Kutná Hora, CP dětského scénického tance - Boh. Cveklová o přehlídce pro čas. Pam pam 2009, č. 2

XXVI. CELOSTÁTNÍ PŘEHLÍDKA DĚTSKÝCH SKUPIN SCÉNICKÉHO TANCE
se konala ve dnech 22.-25. května 2009 v Městském Tylově divadle v Kurné Hoře.

Již po šestadvacáté ožilo Městské Tylovo divadlo v Kutné Hoře malými tanečnicemi a tanečníky ze všech konců České republiky. Přehlídku vlastně zahájila v pátek bouřka, která zahnala všechny účastníky z terasy kaple Božího těla do divadla a tak se veškerý program odehrával v jeho útulných prostorách. A byl to letos program opravdu bohatý. Zahajovací koncert s hosty z Ukrajiny a Rumunska byl slavnostně ukončen předáním Ceny ministra kultury paní Jiřině Máčelové a přímo na jevišti přešel do neformální besedy s touto významnou osobností, laskavým a vlídným člověkem, který mnoho pro dětský tanec v životě vykonal i koná a mnoho také pamatuje. S dětským tanečním souborem DPM v Brně Lužánkách se účastnila prvních přehlídek ještě v Kladně a její choreografie Pacifik 231 na hudbu Arthura Honeggera zůstává dodnes jako silný zážitek v paměti tehdejších účastníků.

První část přehlídky se konala v sobotu od 17 hod. a porota shlédla 13 tanečních skladeb, které uváděl Jiří Lössl. Následoval společenský večer, neformální setkání pedagogů v divadelním klubu. Rozbor předvedených choreografií se konal v sobotu dopoledne a vzhledem k tomu, že tentokrát byla desetičlenná porota s několika výjimkami (Elvíra Němečková, Anna Caunerová, Dana Ždímalová a Bohumíra Cveklová) zcela nová (Marika Hanušová, Tereza Holásková, Ivana Pernicová, Lea Švejdová, Veronika Rinowski a Pavol Rinowski), zvolila formálnější způsob hodnocení v celé skupině porotců a pedagogů. Porota, svým složením velmi profesionální v oboru současného tance, ale již méně orientovaná v dětském tanci, přinesla náročné a někdy i konfrontační názory, které se podařilo ve vzájemné diskusi dílem vysvětlit a dílem sladit. Bez jakékoli diskuse zaujalo Mašlení Martiny Hroudové, Hýbe se to Evy Velínské, Nesmysly Zuzany Kučerové, Kluci počkejte ! Blanky Šourkové, Dřív než… Ireny André a Směrovky Nadi Gregorové. I na všech ostatních tanečních skladbách porota něco ocenila, k něčemu měla výhrady, vcelku však první část přehlídky hodnotila jako velmi vyrovnanou a přínosnou.

V druhé části přehlídky, konané v neděli od 17 hod., shlédla porota opět 13 tanečních skladeb, při jejichž hodnocení to opět mezi porotci jiskřilo. Bez výhrad přijala skladby Jak přišly na svět pampelišky Ludmily Rellichové, duet Z ticha do ticha Martiny Hroudové, Jako list Mirky Eliášové a Za obzorem Petry Blau. Vcelku se druhá část přehlídky porotě jevila jako méně vyrovnaná. Pro druhé setkání s pedagogy pak porota zvolila již osvědčený neformální způsob, kdy si pedagogové volí porotce, případně jich obejdou víc nebo všechny.

Letošní přehlídka přinesla opět bohatou škálu osobitých přístupů k taneční tvorbě pro děti, s dětmi a také dětí samotných. Kromě toho ukázala, že nesporné kvality a přínos pro dítě přinášejí jak způsoby tradiční tj. ty, které vycházejí většinou z hudby, lidové inspirace a osvědčených forem taneční grotesky, taneční hry apod., reprezentované na přehlídce skladbami Jako v nebíčku Pavly Šemberové, Lucky Jitky Háskové, Neruš mě, přišel jsem na film Anity Vahalové, Neplechy Petry Felcmanové a Hra Marie Jirmanové tak i způsoby nové, případně i experimentální, které hudbu zcela eliminují a nahrazují ji zvuky, případně slovy jako např. Nesmysly Zuzany Kučerové nebo volí hudbu svou povahou neobvyklou jako např. Žáby Lenky Švandové a nebo ji vytvářejí samy děti jako např. Zním s ním rovněž Lenky Švandové. Rozdílné přístupy nelze tedy hodnotit jako vhodné a nevhodné, případně vhodnější a méně vhodné, ale pouze jako jinakosti odůvodněné osobitým přístupem pedagoga k tanečnímu pohybu a kvalitou, kterou dětem a choreografické tvorbě pro děti, s dětmi a dětí přináší. Nelze tedy šmahem odsoudit tradiční a osvědčený přístup jako „nemoderní“ a pro dnešní dítě nevhodný, jestliže zjevně rozvinul a kultivoval taneční dovednosti dítěte a jeho muzikálnost a glorifikovat více méně statické i když soustředěné pohybové projevy dětí, založené na řízené improvizaci, přestože zjevně dítě obohacují v jeho pohybovém, zážitkovém a výrazovém rejstříku. Jinakosti je třeba vítat, ať již jsou jakékoli, neboť jsou to právě ony, které tvoří mozaiku současné taneční tvorby v oblasti dětského scénického tance. Žádný osvícený muzikant nebude tvrdit, že Mozart dnes tedy ne. Buďme tedy za jinakost v kvalitě vděčni a rádi, učinila letošní Celostátní přehlídku dětského scénického tance v Kutné Hoře zajímavou, překvapivou a jak jsme byli všichni svědky, zaujala i zúčastněné děti. A dokonce a to je skutečně úspěch, zaujala v závěrečném koncertu pro kutnohorské základní školy i ty „normální“ děti, které podobná vystoupení nemají možnost vůbec nikde vidět.

Setkání dětí a pedagogů dětského scénického tance v krásném prostředí historické Kutné Hory a útulného Městského Tylova divadla pod starostlivou péčí ředitelky Jany Kozákové začalo bouřkou a skončilo sluníčkem, které, jak všichni doufáme, bude svítit celý rok dětem, jejich učitelkám i jejich společnému úsilí. Na shledanou v roce 2010!
Boh. Cveklová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':