TEPLICE o.Teplice
CČAD s. 164,180,182, 384
1927-1938 Sokol. 1936 Svaz italské domobrany. (Zahrádková)
Průkopník našeho severu, 1927,č.23 Českolipský kraj, 1936,č.38, 1937,č.15
Javorin:Divadla 286-8
ÚMDOČ 1922: T.j.Sokol
Stará divadelní tradice. 1751 šlechtické rodinné divadlo, hrálo v létě. 1787 se stalo veřejně přístupným, umístěné v křídle zámku. 1800 upraveno. Kolísavá umělecká úroveň. Zde hráli i herci Thámovy skupiny. Od 1855 zřizována v parcích letní divadla. 1874 otevřena samostatná divadelní budova. K dispozici lázeňský orchestr. Po 1918 provoz společně s divadlem v Ústí. 1919 budova vyhořela. 1923 zahájen částečný provoz v nově postavené budově na tomtéž místě. 1924 otevření Mistry pěvci norimberkými.Umělecká úroveň divadla považována za vysokou. 1935 ve velkém sále zahájení významné politické protifašistické akce Mezinárodní sbratření pracujících. 1936 patrně první hry českých autorů v překladu - Prodaná nevěsta, Jízdní hlídka, Na tý louce zelený. České obyvatelstvo požadovalo 1924 možnost používání městského divadla. Získali 23 dny v roce velký sál, 12 dní sál malý. Provedení Mé vlasti 1924, Koncert Emy Destinové, pohostinné vystoupení Vinohradského divadla s J.Kvapilem, Prodaná nevěsta v režii Kvapilově a za řízení O.Nedbala, Hostování Plzeňského divadla. 1925 Čert a Káča, Psohlavci, Národní divadlo Evžen Oněgin. 1925 též olomoucká zpěvohra. 1929 Carmen, Oblaka a Plukovník Švec/divadlo z Kladna/.Vysloveně o českých ochotnících drobná zmínka 1929. 1931 Prodaná nevěsta, hostování lidového divadla Urania, Vinohradská zpěvohra. 1931 zde sjezd Svazu DDOČ. Téhož roku Ferenc Futurista, Jára Kohout, pražské divadlo Akropolis, Česká filharmonie s Talichem, hostování plzeňské operety, kladenské činohry, Tylova divadla, Východočeského divadla. 1935 Osvobozené divadlo s Panoptikum, Plzeň Jízdní hlídka, 1937 Kladno Bílá nemoc, D37 Žebrácká opera. 1938 Vl.Burian Ahoj na neděli. 1938 Plzeňské divadlo sehrálo Byli jsme a budem, Kladno Matku s L.Dostalovou. Český divadelní život ukončilo kladenské divadlo První partou.Nutno kostatovat, že oddělení českého a německého divadelnictví, zejména v době nástupu fašismu, t.j. kolem 1935 není jednoznačně možné. Zejména formy avantgardního divadla malých forem, typu pražské El Carovy skupiny, či uměleckého vyjádření a společenskénského angažmá koncepce E.F.Buriana či Brechtova nebo V+W angažovaného divadla šlo napříč národní vymezeností v duchu internacionalismu KSČ. Angažovanost významných osobností levé německé kultury /Luis Fürnberg/. Výjimečné postavení německé Truppe 35 vynikajícího profesionálního herce Váši Hochmanna, vystupující v celé oblasti Teplicka a Ústecka. Z Teplic působil 1935 - 1938 v celé oblasti i český komsomolský hudebně recitační soubor Severák, rovněž s antifašistickým programem. Na programu Wolker, Neumann, Majakovskij, Brecht atd. v rytmo-deklamaci, písně česky, německy, rusky. Spolupráce s Mílou Krovozem / El Carova skupina/. Fürnbergem, E.E.Kischem apod. Rovněž s jinými skupinami německými i českými z Krásného Března, Teplic, Jílového, Rote fünf /Kurt Barthel/, Echo von links /Fürnberg/. Řada společných vystoupení zásadního potického významu. Spoluúčast např. Marie Budíková, členové D38, hostování Osvobozeného divadla. Ještě 1938 společná německo - česká organizace různých divadelních akcí, např. městského divadla v Podmoklech /1938 Matka/. Pozoruhodné, že se henleinovcům za celou dobu nepodařilo získat divadlo pro svoji činnost./JM/
TOMAS, Karel: Ke kulturním dějinám severozápadních Čech v letech 1918 - 1938. Litoměřice 1982.Str. 106 - 135.Diplomová práce. Zde též rozsáhlý soupis pramenů a literatury.
PLEVKA, Boh.: Dvě kapitoly o divadle. Revue Teplice 1969 č.6.
SUCHEVIČ, S.: Poznámka k dějinám zámeckého divadla v Teplicích. Ústecké kapitoly vlastivědné 1957, s.27 - 32.
Loutkové divadlo:
LCH 1957, 1960,...Závodní klub OÚNZ
TEPLICE - ŠANOV
Český divadelní výbor odmítl provedení Drama čtyř chudých stěn před JH. Sami ale v Městském divadle provozuje "nevkusné operety s oplzlými vtipy a pervezními tanci".
. Věstník DOČS 1933/4, s.3-4.