Databáze českého amatérského divadla
Soubory: Československo-Americké loutkové divadlo
Související Geografické celky
Stav: aktivní
Založení / první zpráva: 1980
Působení: 198x, 199x, 200x, 201x, 202x
Pří několika osobních setkáních v New Yorku a v Praze mi Vít Hořejš vyprávěl o svém životě a své loutkářské kariéře ve Spojených státech. Z jeho vyprávění cituji pouze některé postřehy a události z více jak čtyřicetiletého pobytu v USA.
Od založení spolku v roce 1990 jsme vytvořili více než tucet originálních produkcí a získali ocenění od tisku a publika ve věku od 5 až do 105 let. Mnoho našich projektů bylo prezentováno na našem oblíbeném místě, proslulém experimentálním divadle La MaMa v New Yorku. Vystupovali jsme po celém světě. Ve Spojených státech jsme přinesli naše představení do více než 30 států, na místa včetně Metropolitního muzea umění, Světového obchodního centra, Lincoln Center Out of Doors Festival, Zimní zahrady Světového finančního centra, Smithsonian Institution, na Festival Antonína Dvořáka ve Spillville, Iowě, Minneapolis, Festival Lowell Folk Arts v Lowellu, Massachusetts a České národní budovy v New Yorku.
Když zabijete na jevišti herce, může to být i trapné, když necháte upadnout a umřít loutku, tak lidé budou daleko víc brečet, poodkrývá kouzlo loutkového divadla absolvent Filozofické fakulty Karlovy univerzity.V dětství jsme si se sourozenci hráli s loutkovým divadélkem naší maminky z 20. let. Pak jsem si na určitou dobu myslel, že je loutkové divadlo přežitek. Jenže začátkem 70. let se uskutečnil slavný zájezd DRAKU do Prahy. To byl nejen pro mě obrovský objev: míchání živých lidí s loutkami!
Vít Hořejš pak studoval filozofii a francouzštinu, ale divadlu se věnoval stále. Politické mantinely pro něj začaly být nepřijatelné. Na ta léta vzpomíná doslova takto: „Věděl jsem, že můžu někde zdechnout hladem, ale že si můžu říct, co chci, ať už v umění nebo životě.“ V roce osmičkových výročí měl své i Vít Hořejš - je tomu 40 let, co emigroval.Ještě v Čechách zradil svou první lásku, francouzštinu, a zamiloval se do angličtiny. Její výuku zintenzivnil poslechem písní Leonarda Cohena. Američané mu v jeho 29 letech dali vízum: „Ameriky jsem se bál, ale uvědomil jsem si, že tam mohu dělat divadlo i s přízvukem.“ Od poslíčka na kole přes taxikáře v New Yorku se k divadlu dostal Vít Hořejš poměrně záhy. Později také došlo k osudovému objevu desítek loutek, které na něj čekaly mnoho let v kostele Jana Husa na Manhattanu. Se svou loutkohereckou společností se během let zasloužil v USA o to, že představil loutkové divadlo hlavně dospělým, a k tomuto publiku tíhne dodnes.
V New Yorku je jediné loutkové divadlo provozované městem, což je pro kapitalistickou Ameriku velice nezvyklé. Naše divadlo ale vždy kočovalo, útočiště stále nacházíme v divadle La MaMa, několik let to byla také zchátralá Česká národní budova. Oprýskaná omítka a vystrašení holubi, to byly nezapomenutelné „živé“ kulisy např. pro představení Jenovéfa.
S loutkami projel téměř celé Spojené státy. U dětského publika docházelo ke střetům s Čertem, ale hlavně s Vodníkem, jehož „triky“ tušily jen indiánské děti. Vedle loutkoherectví a autorské práce s textem zůstává pro Víta Hořejše nejdůležitějším řemeslem administrativa. Věnuje se jí od rána do večera, včetně psaní grantů. Bez té je potlesk diváků téměř nemyslitelný. „Realita dneška“.
1980 present CZECH & SLOVAK FAIRY TALES WITH STRINGS (Sůl nad zlato, Jak vodník napálil lakomého krejčíka, Čert a Káča), La MaMa Theatre NYC.
1990–2019 Kamil Bednář, Alexandr Novák: JOHANNES DOKCHTOR FAUST, The Petrifying Puppet Comedye, anonymous folk play, La MaMa Theatre, Jan Hus Playhouse, Bohemian National Hall, NYC, US Tour.
