Složitě komponovanou, prostorově hlubokou iluzivní malbu draperií a širokých stuh na oponě hostěrádských ochotníků navrhl František Fert z Brna Husovic.
Datování je obtížné, ale lze předpokládat, že ji namalovali po založení Fertovy firmy 1884 a asi před rokem 1920, kdy si hostěrádští objednali oponu u Pepy Mácy ze sousedního Újezda u Brna.
Malba patří do skupiny podobných řešení, kdy opona zobrazuje sama sebe. V tomto případě je portál o rozměru 470 x 270 cm lemovaný shora a po stranách těžkou sametovou fialovou draperií, dole lemovanou zlatými bordurami se střapci. V prostoru před draperií nahoře uprostřed jsou na hrazdě a na šňůrách vedených do stran zavěšeny široké transparentní stuhy dekorované na okrajích zlatými střapci. Uprostřed do tří čtvrtin výšky je namalovaná bílá transparentní opona, iluzivně v hloubce za sametovou portiérou. Je namalovaná tak, že vypadá jako osvětlená zepředu z hlediště i zezadu z prostoru scény. Zlatá lyra s vloženou vavřínovou ratolestí je jakoby zavěšená do prostoru uprostřed výjevu.
Fertova malírna měla důkladně vypracované předlohy pro nejrůznější produkci divadelních výprav a snadno splňovala nejvyšší nároky svých zákazníků.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Václav Zoubek, s. 76.