhodování přizvaných odborníků v otázkách doporučování souborů a jejich inscenací na odpovídající přehlídky vyššího stupně. Asi to chvíli potrvá, než si všichni zvykneme na nové vymezení a poslání Šrámkova Písku. Ostatně, pro píseckou přehlídku to není žádná újma, když se v určených mantinelech objeví inscenace jiného rodu. Začasté nastolí otázky, které by v jiném - stejnorodém uskupení vůbec nezazněly. Újmu může ale pociťovat soubor uvyklý na odlišný způsob reflexe své práce. Zdálo se mi, že s tímto pocitem odjížděli z Písku letos znojemští, byť jejich inscenace Princezny T. je dle mého soudu nejzdařilejší z těch, které jsem na amatérských jevištích viděl.
Blíže se o jednotlivých inscenacích můžete dočíst v následujícím článku Vladimíra Hulce. Porota z nich vybrala ty, které by měly reprezentovat divadlo „v pohybu“ na Jiráskově Hronově 2003, celostátní mezidruhové přehlídce amatérského divadla se zahraniční účastí. Její doporučení bylo oprávněně nad obyčej široké. K přímé účasti na Jiráskově Hronově nominovala soubor VOSTO5 z Prahy s inscenací hry Snieźka. Dále doporučila k výběru programové radě těchto pět inscenací: Na 1. místě soubor 3 + 1 z Prahy s představením Zajímá mě jenom nesmysl; na 2. místě Společnost Dr. Krásy s inscenací hry Macbeth 2003; na 3. místě soubor Černí šviháci z Kostelce nad Orlicí s hrou Amatéři; na 4. místě soubor De Facto Mimo Jihlava s inscenací Inu, mládí je mládí (Románek) a konečně na 5. místě soubor DRED z Náchoda s hrou Valérie a týden divů.
Milan Strotzer
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.