GABRIEL Josef, návrh na oponu
Zdroj: Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, H6D-4556 / - S- III c- 7 e -
Ostrava-Moravská Ostrava, Divadlo Antonína Dvořáka (?), návrh na oponu k inscenaci Slovanské tance, autor Josef Gabriel, asi 1947, depozitář NM Praha
Autor: GABRIEL, Josef
Rozměr: 580 x 380 mm
Motiv: Slovanské tance - figurální kompozice tanečníků.
Návrh opony Josefa Gabriela k inscenaci Slovanských tanců Antonína Dvořáka pro spolehlivě neidentifikované místo a divadlo, mastná tempera na hobře 580 x 380 mm. Pravděpodobně jde o návrh k inscenaci Městského divadla v Ostravě (Divadla Antonína Dvořáka, nyní Národního divadla moravskoslezského), která měla premiéru 5. 9. 1947 v režii a choreografii Emericha Gabzdyla s dirigentem Františkem Jílkem. Josef Gabriel byl současně autorem scény i kostýmů.
---
Josef Gabriel (1902-1970) je příkladem scénografa, který prošel většinu výrazových poloh
české scény. Jeho meziválečné konstruktivistické počátky v Olomouci jsou obdobné počinům Jana Sládka v Ostravě. Po roce 1945 profiloval výtvarnou podobu pražského Divadla 5. května (bývalého Nového německého divadla) v Praze s dozvuky meziválečných avantgardních postupů. Následně se na novém působišti v Divadle Československé armády (dříve Městské divadlo na Královských Vinohradech) po roce 1950 přiklonil k důslednému scénickému realismu, a to důsledněji než jeho generační souputník Jan Sládek v Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého.
Tato dobově podmíněná proměnlivost díla Josefa Gabriela znesnadňuje zařazení návrhů nedatovaných a nezjištěného určení, jako je návrh na oponu scénického provedení Slovanských tanců Antonína Dvořáka. Pravděpodobně jde o návrh k inscenaci Městského divadla v Ostravě (Divadla Antonína Dvořáka, nyní Národního divadla moravskoslezského), která měla premiéru 5. 9. 1947 v režii a choreografii Emericha Gabzdyla s dirigentem Františkem Jílkem. Josef Gabriel byl současně autorem scény i kostýmů.
Návrh opony je provedený mastnou temperou na hobře o rozměrech 580 x 380 mm. Jako vynikající výtvarník Gabriel vytěžil maximum z možností použité techniky. Bílé obrysové kontury jasně vymezují objemy jednotlivých stylizovaných figur tančícího chóru před expresivně pojatou plochou neutrálního pozadí. Terén není nijak vyznačen, figury se volně vznášejí v prostoru. Z hlediska scénického je ovšem pojetí roztančených figur prosto všech předválečných avantgardních reziduí.
I s přihlédnutím k důrazně expresivnímu štětcovému přednesu, není jasné, zda dílo řadit do doby před započetím realistické periody nebo až do časů po jejím odeznění.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Historické užití: Návrh opony
Současné užití: Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, H6D-4556 / - S- III c- 7 e -
Majitel/umístění:
Praha, Národní muzeum
Související Geografické celky
- Ostrava-Moravská Ostrava, místní část (Místní část, nadř. celek Ostrava-Moravská Ostrava, okr. Ostrava-město, Ostrava, Česká republika)
- Praha, hlavní město (Kraj, nadř. celek Česká republika, Praha, hlavní město, Česká republika)
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.