Databáze českého amatérského divadla
Osobnosti: NOSEK, Gustav, Plzeň, LD
Datum narození: 15.7.1887
Místo narození: Plzeň
Datum úmrtí: 1.2.1974
Místo úmrtí: Cheb
Vyrostl v řezbářské rodině, loutky řezal už jeho děd, i otec a strýc. Také s nimi hrál už od roku
1901, kdy páter Sedláček založil dobročinné LD ve prospěch jeslí.
1901 se na přání otce začal učit u plzeňského řezbáře Brože, po vyučení byl na zkušené ve Vídni a v Aubergu, kde hrál s loutkami v českém spolku Včela. Poté pracoval až do konce války v Budapěšti,
1919 byl nasazen do bojů proti Maďarům na jižním Slovensku.
Poté pracoval ve Škodovce jako modelář.
1901 jako kluk pomáhal při představeních Spolku pro podporu chudé čkolní mládeže, který založil jeho otec.
1919 po návratu z fronty na jižním Slovensku se stal členem plzeňského loutkového divadla, kde se sešel s Josefem Skupou, s nímž úzce spolupracoval až do roku 1938, kdy odešel na odpočinek.
Pro Feriálky vyřezal řadu loutek, mj. Kukuřičňáka Duhu, chasníka Kubu, Švejka a další typy, kterými se Skupa pokusil nahradit již anachronického Kašpárka
Ve Feriálkách působil jako řezbář i jevištní mistr a také jako mistrný vodič loutek. V polovině 20. let také vodil Spejbla.
1926 vyřezal pro Skupu Hurvínka, který se stal nerozlučným patnerem Spejbla (vyřezal ho v roce 1920 jeho strýc Karel Nosek). Tato loutka měla pro Skupu a jeho uměleckou realizaci v loutkovém divadle zásadní význam, umožnila mu vytvořit moderní loutkový dvojtyp otce a syna a jejich prostřednictvím reagovat jak na aktuální společenské problémy, tak se vyrovnávat s nadčasovými generačními problémy.
Ve 20. a 30. letech udělal mnoho loutek pro další ochotnické loutkářské soubory, např. SDO Zeyer
1930 vyřezal loutku Máničky a podle Trnkova návrhu i psa Žerýka, jenž se stali trvavými spoluphráči Spejbla a Hurvínky. Žerýka také vodil a mluvil.
1930 se vzdal výhodného mástave Škodovce a stal se členem Plzeňského loutkového divadla prof. Skupy, prvního moderního profesionálního souboru u nás.
Po 1945 dále vyřezval loutky pro amatérské soubory. Lektor řady loutkářských kurzů.
Bibliografie:
DUBSKÁ, Alice: Dvě století českého loutkářství, Praha, AMU 2004, s. 200, kART.
GRYM, Pavel: Klauni v dřevácích, 1988, s. 39n., 70,
J.M.: 70 let řezbáře Gustava Noska, tvůrce Hurvínka, Československý loutkář 7, 1957, s. 148
KNÍŽÁK, Milan: Encyklopedie výtvarníků loutkového divadla v šeských zemích a na Slovensku od vystopovatelné minulosti do roku 1950, díl 2. Nucleus 2005, s. 653n.
NOSEK, Gustav: Spejblovi slasti a strasti, in:Grym, Pavel: Hovory u Spejblů, Plzeň, 1990, s. 24-28
SKUPA, Josef: Jubileum Gustava Noska. Loutkář 1932/33, č.2, s. 24-26.
VAŠÍČEK, Pavel, MALÍKOVÁ, Nina: Plzeňské loutkářství, Plzeň 2000, s. 37, 51
VESELÝ, Jindřich: Autorství Spejbla, Loutkář 21, 1934/35, s. 35
Poznámka:
Foto Gustava Noska, Františka Noska a Dominika Noska in: Loutkář 19, 1932/33, s. 25
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.