2011 TV2, cyklus Toulky za uměním / Malované opony českých divadel, 4. díl, Od Hynaisovy opony k úsměvu Jiřího Suchého
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10369954439-malovane-opony-ceskych-divadel/21154215562/
Jiří SUCHÝ
Tu oponu jsem viděl ponejprv, to bylo za protektorátu, to mi bylo nějakých 12 let asi. Byl jsem s rodiči na Prodaný nevěstě. Pak jsem ji viděl ještě dvakrát. Pokaždý na Prodaný nevěstě, poněvadž pak jsem tam jednou přišel se školou krátce poté a pak jsme tam zase přišli s rodiči a byla změna programu. Místo toho původního představení dávali Prodanou nevěstu. Takže jsem třikrát za sebou viděl tu oponu na Prodaný nevěstě v krátkým čase. Prodanou nevěstu jsem potom viděl ještě v lesním divadle v Krči, ale tam žádná opona nebyla.
František DVOŘÁK
Ocitli jsme se v divadle Semafor. Já říkám jako pamětník, že to je nový Semafor. Ale důležitější je, že se díváme na zcela originální umělecké dílo. Je to opona, kterou vytvořili moderním technickým postupem podle předlohy Jiřího Suchýho. Vidíte, že to je dialog s Hynaisem. Takže má tady jaksi protějšek ten zářný vzor všech malovaných opon u nás v Národním divadle. Možná, že si někdo z vás při prvním pohledu na oponu Jiřího Suchého řekne: Na tom nic není. Ale to byste se velice mýlili. Já mám zkušenosti ze školy. Když promítám diapozitivy pořízený podle současného díla, tak to zvětšení obrazu nebo kresby prokáže kvalitu toho díla.
Jiří SUCHÝ
Já jsem si byl vědom toho, že každej ten detail, kterej tady je, bude potom mnohonásobně zvětšenej. Že tahle ručička bude takhle velká třeba, nebo tak. Takže ta práce musela bejt velice taková podrobná, jemňounká, poněvadž jsem pořád počítal s tím velkým zvětšením.
František DVOŘÁK
Takže tady vznikl dialog Jiřího Suchýho s Hynaisem, který vyšel tedy velice úspěšně. Že na nás působí opona Jiřího Suchýho jako celistvé dílo. To slovo celistvé beru jako v tom smyslu působení té opony. Že nejde jenom o znázornění nebo parafrázi, ale také do nás musí něco díky té složce výtvarné vstoupit. On nás musí vtáhnout do svého světa. A tady myslím, že je to skutečně dílo dokonalé.
Jiří SUCHÝ
Já jsem se tady snažil zachovat všecko, co tam má Hynais, jenže na svůj způsob. Třeba tadyhle, jak jsou ty erby, tak tam má Hynais erby měst nebo znaky měst, které přispěly na stavbu Národního divadla. Nám na stavbu nikdo nepřispěl, tak jsem tam udělal naše hry. Člověk z půdy, Jonáš a tingltangl a tak dál. Jenom tady jsem nechal velikej erb Prahy 6, poněvadž Praha 6 nám vlastně to divadlo vybudovala. Nad tím zrovna tady máme saxofon a banjo. To tam Hynais nemá. Ten tam má dudy. Nebo on tady má rytířské přilby. Já jsem tady udělal některé přilby z mý sbírky přileb. Tady je postava Jiřího Šlitra. Tu taky tam Hynais nemá. Tohle je Žofie Melicharová. Já jsem tady, ale tadyhle ta revuální girl s tím chocholem mně zakrývá ksicht. Tady ta dáma, co se vznáší, to je génius. Akorát že místo vavřínového věnce jsem jí dal do ruky elpíčko desku. Tadyhle je fronta na lístky do Semaforu, a je to počínaje důchodcem, tady bezdomovec třímá v ruce poslední tisícikorunu a jde si koupit lístky. Tady je zase podnikatel, takže jako hrajeme pro všecky. Když jsem to maloval, tak jsem ocenil toho Hynaise ještě daleko víc než při tom komplexním pohledu na to, poněvadž najednou jsem se musel věnovat těm detailům. Jak je ten postoj tý figury, jak je ruka udělaná. Prostě tohle to mě všechno zaujalo, poněvadž jsem ty postoje a tyhle ty určitý detaily přenášel i na tu naši oponu. A tak jsem ho ocenil. To byl malíř vynikající.
František DVOŘÁK
To byste koukali, kdyby to nedělal výtvarník, který má cit pro ovládnutí plochy a ovládnutí prostoru linií. A hlavně vyvážit plochu barvou. Uvědomme si, že jsme v divadle, kde opona musí navodit atmosféru. To všechno patří k výtvarným doplňkům divadelního představení. Vy si sednete a to, co máte před sebou, vás má přivést do jiného světa. A teď se zvedne a zázrak začíná.