Opona tzv. Českého loutkového divadla
Tematická skupina:
Tištěné opony tzv. rodinného loutkového divadla
Autor:
Arch. Kolář Miroslav, architekt, Brno. Podrobnější životopisná data tohoto autora se zatím nepodařilo zjistit.
K loutkářství přispěl v roce 1920 svým tištěným „Českým loutkovým divadlem“, které představovalo soubor dvaceti litografických pětibarevných archů s proscéniem a „veškerými dekoracemi k pohádkám“. Výtvarně i technologicky se vymyká z tuctové dobové loutkářské tvorby. Jde o vysoce stylizované kubizující dekorace a proscénium zcela nekonvenčního pojetí. Namísto dosud běžných pozadí a kulis nabízí obšírnou škálu dekoračních prvků, které je možno téměř neomezeně kombinovat. Kolorit je řešen jasnými jednobarevnými nestínovanými a silně konturovanými plochami. Divadlo bylo bezpochyby inspirováno středoevropským modernismem, resp. blízkou Vídní a vídeňským užitým uměním, obzvláště tvorbou proslulé dílny uměleckého řemesla „Wiener Werkstätte“. Nezapře však Kolářův jasný divadelní názor, z něhož odvíjel styl svých dekorací.
Provenience:
Tzv. České loutkové divadlo, 1920
2 archy bez čísel, uváděné jako III „pravá polovina opony“ a IV „levá polovina opony“
Vydal Moravský papírový průmysl, Brno-Husovice
Vytiskl Bilík a spol. - Kamenotisk-Brno
Technika:
Pětibarevná litografie
Rozměr:
arch 54x40 cm, opona ca 60x40 cm (portál divadla 75x60 cm)
Umístění:
Moravské zemské muzeum, Brno (kompletní tiskové archy i hotové divadlo s podlepenými dekoracemi)
Soukromá sbírka Ing. Igora Rymarenka, Bratislava (původní arch i hotové divadlo)
Soukromá sbírka Pavla Jiráska, Brno (původní arch i hotové divadlo)
Soukromá sbírka Josefa Merhouta, Svojšovice (hotové divadlo)
Motiv:
Drapérie
Popis:
Opona se skládá ze dvou zrcadlově převrácených částí, otevírala se (jakoby shrnovala) do stran. Vysoce stylizovaně znázorňuje světlozelenou drapérii s barevným (modrým, červeným, žlutým a bílým) geometrickým dekorem vespod. Vyznačuje se jednobarevnými nestínovanými plochami s černými obrysy. Dokonale korespondovala s výtvarně i formátově naprosto atypickým proscéniem, kryla proscéniový otvor v podobě „zubatého“ lomeného oblouku.