Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Osobnosti: PATKOVÁ, Jindřiška, div. odd. Národního muzea, Praha

Datum narození: 26.2.1931
Datum úmrtí: 13.61. 200
Místo úmrtí: Praha
1956 absolvovala studium režie a loutkoherectví na Loutkářské katedře DAMU v Praze

1956-57 členka Severočeského loutkového divadla v Liberci
1958- 60 angažmá v Loutkovém divadle Radost v Brně, kde hrála a režírovala

Od 1968 působila v Divadelním oddělení Národního muzea v Praze,kde převzala péči o loutkářské sbírky, připravovala výstavy a příležitostné tisky.

Před nedávnem nečekaně zemřela Jindřiška Patková, která po čtyři desetiletí spravovala loutkářskou sbírku divadelního oddělení Národního muzea. Na jaře ještě stačila vzdát hold svému učiteli, který patřil k těm, kdo nasměrovali její život - výstavou Erik Kolár a jeho svět loutek v Lobkovickém paláci. Výstava skončila začátkem července minulého roku, nicméně projděme si ji ještě jednou (tak trochu také jako hold Jindřišce Patkové) - a zároveň tak představme i další části sbírky divadelního oddělení. Především pozůstalost Erika Kolára, kterou divadelnímu oddělení přenechala v roce 1983 Šárka Kolárová.

V Lobkovickém paláci nezůstala opomenuta žádná z činností Erika Kolára - jednoho z předních loutkářů počátků profesionální éry českého loutkového divadelnictví, režiséra, dramaturga, kritika, teoretika a loutkářského pedagoga. A co víc: výstava bez patosu vyprávěla o nelehkém osudu pozoruhodného člověka. Erik Kolár ve své knížce Sto plus jedna kapitola o režii napsal: “Režisér musí být osobnost, a to jak v oblasti obecně kulturní, tak ve svém oboru. Musí mít jasný, nekompromisní a neschematický světový názor. Má to být člověk mravný a ne egocentrický.” A takový sám opravdu byl - alespoň dle svědectví, které vydala Jindřiška Patková spolu s Jiřím Středou, dalším Kolárovým žákem.

Sto plus jedna kapitola o režii jsou velmi poučná skripta pro režiséry - částečně vycházejí z metodiky a slovníku K. S. Stanislavského a zahrnují jak teoretické definice, tak konkrétní rady zkušeného praktika (“Kontrolujte osobně dochvilnost loutkoherců na představeních. [...] Hlídejte inscenaci pravidelnou návštěvou repríz, kontrolujte její minutáž, neboť se nemá odchylovat od premiérové.”), jakož i nejrůznější cvičení, která mají tříbit dovednosti režiséra, jeho fantazii, paměť atd. Mnohé vypovídají též o Kolárovi - režisérovi, o jeho ideálech. A praxe? V divadelním oddělení NM jsou desítky Kolárových režijních knih s detailními analýzami děl i s konkrétním popisem jevištního jednání - od Kolárových prvních režií ve Studentské scéně (kterou založil v roce 1924 společně s Václavem Sojkou) až po jeho poslední inscenaci z roku 1972 (v Malém divadle v Českých Budějovicích): Provazníkové Hru o Aucassinovi a Nicolettě. Do režijní knihy je podle Kolára třeba zapisovat vše “od prvního dojmu, přes formulování témat, idejí, hlavního řídícího úkolu inscenace, přes analýzy postav a vytvoření předhistorie a dohry až k náčrtu misanscén, poznámkám o světle, zvucích a různých druzích modulací”. A co víc, režijní kniha by podle něj neměla ukazovat jen prvotní vizi režiséra, ale měla by být (doplněna o vše, co vzniklo na zkouškách) podrobným záznamem inscenace!

Zachoval se tak jedinečný pramen pro poznání mnoha Kolárových inscenací, zvláště když k nim existují i fotografie a další podstatné dokumenty. Kolár např. vyžadoval, aby režisér s odstupem (po několika reprízách) sepsal závěrečné hodnocení. “Buďte při hodnocení maximálně objektivní, velice přísní (jinak soubor neporoste), ale ohleduplní ve formulacích. A buďte také velice sebekritičtí,” radil. Kolárova závěrečná hodnocení výmluvně dokládají jeho schopnost kritické reflexe i sebereflexe a vypovídají i o podmínkách, ve kterých v různých divadlech inscenace vznikaly.


Kapitolou, kterou lze na základě sbírky divadelního oddělení zmapovat zvláště dobře, je Kolárova spolupráce s Loutkovou scénou Umělecké výchovy, kde odehrál na 600 představení a vytvořil (od počátku 30. let 20. století až do roku 1953) desítky inscenací - počínaje Maškovým Pohádkovým zákonem, jehož interpretací se hned zapsal do historie režie českého loutkového divadla. Divadelní oddělení NM má téměř kompletní soubor plakátů (cedulí) této scény, desítky fotografií - a především postupně soustředilo téměř stovku loutek, se kterými se tu hrálo (velká část loutek byla do muzea převedena už v roce 1964) - od výtvarníků Víta Skály, Bohumila Buděšínského, Jana Malíka, Františka Vojáčka, Vladimíra Leštiny ad. Kromě toho jsou ve sbírce desítky návrhů loutek od těchto výtvarníků, jakož i od Ladislava Šalouna, který je jako režisér podepsán pod vůbec první inscenací Loutkové scény Umělecké výchovy - Škroupovým Dráteníkem (z roku 1914). Šaloun zde poté spolupracoval jako režisér a výtvarník i na dalších inscenacích - a kromě návrhů loutek a scénických návrhů se zachovaly i návrhy na nástěnné malby pro nový sál divadla.

