Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Osobnosti: POTUŽIL, Zdenek, režisér, Divadlo Na okraji, Praha

Datum narození: 25.8.1947
Místo narození: Praha
Datum úmrtí: 14.8.2023
Místo úmrtí: Praha
Zdenek Potužil, divadelní a televizní režisér, scénárista, divadelní dramaturg

Otec doktor práv a filozofie, maminka sekretářka, vyrůstal na Bořislavce v Dejvicích.
Starší bratr ho v první polovině 60. let začal seznamovat s divadlem - bral ho do Semaforu, Divadla za branou, Činoherního klubu… byla to divadla, která ho fascinovala.

Absolvoval elektrotechnickou průmyslovku (slaboproud) (1969) a před tím (1962-1965) se vyučil radiomechanikem.
Těžce se vyrovnával se svou sexuální orientací.
Náhodou se seznámil se s Mirkem Kováříkem, který „V dobách strnulé akademické recitace volil expresívní modulaci řeči a často extravagantní gesto …, jeho recitace byla ´rockovým´ gejzírem, který před vámi v ten okamžik tryská z básníkovy duše.“ (Potužil, DN 2005, č. 8, s. 16.)
Potužil za Kováříkem odjel do Litvínova, kde K. v té době vedl známé Docela malé divadlo, kolem něhož a jeho přátel se shromažďovala kulturní elita (např. Josef Jedlička) nejen severních Čech. Z Prahy sem zajížděli např. Josef Škvorecký se Zdenou Salivarovou, Jan Zábrana, Ivan Diviš, výtvarníci Jaroslav Šerých, Bohdan Kopecký, zpěvák Karel Kryl.
V Docela malém divadle Potužil dělal osvětlovače, naučil se magii svícení.
Přihlásil se na divadelní produkci na DAMU, kterou absolvoval 1974.

V Docela malém divadle se také seznámil s Miki Jelínkem (předtím člen karlovarské Kapsy a Kočky, hudebník a herec, MUDr.).

V roce 1969 s Jelínkem a spolužákem z průmyslovky Petrem Matějů (později sociolog a v 90. letech poslanec, politik) založili Divadlo na okraji, které mělo klubovnu v prázdné garáži, bývalém krámku v domě Potužilových v Dejvicích. Zřizovatelem OKD Praha 6.

První inscenací Dno byly 1970 Zpěvy Maldororovy (C. de Lautréamont), které postoupily na WP (ale i přes odsouhlasení vyhlašovatele přehlídky ČÚV SSM a odborného garanta ÚDLUT je prostějovští organizátoři po přečtení scénáře na poslední chvíli zakázali). Náhradou bylo 1970 uvedeno klubové představení z poezie K. Hlaváčka.
1970 ještě klubové představení poezie O. Theera.
1971 Dvanáct (Blok), scénář a režie Potužil, hudba Jelínek, recitace a zpěv Jelínek, Matějů. Tato a další inscenace vnesly do českého divadla poezie vypjatý subjektivismus, nový přístup k práci s básnickým textem a významně ovlivnily jeho další rozvoj a směřování. Navíc v době relativně čerstvé sovětské okupace a nejtužších začátků normalizace končila inscenace na závěr přidaným dvojverším „Svobodu, svoboděnku, bez kříže, bez kata!“ Ale přes značnou nechuť prostějovských soudruhů k neobvyklému zpracování a hlavně k vyznění inscenace, díky podpoře, kterou porota souboru vyjádřila dvěma hlavními cenami (i argumentací ve sporu), a ceně divácké, se nedovážili „revoluční poemu“ sovětského básníka zakázat. Věhlas, který DnO získalo na tomto a dalších amatérských festivalech výrazně napomohl tomu, že Dvanáct dosáhlo nakonec 120 repríz: také proto, že Dno mělo otevřené dveře a zajištěný zájem mladých diváků ve většině klubů v Čechách i na Moravě. Poté ještě 5 amatérských inscenací, z nich
1972 Máj (Mácha, Potužil), cena WP.
1972 Divadlo na okraji získalo nepravidelné působiště v klubu SSM Rubín (vybudován v bývalých prostorách Orfea na Malostranském nám. 9),
1974 se Zd. Potužil stal vedoucím a dramaturgem klubu.

