Databáze českého amatérského divadla
Opony: Brno, ND – Janáčkovo divadlo, návrh opony k inscenaci opery Cosi fan tutte, autor Petr Kolínský, 1994, archiv autora
Autor: Petr Kolínský
Vročení: 1994
Návrh opony pro inscenaci opery Wolfganga Amadea Mozarta Cosi fan tutte v Národním divadle – Janáčkově divadle v Brně. Autorem návrhu realizované opony je scénograf Petr Kolínský z Prahy. Návrh je ve spodní části označen nápisem "To je: W.A.M. COSI FAN TUTTE * PRO BRNĚNSKÉ PUBLIKUM NAMALOVAL PETR KOLÍNSKÝ 29. 4. 1994 * DLE THIEPOLA A KRUMLOVA * REŽÍROVAT BUDE J. ŠTYCH". Dle sdělení autora Petra Kolínského byla scénografie inscenace opery inspirována barokním divadlem. Opona korespondovala s dalšími dekoracemi. Ty, stejně jako opona, měly záměrně působit, jako něco vznikajícího, nedokončeného, respektive jako něco, co se vytrácí a rozpadá. Premiéra se uskutečnila v režii a choreografii Jana Štycha ml. 11. 11. 1994, dirigentem byl Jan Zbavitel. Petr Kolínský byl nejen autorem opony a scény, ale také kostýmů. Sám se též podílel na vlastní malbě opony, byv nespokojen s provedením figurální malby dekoratérů divadla. Nechal se na noc zavřít v divadle a chopil se přemalby figurálních výjevů.
Zajímavostí je, že premiéru v roli Dorabelly absolvovala ze třech alternantek jako svůj debut na velké scéně – více shodou okolností, než záměrně – operní pěvkyně Magdalena Kožená, tehdy ještě studentka Vysoké školy múzických umění v Bratislavě, později mezzosopranistka světového věhlasu. (MS)
---
Autorem výpravy a kostýmů k inscenaci Mozartovy opery Cosi fan tutte v brněnském Janáčkově divadle byl v roce 1994 Petr Kolínský. Podle svých slov se tehdy inspiroval barokním divadlem; dekorace i opona měly působit jako něco vznikajícího nebo nehotového nebo jako něco, co se vytrácí a rozpadá. Na návrhu opony tento záměr vyjadřuje nedokončenost motivů, které jsou z velké části pouze rozvrženy lehkou kresbou, jen místy doplněnou i barvami.
Hlavním motivem opony jsou dvě figury vznášející se na oblaku a obletované čtyřmi andílky; ženská postava drží v ruce pohár, mužská zřejmě vavřínový věnec. Výjev je zasazen do ornamentálního rámu. Inspirační zdroje kompozice prozrazuje autorův nápis u spodního okraje návrhu: „To je: W.A.M. COSI FAN TUTTE * PRO BRNĚNSKÉ PUBLIKUM NAMALOVAL PETR KOLÍNSKÝ 29. 4. 1994 * DLE THIEPOLA A KRUMLOVA * REŽÍROVAT BUDE J. ŠTYCH“. Pro dvojici figur byla předlohou olejová skica G. B. Tiepola Triumf Zefýra a Flóry z roku 1735; inspirace Krumlovem (nejspíš tamním zámeckým divadlem) je nejasná – andílci na krumlovské oponě se vznášejí v poněkud jiných pózách. Postavy z předlohy jsou na oponě zbaveny svých původních atributů a změnily se v neurčité postavy bez zřetelné charakteristiky a konkrétní vazby na divadelní tématiku nebo téma opery.
Autor návrhu se podle svých slov podílel i na realizaci opony samotné, protože nebyl spokojen s tím, jak se divadelní malíři zhostili provedení figur.
(Mgr. Jiří Bláha, prosinec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Historické užití:
ND Brno - Janáčkovo divadlo
Současné užití:
soukromý archiv Petra Kolínského
Majitel/umístění:
Petr Kolínský
Informátoři:
Petr Kolínský
Související Geografické celky
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.