NOVÁKOVÁ, Marie: Přehlídka dětského divadla Tartas Dobřany, 28. 4.–30. 4. 2023. Deník Dětské scény, č. 0., str. 8-9, 9.6.2023.
Přehlídka dětského divadla
Tartas, Dobřany, 28.–30. 4. 2023
Letošní dobřanskou přehlídkou regionální dětských divadelních,
recitačních a loutkářských kolektivů pro Plzeňský kraj s výběrem na celostátní přehlídku Dětská scéna se neslo téma kolektivu, který čelí ohrožení
z venku nebo řeší problémy uvnitř skupiny.
Soubor Osamělá smečka přivezl adaptaci dějově komplikovaného románu Neala Shustermana Bez šance. Jde o antiutopický příběh
dětí, které svedl dohromady společenský jev „odloženého potratu“. To
znamená, že rodiče se mohou ve třinácti letech svého dítěte rozhodnout, zda si ho ponechají nebo ne. V inscenaci byly použity výtvarně
originální autorské videoprojekce a funkční minimalistická scénografie. Nejpůsobivějším momentem byly osobní výpovědi „potracených“
dětí, společensko – politické pozadí událostí se ale nepodařilo souboru zcela srozumitelně artikulovat.
Soubor Ovčák a čtveračky představil dramatizaci novely Ivy Hercíkové Pět holek na krku. Tvůrci se pokusili příběh zbavit dobových
nánosů a zaměřit se na fungování holčičí party, kterou rozvrátí boj
o první lásku. Role hlavní hrdinky se suverénně zhostila herečka s řečovou vadou a tento hendikep byl v ději tematizován. Cesta k aktuální
a osobní interpretaci ale zůstala na půl cesty. Místy zašustil starý jazyk
šedesátých let dvacátého století a téma třídních rozdílů.
Soubor Camels nazkoušel autorkou inscenaci Velbloudi. Příběh
party, která stojí na chatrných základech. Každý, kdo chce do party
vstoupit, musí natočit video, které proti němu v případě zrady bude
použito. Hlava party, kluk z rozvrácené rodiny alkoholika a násilníka
se dopustí zločinu a my sledujeme, jaký postoj členové skupiny zaujmou. Působivý byl silný osobní vklad herců, přes to, že děj inscenace
se neodvíjel vždy kauzálně srozumitelně.
Soubor Nanervy přivezl inscenaci vytvořenou na základě dokumentárních materiálů snázvem Padesátá. Ta nás přenesla na pionýrský tábor
a neideologicky zobrazila dětství v totalitě. Napjatou atmosféru v kolektivu, kde na sebe naráží energie a názory prominentních dětí, dětí
z dětského domova, dětí oportunistů a mladých vedoucích, kteří mají
pochopení, ale musí dodržovat nastavená pravidla. Inscenace ztrácela
na působivosti vinou nedotažené výtvarné stránky a laxního hereckého
napětí.
Soubor Společenstvo kulatého stolu přivezl inscenaci O andělech a lidech. Tentokrát jsme byli pozváni na večírek party strážných
andělů, kteří se vzájemně svěřují se svými selháními. Každý příběh
pracoval s jinou estetikou a divadelní formou, jenže o charakterech,
motivacích a postojích jednotlivých andělů strážných jsme se toho
mnoho nedozvěděli.
Dalším silným tématem přehlídky byl humor, satira a parodie.
Soubor Archiv Přivezl inscenaci Trolejbus č. 75, adaptaci kratičké
povídky Gianni Rodariho. Ta vypráví o trolejbusu, který se urval z drátů
a zavezl své vystresované cestující do bezčasí na konvalinkovou louku.
Soubor pomocí improvizací propracoval groteskní charaktery jednotlivých nesnesitelných cestujících, vytvořil vztah melancholického trolejbusu a jeho řidiče, který žije z ruky do huby a podařilo se mu pobavit publikum energickou společenskou satirou. Tato inscenace byla doporučena do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna ve Svitavách.