1992 THE LITTLE PRIMABALERINA, Henson International Puppet Festival, NY.
1992, 2001, 2012 HE WHITE DOE, Or, The Piteous Trybulations of the Sufferyng Countess Jenovéfa, anonymous folk play, Jan Hus Playhouse, World Trade Center, NYC, US Tour.
1993 present SNĚHURKA, THE SNOW MAIDEN, and other CZECH & SLOVAK WINTER TALES WITH STRINGS, (Sněhurka, O dvanácti měsíčkách, Jak pejsek s kočičkou psali dopis děvčtům do Nymburka) The Smithonian, La MaMa Theatre, U.S. Tour.
1994, 1999, 2000 RUSALKA, THE LITTLE RIVERMAID, with 3 arias by Antonín Dvořák and additional music by William Parker, La MaMa Theatre, Bohemian National Hall; NYC; Skupa Festival, Pilsen; U Hasicu Theatre, Prague, Contemporary Dance Festival, Bytom, Poland, IV International Puppet Festival, Lahore, Pakistan; US Tour.
1996–2011GOLEM, Music by Frank London, Choreography by Naomi Goldberg Haas, Contemporary Festival, Poland, La MaMa, Henson International Puppet Festival, NYC.
1997 THE UNSATIABLE ROOTY (Otesánek, Ohnivá čarodějnice), Vineyard Theatre, U.S. Tour.
1997–2015HAMLET, songs composed by Ben Seessel, Vineyard Theatre, Jan Hus Playhouse, Bursa Puppet Festival, Turkey, Shakespeare Festival at Prague Castle, BIPAF International Festival, Korea Jane’s Carousel (Brooklyn, NY, co-directed with Pavel Dobruský).
1999 FISHERMAN‘S CLEVER DAUGHTER AND OTHER CZECHOSLOVAK TALES (Rybářova chytrá dcera, Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort) Bohemian National Hall, NYC, Central Park.
2001 THE PROSE OF THE TRANSSIBERIAN, poem in Prose by Blaise Cendrars, La MaMa Ellen Stewart Theatre.
2003–2014 DON JUAN, or, WAGES OF DEBAUCHERY, Music by Wolfgang Amadeus Mozart, La MaMa Theatre, NYC, Jan Hus Playhouse.
2004–2009 THE HISTORYE OF QUEEN ESTER, OF KING AHASVERUS & OF THE HAUGHTY , HAMAN, Mary Dean Theater, NY.
2004–2017T HE LIFE AND TIME OF LEE HARVEY OSWALD, La MaMa Theatre, NYC.
2005–2006 THE BASS SAXOPHONE, adapted from Josef Škvorecký’s story, Grand Army Plaza Soldiers’ and Sailors’ Memorial Arch, Brooklyn, NY.
2005, 2011, 2014 A CHRISTMAS CAROL - OY! HANUKKAH - MERRY KWANZAA, La MaMa Theatre, NYC, Jan Hus Playhouse.
2007 ONCE THERE WAS A VILLAGE, Music by Frank London, “Everyone Goes to Jarema’s” song written and composed by Theresa Linnihan, La MaMa Theatre, NYC.
2008 THE VERY SAD STORY OF ETHEL & JULIUS, LOVERS AND SPYES, AND ABOUT THEIR UNTYMELIE END WHILE SITTING IN A SMALL ROOM AT THE CORRECTIONAL FACILITY IN OSSINING NEW YORK , Theater for the New City.
2009 TWELTH NIGHT, William Shakespeare, La MaMa Theatre, NYC.
2010 REVOLUTION!?, co-written and co-directed with Pavel Dobruský, co-produced with Agentura Dell‘arte/Prague, Theater for the New City, NYC.
2011 MR. M., (based on the novel Trampoty Pana Mundstocka by Ladislav Fuks, with music by Adrienne Cooper, Theater for the New City, Jewish Community Center Manhattan, NYC.
2013 KING EXECUTIONER, adapted from a novel by Tadeusz Nowak, Music by Frank London.
2013 THE REPUBLIC, or, MY DINNER WITH SOCRATES, La MaMa, NYC.
2015 THE PRINCESS WHO GREW ANTLERS, Theater for the New City.
2016 THE NEW WORLD SYMPHONY: DVOŘÁK IN AMERICA, music by Antonín Dvořák and James Brandon Lewish, Bohemian National Hall, La MaMa Theatre, NYC.
2017 THREE GOLDEN HAIRS OF GRANDFATHER WISDOM,Theater for the New City (TNC) NY.
2018 DUKE OLDŘICH & WASHERWOMAN BOŽENA, THE TRUE STORY, Music by Beata Bocek, Bohemian National Hall, Jan Hus Church, NYC.
