Databáze českého amatérského divadla
Obrázky: Mladá Boleslav, opona
Mladá Boleslav, Městské divadlo
Theodor Hilšer (1866-1930): Apoteóza Thálie, 1909
Opona je oslavou Múz spojených s divadlem (kolem Thálie trůnící nad znakem města jsou rozmístěny postavy ztělesňující zpěv a hudbu). Prosazuje se výrazný lokální motiv: v krajině s Jizerou se vypíná romanticky ztvárněná zřícenina hradu Michalovice (poukaz na starý rod spojený s historií města).
Práce na oponě byla pro Hilšera velmi náročná, protože byl ochrnut na obě nohy.
(Milan Kreuzzieger, komentář z výstavy fotografií divadelních opon Múzám, městu, národu (2003)
Jednání s umělcem začalo v lednu 1907 s tím, že celková částka byla stanovena na 6 000 korun a dohoda předpokládala, že autor předloží komisi návrh, po jehož schválení celé dílo vytvoří. Předložený návrh však přijat nebyl, divadelní komise z něj akceptovala pouze střední, figurální část, u ostatních požadovala přepracování. Originál prvního návrhu Holšerovy opony pak dlouho zdobil kuřárnu divadla, kde samozřejmě značně utrpěl. Pozměněný návrh byl přijat a umělec začal vytvářet její konečnou podobu. Do ateliéru byo dodáno speciální vcelku tkané plátno, které bylo navinuto na tyčích a podle potřeby posouváno. Pro umělce to byla nesmírně namáhavá práce, neboť byl ochrnut na obě dolní končetiny a mohl pracovat pouze vsedě.
Opona jako umělecký celek oslavuje dramatické, pěvecké a hudební umění Mladoboleslavska. Dramatické umění zobrazují dvě ženské postavy na levé straně opony, pěvecké dvě ženské postavy s notovým partem v rukou na pravé straně vzadu a umění hudební zpodobňuje ženská postava s píšťalou na pravé straně vpředu. Uprostřed s žezlem v ruce trůní bohyně umění Thálie a nad ní se vznáší s rozepjatými křídly Múza s lyrou. Z celkem devíti postav na oponě je osm ženských, jedinou mužskou postavou je stařec, k němuž stál Hilšerovi údajně modelem jeho přítel malíř Jakub.
Mladoboleslavské motivy na oponě zastupují dva významné detaily. Především je to romanticky pojatá zřícenina hradu Michalovice jako sídla panského rodu, který se trvale zapsal do dějin města. V dolní části opony je pak vymalován znak královského města Mladé Boleslavi. Ozdobný rámec kolem celé opony odpovídá celkovému interiéru divadla nejen barevně (kombinace bílé a zlaté), ale i zdobením. Na druhém schodě vedle postavy starce je celé dílo autorem signováno.
(Karel Herčík in Městské divadlo Mladá Boleslav 1909 - 1999. Mladá Boleslav 1999, s. 25, 26)
Zdroj: Fotografie: Martin Micka
Publikováno: Výstava fotografií divadelních opon Múzám, městu, národu (Státní opera Praha 2003)
Muzeum českého amatérského divadla Miletín, vstupní expozice, 2006.
Místopis českého amatérského divadla A - M, Praha, NIPOS-Artama 2001, s. 19.
Městské divadlo Mladá Boleslav 1909 - 1999. Mladá Boleslav 1999, s. 25, 26, 64. (motivy z opony užity jako grafická výzdoba knihy)
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.