Matka Vlast s českým znakem, v pozadí Hradčany. Malba postav hodnotnější než pozadí. Snad jiný autor. Obraz má po stranách nevyřešené prázdné plochy, jakoby byl všit. Rámováno malovanými draperiemi.
2012 Majitel opony Michal Novák sdělil: Oponu jsem koupil po velké náhodě, jednalo se o starou hospodu v Choťánkách u Poděbrad, objekt je určen k demolici, možná už nestojí, historie neznámá, nikdo nic neví.
Našel jsem ji naštěstí srolovanou pod slámou, proto je asi relativně v tomto stavu, rozměr je 5 x 3 m . Jedná se o velmi pěkně provedenou vlasteneckou tvorbu, ale žádný podpis jsem bohužel díky tomuto stavu nenašel.
2014 Opona prodána do Velkých Chvalovic, sokromé majitelce. V souvislosti s potřebou pořídit fotodokumentaci opony zjistil Jiří Němec, že opona již neexistuje.Údajně se z ní zachoval jen střed a zbytek noví majitelé vyhodili, protože se rozpadla při neodborném pokusu o restaurování.
2015 zaslal Michal Novák fotodokumentaci opony, viz Obrázky
---
Opona s motivem Matky Vlasti od neznámého autora, nalezená v bývalém hostinci v Choťánkách, je typickou ukázkou „vlasteneckého“ umění, pracujícího se symboly srozumitelnými každému diváku. Zdůrazňuje ženskost ústřední postavy, upomíná na tvarosloví používané ikonami obrazového výtvarnictví, zejména Mikolášem Alšem. Odtud i kostým, který odpovídá obrozenecké představě slovanského šatu ze starých pověstí českých. Vzpomeňme na mnohá vyobrazení kněžny Libuše.
Věnec v levé ruce Matky dozajista symbolizuje vítězství, pravá ruka chránící synka není rukou, která by ho přitahovala k sobě, je to gesto udávající sílu a důvěru děcku – budoucnosti. Dítě se za chvíli stane mužem a bude svou zemi hájit, o čemž nás má přesvědčit štít se symbolem lva. Matčin pohled je upřen kamsi mimo čas, téměř do věčnosti, zatímco syn obrací pozornost k realitě zobrazované budoucnosti, vedutě s panoramatem Hradčan, neklamnému symbolu státnosti a tím i samostatnosti a národní hrdosti. Obraz, jímž je opona vybavena, k nám hovoří i abstraktní řečí, převládající přísně dělené tóny nám nabízejí souručenství červené a bílé (štít a oděv), panorama Hradčan na nás dýchá tónem modrým, to upomíná na myšlenku čechoslovakismu, neboť pak nám vzniká barevná škála československé trikolóry. Dalším symbolickým prvkem je obloha nad krajinou. Jedná se jednoznačně o svítání, tedy veskrze pozitivní emoci – naději. Pro její vyjádření autor odhlíží od reálu, neboť panorama se z pozice, z níž je nahlíženo, nachází západním směrem. Taková autorská licence není ojedinělá, lze ji nalézt např. na oponě Františka Pešána uvedené v druhé knize malovaných opon na str. 296.
Kompoziční princip používá systém průhledu z hlediště přes iluzivní portál zpestřený bohatou drapérií. Vlivem neodborného restaurování zůstalo z opony o původní velikosti 500 x 300 cm údajně pouze torzo.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek s. 87.