V roce 1939 byl Erik Kolár jako Žid přinucen z Loutkové scény Umělecké výchovy odejít - a dokumenty z následujícího období značně vypovídají především o Kolárovi - člověku. Podle výnosu ministra školství Protektorátu Čechy a Morava ze dne 27. 8. 1942 bylo zakázáno jakékoli vyučování židovských dětí. Ve Spálené ulici byl ale záhy otevřen pro židovské děti útulek - a Erik Kolár se v něm od roku 1942 dětem věnoval jako vychovatel. Mluvil s nimi o české literatuře, o umění, šlo mu totiž podle jeho vlastních slov “o to, aby děti srostly v dobrý kolektiv - to jim pomůže, až půjdou do transportu, a aby neztratily souvislost s českým duchovním životem, ze kterého byly vyobcovány proti své vůli”. V jeho pozůstalosti jsou programy besed s dětmi, soupisy témat pro denní referáty, her a řečnických cvičení, ale také vypracované úkoly - třeba vzpomínky dětí na nejmilejší knihu.

V roce 1943 Kolár s dětmi v útulku nastudoval hru Ludmily Tesařové Plaváček - ve výpravě Františka Zelenky (!), která děti inspirovala ke kresbám - i ty se zachovaly, stejně jako dopisy, které děti napsaly Kolárovi po premiéře. A dopisy a kresby, které mu potom posílaly z koncentračního tábora. Smutné období, o němž se ledacos dozvíme z Kolárova zápisníku o práci s dětmi, z jeho proslovů k “souboru” i k dětem, co odcházely do transportu. Říkal jim také: “Není poctivost pražská a poctivost terezínská, není jiná pravda tady a jiná pravda tam. Člověk buďto pravdivý a poctivý je, anebo není.” Z deseti dětí, které byly do Terezína odvezeny, se vrátily jen dvě...

Erik Kolár své vzpomínky z Terezína, kde nakonec též skončil (byť díky árijské manželce později), sepsal v povídce Cesta, která se stala podkladem pro scénář k filmu Daleká cesta. Scénář se do divadelního oddělení dostal s pozůstalostí další významné osobnosti českého divadla - Alfréda Radoka.

Po válce se Erik Kolár účastnil obrození organizace UNIMA, pracoval jako tajemník Syndikátu spisovatelů, následně Svazu spisovatelů, a se stejnou intenzitou se věnoval loutkářství. Od roku 1957 byl dramaturgem Ústředního loutkového divadla v Praze. Také k historii této scény má divadelní oddělení NM obsáhlou dokumentaci - především z pozůstalosti výtvarníka Vojtěcha Cinybulka (korespondence, kresby, scénické a kostýmní návrhy, návrhy loutek, návrhy na plakáty ad.), dále loutky (nedávno zrestaurované Mikulášem Havlíkem), plakáty, programy atd. A díky jednáním, která se zaujetím vedla Jindřiška Patková do posledních dní na tomto světě, se patrně záhy ještě sbírka rozroste o další důležité materiály.

Výstava v Lobkovickém paláci na jaře připomněla z období v Ústředním loutkovém divadle především spolupráci Erika Kolára s Josefem Kainarem, kterého (stejně jako další své přátele spisovatele a básníky - Františka Pavlíčka, Ludvíka Aškenazyho, Jana Vladislava, Věru Provazníkovou ad.) přivedl k loutkovému divadlu: Kainar pro něj napsal Zlatovlásku, která se záhy stala nejhranější loutkovou hrou u nás.


V roce 1952 stál Erik Kolár u vzniku prvního vysokoškolského loutkářského učiliště: loutkářské katedry Divadelní fakulty AMU, kde se stal záhy vedoucím katedry a přednášel režii a dramaturgii. Výstava v Lobkovickém paláci připomněla také desítky Kolárových žáků - mnozí se tam sešli, aby na svého učitele zavzpomínali. Sbírka divadelního oddělení Národního muzea nabízí jedinečnou možnost se k této inspirativní osobnosti i do budoucna vracet.


Zpracovala Lenka Šaldová

vloženo: 28.2.2007
Bibliografie:
PATKOVÁ, Jindřiška: České loutkové divadlo. Praha, Národní muzeum 1975. Nestr. 63 fot. (BČAD č. 1252)

PATKOVÁ, Jindřiška: České loutky. České rodinné loutkové divadlo 1912-1950. (BDČAD č. 1118)

Životopisné:

STŘEDA, Jiří: Jindřiška Patková, Loutkář 57, 2007, s. 3 (nekrolog)

ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava: Putování starodávnou radostí, Loutkář 43, 1993, s. 12-13
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.