Soubor TajtrDlíci zdramatizoval tři pohádky Miloše Macourka pod
názvem To nejlepší pro děti. Podařilo se mu pomocí loutkářských triků
a takřka švankmajerovské estetiky vyprávět surreálné pohádky jako skutečné horory, kde obludný svět dospělých tak moc chce to nejlepší pro své děti, až je to o život. Radikálnímu pohledu dětí na nesmyslné výchovné
metody dospělých ubralo na ostrosti jednotné tempo jednotlivých kapitol i meziher.
Soubor Krvavej flek přijel s autorskou adaptací pohádky Bajaja. Tu
odehrál jako dryáčnickou pouliční taškařici, která vyzdvihuje a groteskně
hyperbolizuje spíše pochroumané charaktery vládců, matek, následníků
trůnu než pohádkové motivy a poselství.
Soubor Fí…Ha! Přivezl hříčku Jak indián Pípsil spal, až se
z toho…, parafrázi na pohádku o šípkové růžence odehrávající se v prostředí imaginárního indiánského kmene. Souboru se podařilo zparodovat českou posedlost divokým západem. Scénograficky a režijně vědomě pracoval s etno klišé a středoevropskou představou exotiky a rituálů.
Balancoval na hraně trapnosti, až ji místy překročil, ale pak to zase vybral. Inscenace byla doporučena do širšího výběru celostátní přehlídky
Dětská scéna ve Svitavách.
Soubor McSit.com nazkoušel pomocí improvizací divadelní sitcom
Mystery box. Přenesl nás do prostředí seriálového průmyslu, který nakonec kvůli cenzuře, korektnosti, reklamě a protekcionismu zmaří všechny
nápady a ideály začínajícího tvůrce. Mnohdy příliš rozbujelé situační
gagy a improvizované pasáže poněkud znejasnily sdělení a postoj tvůrců.
Klub divných dětí se v inscenaci The absolute wildest show ever
rozhodl adaptovat drastické americké pohádky převyprávěné Pavlem
Šrutem formou cirkusu/ obludária. Ocitli jsme se tak v zákulisí i na jevišti zábavního podniku plného podivuhodných bytostí, které se s vervou
snaží co nejspektakulárněji odehrát příběhy story o morálně pochybných
hrdinech a outsiderech amerického venkova. Ona v názvu slibovaná divokost souboru při představení v Dobřanech podtrhla nohy, ne všechny
cirkusové triky se povedly nebo nebyly pečlivě provedeny a tak se představení rozvezlo a zanikly pointy i vtip jednotlivých zkazek.
Soubor Minibanda přivezl hříčku O kůzlátkách, ale poslušných,
ve které se uplatnil početný chór kůzlátek, která se nenechají zlákat poněkud natvrdlým vlkem. Už samotná předloha inscenace parafrázuje
známou pohádku místy nešikovně a zkratkovitě a tvůrcům se nepodařilo
tento problém nijak autorsky vyřešit.
Soubor Lichožrouti zahrál desetiminutovou drobničku Na JEŽKA!
podle zvířecí pohádky Václava Čtvrtka, o domýšlivém ježkovi, který je
nakonec vytrestán mrštným rejskem. Soubor zvolil sympaticky nepopisnou stylizaci pro jednotlivá zvířata a představil se jako divoká parta
dětí, které si radostně hraje, škoda jen, že na pozadí příběhu, jehož
poselství není příliš zřetelné.
V Dobřanech se letos nevylouplo žádné oslnivé dílo, ale s radostí pozoruju, že vedoucí souborů dávají v tvorbě čím dál větší prostor
kontroverzním tématům a osobním problémům svých žáků a nechávají je například samostatně nahlížet starší látky současným generačně kritickým pohledem. Porota pracovala ve složení Marie Nováková,
Vojtěch Bárta, Jakub Hulák.
