Ráda bych za Muzeum JUDr. Otakara Kudrny v Netolicích uveřejnila informaci o čerpání grantových prostředků z programu Kulturní dědictví, opatření I. movité kulturní dědictví, v období 2021-2022. Vybrali jsme sice jen jeden sbírkový předmět k restaurování, ale o to skvostnější. Jeho restaurování je pro naši malou organizaci tak finančně náročné, že jsme po dohodě s památkáři a restaurátorem rozdělili záchranné práce na dvě etapy.
Jednalo se o textilní malovanou oponu se zobrazením tří Grácií z netolického divadla. Opona vznikla zřejmě v roce 1862, její rozměry jsou 4,6 x 3,3 m. Za autory opony jsou považováni netoličtí berní úředníci Kuliš a Hödl. Opona je také publikována v knize „Malované opony divadel českých zemí“ z roku 2010 a na webovém portálu Databáze českého amatérského divadla. Tři Grácie – tři sestry, Diovy dcery, byly zobrazovány vždy spolu, ochraňovaly průběh slavností a hostin a dbaly o krásu všech umění (…říká se, že prý dcery pana Kuliše měly stát figurám na oponě modelem). Opona sloužila v netolickém divadle do roku 1922, kdy bylo divadlo přestavěno a vybaveno novou oponou s pohledem na město. Tuto druhou oponu Město Netolice restaurovalo na etapy také za pomoci krajských grantů a veřejné sbírky v letech 2011-2014 a nyní je umístěna v hledišti netolického divadla.
Opona je namalována temperou na plátně. Povrch opony kryla vrstva nečistot, barevná vrstva byla zšedlá a uvolněná od podkladu, na četných místech již došlo k jejímu odpadnutí nebo byla odřená až na plátěnou podložku. Na pravé i levé straně okrajů barevná vrstva zcela chyběla. V ploše malby byly četné hnědé konturované mapy vzniklé působením vlhkosti. Plátno opony bylo polámané, při okrajích roztřepené, na několika místech byla protržená místa laicky spravena záplatami s použitím klihu.
Oponu restauroval akademický malíř a restaurátor Milan Kadavý, jeho žena Alena Kadavá-Grendysová, taktéž malířka a restaurátorka na textil, mu s prací pomáhala. Národní památkový ústav České Budějovice i naše muzeum má s prací pana Kadavého dlouholeté výborné zkušenosti. Opona byla celkově očištěna od hrubých nečistot vlhčenou práškovou celulózou s příměsí detergentů. Následovala fixace degradované barevné vrstvy roztokem umělé pryskyřice Paraloid v ethanolu, sejmutí použitých záplat mechanicky a vlhčením. V závěru první etapy se srovnalo pomačkané plátno žehlením. Ve druhé etapě se zhotovené plátěné plomby ručně přišily na potřebná místa, trhliny v plátně a okraje po pravé a levé straně opony byly podlepené, nažehlené plátnem s pomocí Beva 371 film. Scelující retuš poškozených a chybějících míst s malbou pigmenty pojenými akrylátovým mediem předcházel závěrečné fixaci 4% roztokem Paraloid v ethanolu. Opona se doslova „vyloupla“ a všechny její kresby, které se nedaly před restaurátorským zákrokem rozlišit, může divák obdivovat.
Obě etapy restaurování byly financovány z dotačního programu Jihočeského kraje Kulturní dědictví, movité kulturní dědictví. Výše schválených dotací z rozpočtu kraje byla 150.000,- Kč, celkové náklady na restaurování opony činily 285.200,- Kč.
Jsme moc rádi, že jsme mohli i tuto druhou netolickou oponu zachránit a na podzim ukázat veřejnosti. Malé městské muzeum, jakým jsme my, by nikdy bez pomoci krajských grantů nemohlo takovou akci uskutečnit. Za poslední roky probíhá restaurování veškerých předmětů z našich muzejních sbírek jen díky krajským grantům a povedla se zrestaurovat řada nádherných obrazů, voskových prací, kovových předmětů atd. Péče o sbírky je naší prvořadou povinností a starostí a z vlastního rozpočtu bychom si to nikdy nemohli dovolit. Jihočeskému kraji tak patří velké poděkování a doufáme, že naše spolupráce nejen na poli péče o sbírky, bude dále úspěšně pokračovat.
Zuzana Leherová