LOUTKÁŘSTVÍ A LOUTKÁŘSKÁ SOUTĚŽ NA ÚSTECKU
Miroslav Česal
... Dva členové souboru se pilně účastní dálkového školení a jejich režijní knihy svědčí o tom, že berou toto školení opravdově. Velkou výhodou tohoto souboru je to, že má ve svém středu schopného výtvarníka, učitele Jiřího Beneše. O své práci nám napsal:
„ ... Již déle než rok připravujeme pro každé naše představení zvláštní loutky, u kterých si sami vyrábíme jak těla, tak i hlavy. Pro soubor, jako je náš, to znamená značné pracovní a časové zatíženÍ. Jsme však přesvědčeni, že se tato námaha vyplatí, i když příprava na hru se tím značně protáhne. Těžko ještě dnes mluvit o nějakých zkušenostech, které jsem při přípravě loutek získal. Jsou to většinou stále jen pokusy a tápání a je pochopitelné, že výsledek je někdy méně a někdy více šťastný. Že návrhům k výrobě loutek předchází podrobné studium hry a režijní knihy, stalo se u nás už samozřejmostí a myslím, že je to nezbytné. Návrhy, které z tohoto studia vzniknou, dávám obyčejně předběžně členům souboru k vyjádření. A pak začíná výroba, na níž se podílí tříčlenná skupina. Výroba hlaviček a rukou zůstává pak mojí záležitostí. Nejdříve si vypracuji detailní návrh hlavy z několika základních pohledů. Do nedávna jsem hlavy modeloval z kašírovací hmoty - směsi strouhané hobry, klihu a hlinky, Pokud se mi podařilo vystihnout správný váhový poměr a zadělat správné „těsto", modelovalo se dobře a po důkladném proschnutí a opracování skelným papírem jsem dostal tvrdé a houževnaté hlavy, při normálním zacházení nerozbitné. Horší to bylo tehdy. když se mi váhavý poměr nepodařilo vystihnout a příliš překlížená hmota se seschla, hlavička zmenšila svůj poměr a byla k nepotřebě. Abych zbytečně neztrácel čas a moje práce měla jistý výsledek, počal jsem v poslední době hlavičky řezbovat z lipového dřeva. Protože mým jediným nástrojem bylo ostré dláto a „kudla", trvala výroba hlaviček o něco déle než při kašírování, ale myslím, že jsem tímto způsobem dosáhl lepšího úspěchu než postupem předešlým - je to jistě otázka možností každého souboru, jak si loutky a zvláště hlavičky opatří. Mnohdy však soubor vidí jedinou možnost v nákupu loutek a nevyužívá všech svých možností a schopností. Znamená to hledat a zkoušet."
Je velmi těžké udělat si důkladnější obraz souboru, aniž bychom zhlédli jeho představení. V každém případě jde však o soubor, který má budoucnost teprve před sebou. Podpora ředitele J. Kunce, schopnosti výtvarníka J. Beneše i soudružské vedení K. Plášila to zaručují.