2020 GOLEM of PRAGUE - NAPTIME STORIES FOR THE ABSURD TIMES. A series streamed from the Hudson River Valley. The irreverent storyteller Vít Hořejš re-tells classic Czech and Slovak fairy tales from his socially-distanced Upstate refuge. Co-starring guest-musicians from across the globe. Join us for EPISODE 6! Wednesday, AUGUST 5 at 3 PM (EST)
This week we will present the famous legend GOLEM of PRAGUE, with a series of images from our past performances, including new marionettes by Kuba Krejčí and antiques from our collection. Story by Vít Hořejš, Wednesday, AUGUST 12 at 3 PM (EST), Music composed and performed by Frank London with The Golem BandChildren welcome.
OL' MATĚJ GOES VISITING, Join us for EPISODE 7 ! Wednesday, AUGUST 12 at 3 PM (EST). Ol’ Matěj decides to visit his old’ friend Kuba and his wife. On the way, he intercepts information about a yummy dinner and Kuba is taught a lesson. Vít Hořejš will be joined by Eve Sicular on percussion.
Join us for EPISODE 10!
Wednesday, SEPTEMBER 9 at 3 PM (EST)
HONZA AND THE WILLOW_poster 3
This week we will present an old Czech folk tale, Honza and the Willow. The feeble-minded Hloupý Honza (Johny) is a beloved character in Czech storytelling. Let's see how this Honza fares in meeting a willow. This week we will present an old Czech folk tale, Honza and the Willow. The feeble-minded Hloupý Honza (Johny) is a beloved character in Czech storytelling. Let's see how this Honza fares in meeting a willow
Vít Hořejš will be joined by two Hudson Valley area musicians Lisa Alcott on banjo and returning Lisa Gutkin on violin.
Join us for EPISODE 11!
On Wednesday, SEPTEMBER 30th at 3 pm, 6 pm and 9 pm (EST).
The GOPHER BRODHERS (Bratři Syslové) is an off-the-beaten-path story in the repertory of Czech tales presenting three gophers discussing the value of extended napping. The irreverent storyteller Vít Hořejš re-tells classic Czech and Slovak fairy tales from his socially-distanced Upstate refuge. Co-starring guest-musicians from across the globe. Children welcome.
Thirty Years Later! Celebrating the founding of Czechoslovak-American Marionette Theatre!
Description: Thirty Years Later!
November 22, 2020 at 5pm EST
Help us celebrate the 30th Anniversary of the Czechoslovak-American Marionette Theatre in New York City, that began in 1990!
Join founder Vít Hořejš and company members who will share their memories, premiere a short documentary film Wood Strings, Wire, 2020 by Michal Labik, view clips from several shows between 1990-2020!
More importantly, register in advance for our celebration HERE (https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_FWiJNro6QIKXcCJqa-d_aQ)!
Your donations to CAMT are tax-deductible. Please donate HERE (https://www.paypal.com/us/fundraiser/charity/1474262)!
Fantasy Tour 2020 Schedule
The "pretend" out-of-town try-out performances at venues outside Theater for the New City (many of them are long torn down) will be created with virtual backgrounds in the prologues.
Co-produced by J. P. Morgan, Andrew Carnegie and P. T. Barnum.
Saturday 12/19
11 am at Jan Hus Playhouse, NYC
Introduction by Vít Hořejš
3 pm at Slovak National Theatre, Bratislava
Introduction by Katarína Vizina
7 pm at Madison Square Garden (the old one)
Introduction by Theresa Linnihan
Sunday 12/20
11 am at Royal Albert Hall, London
Introduction by Deborah Beshaw-Farrell
3 pm at Plaza de Toros, bullfighting ring, Madrid
Introduction by Steve Ryan
Saturday 12/26
11 am at Théâtre des Champs Elysée, Paris
Introduction by Michelle Beshaw
3 pm at Hollywood Bowl, Los Angeles
Introduction by Judith Barnes
7 pm at Bolshoi Theatre, Moscow
Introduction by Hayden DeWitt
Sunday 12/27
11 am at Hudson Valley Summer Festival, NY
Introduction by Bonnie Sue Stein
3 pm at La Scala Opera House, Milano
Introduction by Harlem Lafayette
Wednesday 12/30
11 am at Detroit Institute of Arts
Introduction by Valois Marie Mickens
3 pm at National Theatre, Prague
Introduction by Gail Whitmore
7 pm at Bannerman's Island, Hudson River, NY
Introduction by John Scott Richardson
Thursday 12/31
NEW YEAR's EVE FINALE!
