Databáze českého amatérského divadla
Osobnosti: MASÁK, Tomáš, Doprapo Praha
Datum narození: 7.5.1943
Místo narození: Praha 1-Malá Strana
V amatérském divadle začal působit ve svých 12 letech v divadelním souboru Veleobce Baráčníků v Praze na Malé Straně v roce 1955 ve hrách pro dospělé i v pohádkách pro děti.
1960 přešel do divadelního souboru Elektra v Ústředním klubu Pražské energetiky v Praze–Holešovicích. Zde se zaměřil zejména na divadlo pro děti, kterému pak zůstal věrný po celou dobu své amatérské divadelní činnosti.
Soubor posléze začal používat název DOPRAPO, neboť jeho sídlem byl Kulturní dům Dopravních podniků hl. města Prahy.
Za více než 30 let trvání souboru zde zahrál řadu pohádkových postav, ale velmi brzy se začal věnovat režii, která byla jeho hlavní a nejvýznamnější rolí v tomto souboru. Zároveň působil také jako umělecký vedoucí souboru.
Vzhledem ke svému hudebnímu talentu a pozdější profesi byl jeho přínosem do všech divadelních inscenací důraz také na scénickou hudbu, jejíž výběr a mnohdy také realizace v souboru patřily k nezanedbatelným složkám inscenace.
Se vznikem Svazu českých divadelních ochotníků (SČDO) v roce 1969 se soubor aktivně zapojil do jeho činnosti a v roce 1970 se stal Členským souborem SČDO.
V té době se T. M. zasadil o to, že soubor začal spolupracovat a zajímat se také o činnost dalších amatérských souborů a hlásil se do soutěží pořádaných nejen v rámci Prahy, ale zúčastňoval se každoročně divadelních přehlídek národních. Díky úrovni a kvalitě inscenací pak byl soubor vyslán s těmito inscenacemi několikrát do zahraničí (2x Belgie, Velká Británie, 2x NSR, Dánsko, 2x tehdejší SSSR).
Od roku 1975 je členem operního sboru Národního divadla v Praze a od roku 1999 také tajemníkem uměleckého provozu ND.
Soubor Doprapo se za dobu jeho působení stal nositelem moderního a netradičního pojetí divadla pro děti, a to nejen v realizační sféře, ale zejména v tvůrčím autorském přístupu k textům a byl též autorským divadlem – řada textů vznikla z pera členů souboru, zejména manželů Weigových.
Jeho režijní práce se odrazila v řadě ocenění jak osobních (režie), tak pro dané inscenace souboru:
1968 Ludmila Vaňková: Princezna a šašek – režie
2. místo v Soutěži tvořivosti mládeže
1969 Petr Weig (člen souboru): Kouzelná korunka – režie
2. místo v II. přehlídce tvorby pro děti a mládež 1969 Praha
1969-1970 Jan Paulů: Král 333 – režie
2. místo v Přehlídce her pro děti a mládež 1970 Praha
1970 Petr Weig: Pohádka paní Duhy – režie, hudba k písním
2. místo v IV. přehlídce pražských amatérských souborů – kategorie dospělých herců 1970
1971 Jan Švestka: Tajemství šípkového hradu – úprava textu, režie, hudba,
1. místo v V. pražské přehlídce her pro děti a mládež 1971
1972 W. M. Thackeray-A.Kožíková: Prsten a růže – úprava textu, režie, návrh scény
1. cena v VI. pražské přehlídce her pro děti a mládež 1972
1974-75 Novák-Oubram: Jak se kradou princezny (muzikál) – úprava textu, režie, hudební úprava
cena za inscenaci v Pražské přehlídce amatérského divadla pro děti 1975,
cena dětského diváka III. národní přehlídka amatérského divadla pro děti 1975 Ostrava
1976-1978 S. a P. Weigovi: Když Petruška s kocourem hráli divadlo – režie
cena za režii v Pražské přehlídce amatérského divadla pro děti a mládež 1977,
cena za tvůrčí přístup IV. Národní přehlídka divadla pro děti Ostrava 1977,
cena za inscenaci Festival ruských a sovětských divadelních her Svitavy 1977 + cena za dramaturgii a cena dětského diváka,
v r. 1978 zájezd s inscenací do Belgie – 6 představení
1978-1980 Enšpígl – král šibalů – úprava textu, režie, výprava
cena za režii, dramaturgii, scénu VII. pražská přehlídka amatérského divadla pro děti 1979,
cena za režii + cena za herecký výkon představitele titulní role (J. Matička) V. národní přehlídka amatérského divadla pro děti Ostrava 1979 (celkem 11 cen!),
cena za dramaturgicko-režijní zpracování Přehlídka celovečerních her, Praha 1979,
v r. 1979 zájezd s inscenací a představení v Haagu, Nizozemsko a účast v Redbridge Drama Center v Londýně
1980-1982 S. a P. Weigovi: Kolotoč splněných přání – režie
cena za režii IX. Pražská přehlídka amatérského divadla pro děti,
cena za inscenaci a za výpravu (P. Kolínský) a herecký výkon (J. Budínská) VI. Národní přehlídka amatérského divadla pro děti Ostrava 1981,
zájezd s inscenací Göppingen a Hamburg, NSR
1982-1985 Masák-Pernica: Pohádka pro dva pláště – režie (spolu s A. Pernicou),
cena za dramaturgii a režii XI. Pražská přehlídka amatérského divadla pro děti,
cena za inscenaci a režii VII. Národní přehlídka amatérského divadla pro děti Ostrava 1983 + cena za hudbu (T. Štern),
1983 zájezd s inscenací do SSSR, 1984 do Dánska, 1985 opět do SSSR (Ázerbajdžán-Baku a Moskva)
1989 Pojďte s námi do pohádky (na motivy pohádky Oubram-Novák, Jak se kradou princezny napsal T. Masák), scénář a režie T. Masák, zájezd do Německa – Hamburg, Festival amatérských divadel
1992 Pohádka paní Duhy (P. Weig), nové nastudování, r. T. Masák
Operní režie:
Od roku 1993 ve spolupráci s Operou Camerata účinkovali členové DOPRAPA a členové opery Národního divadla:
W. A. Mozart: Bastien a Bastienka, Bertramka, Divadlo Kolovrat, Kult. dům Vltavská
G. B. Pergolesi: Služka paní, Bertramka
J. J. Ryba, Česká mše vánoční – scénické provedení – dosud na repertoáru
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.