Učební plán koncipoval ve spolupráci s vedoucími lektory organizační vedoucí kurzu PhDr. Milan Strotzer a od roku 2000 i Jan Strejcovský, odborní pracovníci IPOS-ARTAMA Praha. Po celou dobu výuky posluchače provázela „třídní učitelka“ dramaturgyně Městského divadla v Mostě a Divadla ABC v Praze Kateřina Fixová.
Kurz byl koncipován jako čtyřletý, rámcově bylo počítáno s 8 soustředěními střídavě konanými při celostátních přehlídkách amatérského divadla ve Vysokém nad Jizerou a v Hronově po dobu 4 let. Kurz nebyl z hlediska počtu soustředění rigorózně vymezen a jeho rozsah a učební plán měl být odvislý od zájmu posluchačů. Bylo stanoveno, že by však neměl mít méně jak 6 osmi až devítidenních setkání. Ve skutečnosti trval kurz tři a půl roku. Během tohoto období se uskutečnilo 7 devítidenních soustředění.
Cílem kurzu byla základní teoretická a zejména praktická vybavenost pro práci režiséra v amatérském divadelním souboru.
Základní tematické okruhy výuky:
• praktická dramaturgie,
• základy divadelní režie,
• základy scénografie,
• divadelní druhy, žánry a styly,
• práce režiséra s hercem,
• příprava a realizace inscenace.
Jednotlivá soustředění kurzu na sebe navazovala, avšak vždy byla tematicky uzavřenými celky tak, aby si účastníci soustředění mohli osvojit základní poznatky a dovednosti vcelku. Jednotlivé tematické celky byly vyučovány různými lektory s tím, že jeden z lektorů provázel kurz od prvního soustředění až k poslednímu. Tímto průvodcem - vedoucím lektorem byla dramaturgyně Kateřina Fixová. Takto koncipovaná výuka měla umožnit vstup několika dalších zájemců v cca první polovině soustředění s tím, že poté bude přístup dalších posluchačů pozastaven. Do Kurzu praktické režie se však přihlásilo bezmála 40 posluchačů. I když se jich ve Vysokém nad Jizerou sešlo méně, jednalo se o počet tak vysoký, že první vysocké soustředění bylo pojato zároveň jako „přijímací pohovor“ a přijetí dalších zájemců, jak se původně předpokládalo, bylo v dalších soustředěních vyloučeno. V kurzu se za celou dobu jeho trvání objevilo celkem 30 posluchačů, z toho takřka dvacítka vydržela až do konce. Ne všichni posluchači však splnili podmínky pro udělení absolutoria.
Vedle hlavních soustředění konaných na Krakonošově divadelním podzimu, národní přehlídce venkovských divadelních souborů ve Vysokém nad Jizerou a Jiráskově Hronově, celostátní mezidruhové přehlídce amatérského divadla měli posluchači navíc možnost zúčastňovat se za výhodných podmínek dalších celostátních přehlídek, a sice Divadelní Třebíče a FEMAD Poděbrady. Potvrdilo se, že realizovat soustředění v rámci těchto divadelních přehlídek je pro posluchače velkým přínosem, neboť za dobu trvání kurzu měli možnost zhlédnout 161 divadelních představení (což je celkem 231 hodin a 50 minut strávených v divadle!). Přednášky a praktická výuka proběhla v rozsahu 348 odučených hodin a zároveň mohli posluchači absolvovat až bezmála 64 hodin v rozborových seminářích na celostátních přehlídkách. To vše dohromady činí téměř 644 hodin (!!!) strávených ve společnosti předních osobností českého divadelního života, které nelze ani všechny vyjmenovat. Byli mezi nimi např. Mgr. Aleš Bergman, PhD., prof. PhDr. Jan Císař, CSc., Mgr. Milan Schejbal, Mgr. Vladimír Zajíc, PaedDr. František Zborník a mnoho dalších.
Jednou z podmínek úspěšného absolvování kurzu byla pro posluchače realizace absolventských představení. Z osmnácti vyřazených seminaristů jich deset absolvovalo prací na společné inscenaci s názvem Ze života KOPRU a tři předvedením videozáznamu svých inscenací. Pět seminaristů absolvovalo vlastní inscenací:
• Simona Bezoušková s DIVADLEM (bez záruky) PRAHA / Eric-Emanuel Schmitt: Návštěvník (FEMAD Poděbrady / Divadelní Třebíč 10.5.2002);
• Dagmar Brtnická s Nezávislým divadelním studiem De Facto Mimo Jihlava / Verena Kanaan: Drahoušek Anna (FEMAD Poděbrady / Divadelní Třebíč 18.5.2002);
• Dagmar Landrová s Dívčím divadelním souborem Dora Turnov / Dagmar Landrová: Než zazvoní tetka smrtka (Krakonošův divadelní podzim Vysoké nad Jizerou 18.10.2002);
• Jana Staňková s Divadelním souborem Vicena Ústí nad Orlicí / Pierre Henri Cami: CAMI(áda) (Krakonošův divadelní podzim Vysoké nad Jizerou 14.10.2002);
• Radana Šimčíková s Divadelním spolkem Tyl Říčany / Radoslav Lošťák: Sůl nad zlato (POPELKA Rakovník 14.11.2002).
Třem vyřazeným, Dagmar Landrové, Pavlíně Tůmové a Jiřímu Wernerovi bylo osvědčení o absolvování uděleno s podmínkou, že se na Jiráskově Hronově 2003 zúčastní Dramaturgického semináře a doplní si tak teoretické znalosti, které pro svůj pozdější vstup do kurzu nemohli získat s ostatními posluchači.
V nočních hodinách 17. října 2002 se do sálu vysockého divadla Krakonoš přišlo podívat několik desítek nejvytrvalejších a nejvěrnějších diváků na společné absolventské představení seminaristů. Inscenace Ze života KOPRU, jejíž „premi-derni-éru“ diváci zhlédli, se začala rodit již na Jiráskově Hronově 2002. Zde pod bedlivým dozorem třídní učitelky Kateřiny Fixové a její asistentky Pavlíny Morávkové vznikl první nástin toho, co pak zrealizováno spatřilo světlo světa na Krakonošově divadelním podzimu. Představení bylo jakýmsi leporelem toho, co všechno frekventanti zažili na jednotlivých seminárních setkáních v průběhu celého kurzu. Nad představením i nad na něj navazujícím slavnostním vyřazovacím ceremoniálem bděl z pozice supervizora Milan Schejbal společně s Kateřinou Fixovou a Pavlínou Morávkovou.
SPONDEO AC POLLICEOR pak zaznělo při slavnostním vyřazení z úst 16 frekventantů (3 se bohužel nemohli tohoto aktu zúčastnit) poté, co „rektor“ kurzu PhDr. Milan Strotzer přednesl a požadoval na absolventech tento slib:
Slibuji na svou čest a svědomí, že budu ve své divadelní praxi využívat všech vědomostí a myšlenek za studia nabytých a že nebudu:
• uvádět plytké a schématické předlohy, o škvárech nemluvě;
• nezapomenu za všech okolností budovat dramatické situace;
• nebudu nutit herce do šarží, šklebů a mrckování;
• říkat hercům, co sám nevím;
• odmítat kritické reflexe svých inscenací, prostě nebudu režisér – ješita.
Tak slibuji a zavazuji se – spondeo ac polliceor!