1972 si Dno udělalo agenturní přehrávky a začala jeho postupná profesionalizace, i když stále žilo v trvalé symbióze s mladým netradičním a autorským amatérským divadlem. (Až do roku 1987, kdy Potužil Dno rozpustil /vytvořil tu cca 50 scénářů a režií/ a 1990, kdy z Rubínu odešel.)

V sezoně 1973/74 Zdenek Potužil založil A-studio (viz heslo) jako amatérskou skupinu při Dno a zpočátku ho společně s Miki Jelínkem vedl v duchu své poetiky. Také se aktivně a úspěšně účastnilo amatérských přehlídek a festivalů (později je vedl Jan Badalec, poté Ondřej Pavelka a Eva Salzmannová – vyšli odtud přední divadelníci 90. let a přelomu století).

V Rubínu Potužil dal prostor mnoha mladým netradičním divadlům amatérským i profesionálním,
konalo se tu mnoho pražských přehlídek amatérského netradičního divadla. Pracoval v jejich i v dalších porotách.

Vždy ho zajímala odborná reflexe této části divadla, stal se členem a posléze předsedou ústředního poradního sboru ÚKVČ pro netradiční divadlo (až do 1989), takže se významně podílel na přípravách a realizaci Šrámkova Písku a v 80. letech i Národní divadelní dílny v Šumperku (první dílna se konala v Milenovicích u Písku, další v Brně, Prostějově a až poté v Šumperku).
V roce 1975 se poprvé z pověření ČÚV SSM stal dramaturgem Šrámkova Písku, kde také v dalších letech ve spolupráci s ing. arch. Jiřím Bendou přispěl ke zlepšení hracích podmínek v sále ZK Jitex systémem variabilních praktikáblů a paravánů.

Působil také v komisi pro mladé divadlo SČDU, kde s kolegy z Provázku, Hadivadla, Divadla Y realizovali několik tvůrčích besed – dílen a společný projekt Cesty.
25.-28.listopadu 1985 se uskutečnil seminář - Dílna Divadla na okraji.

Od počátku 80. spolupracoval s Českou televizí (pořady poezie, televizní inscenace, publicistické pořady);
1995-2004 uměleckým šéfem a režisérem Divadla Rokoko Městských divadel pražských.


spolupracoval s ÚKVČ
Bibliografie:
ERML, Richard – POTUŽIL, Zdenek: … a balím kufry Rozhovor (paměti). Divadelní noviny 2005, č. 8-13, vždy s. 16.

KOVÁŘÍK, Miroslav – POTUŽIL, Zdenek: O Inscenování poezie. IN. Potužil, Z. : Poznámky k hledání scénického ekvivalentu básně. Edice Umělecký přednes. Rozmnož. Praha, ÚKVČ 1973. 25 s.

LUKEŠ, Alexander: Život jsem trochu přehnal, rozhovor se Z.P., Literární noviny 2012, č. 49, s. 4-5,

POTUŽIL, Zdenek: Režisér v divadle poezie. AS 1978, č. 8, s. 16; č. 9, s. 19.

SLOVA o Divadle na okraji. Interní materiály pro tvůrčí besedy. I. Historicko-teoretické kapitoly: ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava: Divadlo na okraji a interpretace poezie; ŠORMOVÁ, Eva: Malé divadlo a velká klasika; KRÁL, Karel: Naděje muzikálu. II. Východiska režijní a dramaturgické koncepce = přetisk práce Poznámky k hledání scénického ekvivalentu básně. Praha, SČDU 1985.
Archivy:
SA Zdenka Potužila.

kART:
Kart. ÚKVČ s.a.

Související Přehlídky

Související Obrázky

Praha-Malá Strana, A-studio, BA-LA-DE, 1974
Praha-Malá Strana, A-studio, BA-LA-DE, 1974.
Praha-Malá Strana, Blok: Dvanáct,  na snímku Miki Jelínek a Petr Matějů
Praha-Malá strana, Divadlo na okraji, Alexander Blok: Dvanáct, 1971
Praha-Malá Strana, Divadlo na okraji, Z. Potužil
Praza-Malá Strana, Z.Potužil telegram
Šrámková V. a Potužil Z., Národní divadelní dílna Šumperk, 1985
Z.Potužil a básník Ivan Diviš


Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':
Praha-Malá Strana, Divadlo na okraji, Z. Potužil
Šrámková V. a Potužil Z., Národní divadelní dílna Šumperk, 1985
Praha-Malá Strana, A-studio, BA-LA-DE, 1974
Z.Potužil a básník Ivan Diviš


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.