3 pm at Theater for the New City, NYC
Introduction by Daniel Wilkes Kelly
A co-production of Theater for the New City
and Czechoslovak-American Marionette Theatre
2021 Václav Havel: Audience, June 23, 29 at 8pm, Bohemian National Hall, 321 East 73rd St, New York City
Czechoslovak-American Marionette Theatre will unveil a new marionette production of "Audience" by Vaclav Havel, translated and directed by Vit Horejs, June 23 and 29 at 8:00 PM in Bohemian National Hall, 321 East 73rd Street, as part of the 2021 Rehearsal for Truth Festival. The play, a dark comedy of spying in a brewery, will be staged with projected closeups of puppets from security cameras in order to suggest the surveillance and to employ a new approach to marionette theater for large houses.
AUDIENCE, is performed by Vit Horejs and Theresa Linnihan, with set by Alan Barnes Netherton. Marionettes: Miloš Kasal, Jakub "Kuba" Krejčí. Stage Management by Hjordis Linn-Blanford. Video consultant: Rome Brown. Live Video: Kika von Klück, produced by Bonnie Sue Stein/GOH Productions.
VitStudioHangingPuppets frankandtine
Czechoslovak Tales with Strings
With Storyteller/puppeteer Vít Hořejš
Music by Tine Kindermann (musical saw) and Frank London (harmonium)
Suitable for ages 4 to 104!!
Saturday, November 6 @ 3pm, Little Stony Point, 3011 Route 9D, Cold Spring NY
Location link: https://littlestonypoint.org/
NOTE: Parking is very limited at the venue, so please consider carpooling.
Sunday, November 7 @ 7pm, Greenkill Gallery, Kingston NY
229 Greenkill Avenue, Kingston, New York, 12401, 229greenkill@greenkill.org.
https://www.facebook.com/229GreenKill/
TONIGHT!
ONLINE OPENING NIGHT AT 8 PM EST!
Responding to current developments in the pandemic, we have decided to do what's best for our audiences and cast and postpone our in-person shows.
Join us TONIGHT ONLINE at 8 PM, EST to enjoy the show in the comfort of your own home!
ALL TICKETS ARE $10
Buy your tickets here!
You will be e-mailed a link to view the production on-demand!
Check other dates here.
Please consider making a donation to support
our theatre company in these challenging times.
MAKE YOUR DONATION HERE!
Thank you!!!
XCarol 2021_ Flyer basic 8x8
You are invited to this entertaining adaptation
of Dickens' classic by the irreverent puppeteer
Vít Hořejš. The Czechoslovak-American Marionette Theatre is bringing back its witty cross-cultural
holiday extravaganza with marionettes and songs.
With the help of singers Valois Mickens & Katarina Vizina and a large cast of historic Czech marionettes, Vit (Scrooge) weaves the new and the old with the unexpected, using a century-old toy marionette theater set donated by Madeleine Albright. Bob Cratchit's character comes from Vit's mother’s identical set he played with in his childhood. Valois and Katarina will perform traditional holiday songs in Czech, English, Hebrew, Slovak, Spanish and Swahili.
Set and costumes by Michelle Beshaw
2023 02. 19. Václav Havel: Audience
Thu-Sat @ 7pm / Sun @ 2pm
La MaMa Ellen Stewart Theatre
66 East 4th Street, NYC
Tickets: www.lamama.org
As punishment, a banned playwright (Václav Havel/Vaněk) is forced by the totalitarian regime to work in a brewery – between prison terms.
Audience (1975) is a part of the Vaněk Trilogy, which includes Unveiling (1975) and Protest (1978). Public performances were banned in Communist Czechoslovakia, performed only in living rooms. While the Obie-Award winning performances took place in New York at the Public Theater.
Translated and directed by
Vít Hořejš
Performed by
Vít Hořejš and Theresa Linnihan
Production Design / Alan Barnes Netherton
Spy Camera / Kika Von Klück
News Reel / Suzanna Halsey
Stage Manager / Rebecca Werner
Rehearsal Director / Maxim Tumenev
Marionettes / Miloš Kasala and Jakub "Kuba" Krejčí
Costumes and Vaněk marionettes / Theresa Linnihan
Photos / Jonathan Slaff
Bibliografie:
NĚMEC, Jiří: 150 let krajanského ochotnického divadla v USA 1868 - 2018
Archivy:
Soukromý archiv Víta Hořejše
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.