Marie Nováková
Tartas, Dobřany, 28.–30. 4. 2023
Letošní dobřanskou přehlídkou regionální dětských divadelních,
recitačních a loutkářských kolektivů pro Plzeňský kraj s výběrem na celostátní přehlídku Dětská scéna se neslo téma kolektivu, který čelí ohrožení
z venku nebo řeší problémy uvnitř skupiny.
Soubor Osamělá smečka přivezl adaptaci dějově komplikovaného románu Neala Shustermana Bez šance. Jde o antiutopický příběh
dětí, které svedl dohromady společenský jev „odloženého potratu“. To
znamená, že rodiče se mohou ve třinácti letech svého dítěte rozhodnout, zda si ho ponechají nebo ne. V inscenaci byly použity výtvarně
originální autorské videoprojekce a funkční minimalistická scénografie. Nejpůsobivějším momentem byly osobní výpovědi „potracených“
dětí, společensko – politické pozadí událostí se ale nepodařilo souboru zcela srozumitelně artikulovat.
Soubor Ovčák a čtveračky představil dramatizaci novely Ivy Hercíkové Pět holek na krku. Tvůrci se pokusili příběh zbavit dobových
nánosů a zaměřit se na fungování holčičí party, kterou rozvrátí boj
o první lásku. Role hlavní hrdinky se suverénně zhostila herečka s řečovou vadou a tento hendikep byl v ději tematizován. Cesta k aktuální
a osobní interpretaci ale zůstala na půl cesty. Místy zašustil starý jazyk
šedesátých let dvacátého století a téma třídních rozdílů.
Soubor Camels nazkoušel autorkou inscenaci Velbloudi. Příběh
party, která stojí na chatrných základech. Každý, kdo chce do party
vstoupit, musí natočit video, které proti němu v případě zrady bude
použito. Hlava party, kluk z rozvrácené rodiny alkoholika a násilníka
se dopustí zločinu a my sledujeme, jaký postoj členové skupiny zaujmou. Působivý byl silný osobní vklad herců, přes to, že děj inscenace
se neodvíjel vždy kauzálně srozumitelně.
Soubor Nanervy přivezl inscenaci vytvořenou na základě dokumentárních materiálů snázvem Padesátá. Ta nás přenesla na pionýrský tábor
a neideologicky zobrazila dětství v totalitě. Napjatou atmosféru v kolektivu, kde na sebe naráží energie a názory prominentních dětí, dětí
z dětského domova, dětí oportunistů a mladých vedoucích, kteří mají
pochopení, ale musí dodržovat nastavená pravidla. Inscenace ztrácela
na působivosti vinou nedotažené výtvarné stránky a laxního hereckého
napětí.
Soubor Společenstvo kulatého stolu přivezl inscenaci O andělech a lidech. Tentokrát jsme byli pozváni na večírek party strážných
andělů, kteří se vzájemně svěřují se svými selháními. Každý příběh
pracoval s jinou estetikou a divadelní formou, jenže o charakterech,
motivacích a postojích jednotlivých andělů strážných jsme se toho
mnoho nedozvěděli.
Dalším silným tématem přehlídky byl humor, satira a parodie.
Soubor Archiv Přivezl inscenaci Trolejbus č. 75, adaptaci kratičké
povídky Gianni Rodariho. Ta vypráví o trolejbusu, který se urval z drátů
a zavezl své vystresované cestující do bezčasí na konvalinkovou louku.
Soubor pomocí improvizací propracoval groteskní charaktery jednotlivých nesnesitelných cestujících, vytvořil vztah melancholického trolejbusu a jeho řidiče, který žije z ruky do huby a podařilo se mu pobavit publikum energickou společenskou satirou. Tato inscenace byla doporučena do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna ve Svitavách.
