Databáze českého amatérského divadla
Opony: Pardubice, divadlo, Múzy v secesním rámu, František Urban, 1908, shořela 1931
Autor: Frant.Urban
Vročení: 1908
Motiv: Múzy v secesním rámu
Ve střídmě pojednaném interiéru divadla se pozornost soustředila především na divadelní oponu a její programní výzdobu. Úkol namalovat oponu připadl malíři Františku Urbanovi, Ženíškovu žákovi orientovanému především na náboženské náměty. Při rozhodování divadelního kuratoria ohledně zadání opony nepochybně sehrála svou roli Urbanova zdařilá opona, kterou v roce 1904 vymaloval pro divadelní sál Smetanova domu v Litomyšli. V bohatě ornamentálním orámování, které namalovala umělcova choť Marie Urbanová-Zahradnická, podal Urban alegorickou scénu, zachycující v polabské krajině s dominantou hradu Kunětické Hory skupinu dvou Múz s tradičními atributy (paleta a štětec – malířství, housle – hudba) a jinocha s kladivem (symbolizujícího stavitele divadla), kteří sledují, jak jim personifikace Dramatu přináší darem maketu nového divadla. Divadlo se slavnostně otevřelo ve dnech 11.–12. prosince 1909.
http://www.theatre-architecture.eu/cs/db.html?page=5&theatreId=79
30. března 1931 měli návštěvníci pardubického divadla naposledy možnost vidět nádhernou malovanou oponu, jejímž tvůrcem byl mistr František Urban. V průběhu večerního představení operety Čeští muzikanti vypukl v provazišti požár, který během dvou minut zachvátil celé jeviště. Navzdory pohotové pomoci účinkujících herců a všech zaměstnanců divadla se nepodařilo zabránit obrovským škodám, které stály městskou pokladnu v té době velmi vysokou cenu – tři čtvrtě milionu korun. Zhoubné plameny pohltily i oponu.
Východočeské divadlo Pardubice
Dne 30. března 1931 vypukl v divadle požár, který strávil malovanou oponu malíře Františka Urbana a spolu s ní také všechny dekorace a rekvizity. Divadelní činovník dr. Krpata svých vzpomínkách popisuje, jak: „běsnící peklo hltalo Wenigovy kulisy, varhany, dva klavíry a všechno technické a dekorační zařízení, zatímco ve výšce hroutících se konstrukcí plála a chrlíc roje řeřavých jisker svítila co osudová žertva krása, pýcha a symbol jitřní éry našeho Dionysova templu – Urbanova opona. Zmizela v plamenech beze zbytku.“
http://www.theatre-architecture.eu/cs/db.html?page=5&theatreId=79
Bibliografie:
http://www.theatre-architecture.eu/cs/db.html?page=5&theatreId=79
Český svět 1909-10, č. 9, 11; 1917-18, č. 10, s. 141. Vyobrazení opony.
Obrázek uveřejněn jako dokumentace k recenzi:
Císař, Jan: Opony jako scénologický fenomén. disk, čas. pro studium scénická tvorby, 2011, č. 36, s. 29.
Historické užití:
Městské divadlo
Současné užití:
neexistuje
Majitel/umístění:
shořela 1931
Související Geografické celky
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.