Kladno, KORČÁK, Jakub: Recenze Rozmarného léta. Zpravodaj JH 2005, č. 3, s. 6.
Fragmenty Rozmarného léta
Soubor V. A. D. Kladno vstoupil
v minulých letech do povědomí především
úspěšnou autorskou komedií Rozpaky
zubaře Svatopluka Nováka. Nyní se
poprvé představuje s inscenací založenou
na interpretaci známého textu. Volba
Vančurova Rozmarného léta působí na první
pohled logicky: v souboru se pro klíčové
postavy nabízí přinejmenším inspirativní
obsazení a zdálo by se, že i vančurovská
poetika se zvláštním druhem humoru by
mohla v souboru nalézt odezvu. Při hledání
scénického řešení soubor v mnohém
potvrzuje dříve prokázané kvality. Projevuje
se jeho hravost, vynalézavost, nápaditost,
smysl pro humor, překvapivé pointování
situací i pro hru s rekvizitami. Většina diváků
si pravděpodobně s potěšením připomene
nahazování majorova rybářského prutu,
Důrovu nevěru, při níž mimovolně naráží
na ochablou svěšenou ruku spící manželky
či na nápaditě řešené Arnoštkovo kouzlení.
V průběhu představení však do popředí stále
naléhavěji vystupuje otázka, zda všechny ty
nápady a nápadečky pro postižení podstaty
světa Vančurových postav vskutku postačí.
Inscenace se postupně tříští na jednotlivé
scénky, epizody, fragmenty, které postrádají
jednotícího ducha – onen, chcete-li,
existenciální rozměr; onu vůli ke smyslu,
která vše jako tajemný faustovský „tmel, jímž
svět je utmelen“ drží pohromadě. Dokonce
i vynalézavá scéna nabízející v plovárenských
šatnách zároveň „mansiony“ překvapivě
odkrývající svá tajemství a v zápětí se pouhým
otočením měnící v Arnoštkův komediantský
vůz se věčnými přestavbami postupně stává
překážkou a retardující přítěží. Svižná
kubánská hudba se sice hezky poslouchá
a vnáší oživení, ale beznadějně se vzpírá
onomu vančurovskému ulpívání v bezčasí,
oné rozmarnosti a marnosti nezdařilého léta.
Bez postižení vnitřní existenciální podstaty
se stylizovaný text interpretům vzpírá
v ústech, tříští se a rozpadá v marné snaze
zakrýt bezradnost všeobecnou civilistní
pravděpodobností. Celkově lze říci, že
se jedná o inscenaci v mnoha směrech
inspirativní, vynalézavou, zábavnou a tvo-
řivou, která se však příliš spoléhá na vlastní
autorský vklad a inscenační nápady na úkor
hlubšího porozumění bytostné podstatě
vančurovského světa. Tento z postmoderního
hlediska zanedbatelný prohřešek se nakonec
obrací proti samotným tvůrcům. Inscenace
ztrácí tah a stává se stále zdlouhavějším
sledem více či méně vtipných scének a vý-
stupů. Přesto se domnívám, že se ve vývoji
souboru jedná o významný a důležitý počin,
který otevírá další vývojové cesty.
Jakub Korčák
Soubor V. A. D. Kladno vstoupil
v minulých letech do povědomí především
úspěšnou autorskou komedií Rozpaky
zubaře Svatopluka Nováka. Nyní se
poprvé představuje s inscenací založenou
na interpretaci známého textu. Volba
Vančurova Rozmarného léta působí na první
pohled logicky: v souboru se pro klíčové
postavy nabízí přinejmenším inspirativní
obsazení a zdálo by se, že i vančurovská
poetika se zvláštním druhem humoru by
mohla v souboru nalézt odezvu. Při hledání
scénického řešení soubor v mnohém
potvrzuje dříve prokázané kvality. Projevuje
se jeho hravost, vynalézavost, nápaditost,
smysl pro humor, překvapivé pointování
situací i pro hru s rekvizitami. Většina diváků
si pravděpodobně s potěšením připomene
nahazování majorova rybářského prutu,
Důrovu nevěru, při níž mimovolně naráží
na ochablou svěšenou ruku spící manželky
či na nápaditě řešené Arnoštkovo kouzlení.
V průběhu představení však do popředí stále
naléhavěji vystupuje otázka, zda všechny ty
nápady a nápadečky pro postižení podstaty
světa Vančurových postav vskutku postačí.
Inscenace se postupně tříští na jednotlivé
scénky, epizody, fragmenty, které postrádají
jednotícího ducha – onen, chcete-li,
existenciální rozměr; onu vůli ke smyslu,
která vše jako tajemný faustovský „tmel, jímž
svět je utmelen“ drží pohromadě. Dokonce
i vynalézavá scéna nabízející v plovárenských
šatnách zároveň „mansiony“ překvapivě
odkrývající svá tajemství a v zápětí se pouhým
otočením měnící v Arnoštkův komediantský
vůz se věčnými přestavbami postupně stává
překážkou a retardující přítěží. Svižná
kubánská hudba se sice hezky poslouchá
a vnáší oživení, ale beznadějně se vzpírá
onomu vančurovskému ulpívání v bezčasí,
oné rozmarnosti a marnosti nezdařilého léta.
Bez postižení vnitřní existenciální podstaty
se stylizovaný text interpretům vzpírá
v ústech, tříští se a rozpadá v marné snaze
zakrýt bezradnost všeobecnou civilistní
pravděpodobností. Celkově lze říci, že
se jedná o inscenaci v mnoha směrech
inspirativní, vynalézavou, zábavnou a tvo-
řivou, která se však příliš spoléhá na vlastní
autorský vklad a inscenační nápady na úkor
hlubšího porozumění bytostné podstatě
vančurovského světa. Tento z postmoderního
hlediska zanedbatelný prohřešek se nakonec
obrací proti samotným tvůrcům. Inscenace
ztrácí tah a stává se stále zdlouhavějším
sledem více či méně vtipných scének a vý-
stupů. Přesto se domnívám, že se ve vývoji
souboru jedná o významný a důležitý počin,
který otevírá další vývojové cesty.
Jakub Korčák
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.