Soubor TajtrDlíci zdramatizoval tři pohádky Miloše Macourka pod
názvem To nejlepší pro děti. Podařilo se mu pomocí loutkářských triků
a takřka švankmajerovské estetiky vyprávět surreálné pohádky jako skutečné horory, kde obludný svět dospělých tak moc chce to nejlepší pro své děti, až je to o život. Radikálnímu pohledu dětí na nesmyslné výchovné
metody dospělých ubralo na ostrosti jednotné tempo jednotlivých kapitol i meziher.
Soubor Krvavej flek přijel s autorskou adaptací pohádky Bajaja. Tu
odehrál jako dryáčnickou pouliční taškařici, která vyzdvihuje a groteskně
hyperbolizuje spíše pochroumané charaktery vládců, matek, následníků
trůnu než pohádkové motivy a poselství.
Soubor Fí…Ha! Přivezl hříčku Jak indián Pípsil spal, až se
z toho…, parafrázi na pohádku o šípkové růžence odehrávající se v prostředí imaginárního indiánského kmene. Souboru se podařilo zparodovat českou posedlost divokým západem. Scénograficky a režijně vědomě pracoval s etno klišé a středoevropskou představou exotiky a rituálů.
Balancoval na hraně trapnosti, až ji místy překročil, ale pak to zase vybral. Inscenace byla doporučena do širšího výběru celostátní přehlídky
Dětská scéna ve Svitavách.
Soubor McSit.com nazkoušel pomocí improvizací divadelní sitcom
Mystery box. Přenesl nás do prostředí seriálového průmyslu, který nakonec kvůli cenzuře, korektnosti, reklamě a protekcionismu zmaří všechny
nápady a ideály začínajícího tvůrce. Mnohdy příliš rozbujelé situační
gagy a improvizované pasáže poněkud znejasnily sdělení a postoj tvůrců.
Klub divných dětí se v inscenaci The absolute wildest show ever
rozhodl adaptovat drastické americké pohádky převyprávěné Pavlem
Šrutem formou cirkusu/ obludária. Ocitli jsme se tak v zákulisí i na jevišti zábavního podniku plného podivuhodných bytostí, které se s vervou
snaží co nejspektakulárněji odehrát příběhy story o morálně pochybných
hrdinech a outsiderech amerického venkova. Ona v názvu slibovaná divokost souboru při představení v Dobřanech podtrhla nohy, ne všechny
cirkusové triky se povedly nebo nebyly pečlivě provedeny a tak se představení rozvezlo a zanikly pointy i vtip jednotlivých zkazek.
Soubor Minibanda přivezl hříčku O kůzlátkách, ale poslušných,
ve které se uplatnil početný chór kůzlátek, která se nenechají zlákat poněkud natvrdlým vlkem. Už samotná předloha inscenace parafrázuje
známou pohádku místy nešikovně a zkratkovitě a tvůrcům se nepodařilo
tento problém nijak autorsky vyřešit.
Soubor Lichožrouti zahrál desetiminutovou drobničku Na JEŽKA!
podle zvířecí pohádky Václava Čtvrtka, o domýšlivém ježkovi, který je
nakonec vytrestán mrštným rejskem. Soubor zvolil sympaticky nepopisnou stylizaci pro jednotlivá zvířata a představil se jako divoká parta
dětí, které si radostně hraje, škoda jen, že na pozadí příběhu, jehož
poselství není příliš zřetelné.
V Dobřanech se letos nevylouplo žádné oslnivé dílo, ale s radostí pozoruju, že vedoucí souborů dávají v tvorbě čím dál větší prostor
kontroverzním tématům a osobním problémům svých žáků a nechávají je například samostatně nahlížet starší látky současným generačně kritickým pohledem. Porota pracovala ve složení Marie Nováková,
Vojtěch Bárta, Jakub Hulák.
Marie Nováková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno: | |
Váš e-mail: | |
Informace: | |
Obrana proti spamu: | do této kolonky napiště slovo 'divadlo': |