Databáze českého amatérského divadla
Opony: Neznámé místo a divadlo, návrh opony k nezjištěnému baletu, autor František Zelenka, s. a., depozitář NM Praha
Autor: ZELENKA, František
Rozměr: 320 x 250 mm
Návrh Františka Zelenky na oponu k nezjištěnému baletu s označením "Balletvorhang", bílá pastelka a kvaš 320 x 250 mm.
---
Návrh opony s přípisem „Balletvorgang“, tedy pro nejzištěné německé baletní představení, je vypracován na tmavém papíře o velikosti 320 x 250 mm v kombinaci kvaše a bílé pastelky. Velmi připomene těsně poválečné návrhy opon Františka Tröstera, vypracované s podobnou lehkostí a subtilností. Teprve pozornějším pohledem odhalíme za zdánlivou nestabilitou jasně promyšlený a prokompovaný pevný skladebný řád a křehkost tvarů se ukáže být zdánlivá. Máme před sebou dílo starší, vyšlé z ruky Františka Zelenky (1904-44). Zelenka byl již od mládí schopen prosazovat nesmlouvavě moderní scénografii jak na ryze avantgardních scénách, tak v divadlech tak odlišných jako Národní a Osvobozené, a s úspěchem. Jeho komplexně pojatá scénografie vytěžila jednou provždy základní vnější výraz z naivistické periody malířství Děvětsilu, ponechala z ní však pouze vnější vzhled a zbavila ji její radostné naivity. Zelenka je připomínán především jako scénograf ranější fáze Osvobozeného divadla. Jiří Voskovec se však vyjádřil, že nepovažuje Františka Zelenku za scénografa spjatého s poetikou Osvobozeného, tím byl pro něj až Bedřich Feuerstein. Doslova uvedl: „Zelenka byl podle mého názoru strašně intelektuální výtvarník (…) v negativním smyslu. Byl přeintelektualizovaný výtvarník.“
Dosud neznámá opona k nezjištěnému baletu na první pohled neukazuje víc než až trochu banální pohled na menší domek obkolpený záhony nepravidelného tvaru, ohrazený plůtkem, s několika stylizovanými stromy a psí boudou, na nějž se směje slunce (doslova). Atmosféra je však spíše stísňující. V tomto případě je to způsobeno tím, že neznáme dotyčné představení a tedy Zelenkovo celkové řešení výpravy. Zelenkova scénografie je tak prokomponovaná, že jednotlivý prvek z ní vytržený nemůže samostatně působit, a to i v případě, že jde o oponu.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Zelenka věděl, že s nástupem fašismu hrozí rodině vážné nebezpečí a připravoval odjezd do Anglie. Ten se pro nemoc syna neuskutečnil. Dne 13. 7. 1943 byl deportován i s rodinou do Terezínského ghetta a v říjnu 1944 zahynul při transportu z Terezína do Auschwitzu (zdroje se liší). Zelenka byl jedním z organizátorů a tvůrců dětských představení v Terezíně. Německý přípis na návrhu opony vzbuzuje domněnku, že by se mohlo jednat o návrh pro některé z terezínských představení. Vyloučena není ani možnost, že jde o práci, která se vztahovala k Zelenkovým protektorátním aktivitám v pražských židovských dětských sirotčincích před odchodem do Terezína. Děti zde kreslili podle jeho předloh. (Milan Strotzer)
Historické užití:
Návrh opony
Současné užití:
Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, H6D-4540 / - S-XIX a - 1 p -
Majitel/umístění:
Praha, Národní muzeum
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.