RYCHECKÝ, Saša, BcA., Ostrava-Mariánské Hory
Datum narození: 3.9.1947
Saša (Alexander) Rychecký
Výtvarník, scénárista, režisér, organizátor, od 80. let vedoucí souboru Dividlo Ostrava.
Učitel dramatické výchovy v Dramacentru Ostrava, vedoucí souboru Dividlo Ostrava, autor projektu mezinárodních divadelních workshopů v Plumlově i na Slezskoostravském hradě.
Alexandr Rychecký je původní profesí propagační výtvarník. Od začátků své životní profesní dráhy však inklinoval k divadlu, zájem o scénografii jej nakonec přivedl ke krátkému působení v roli jevištního výtvarníka a scénografa ve Slezském divadle v Opavě a v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.
Po nedlouhém působení v roli výtvarníka v profesionálních divadlech to však byly nakonec existenční otázky spojené s požadavky rodiny, a zejména zájem o tvůrčí a pedagogickou a organizační práci, které odvedly A. Rycheckého od profesionálního působení v oblasti propagačního výtvarnictví k působení v oblasti dětské dramatické výchovy a k divadlu amatérskému.
Nakonec A. Rychecký zakotvil jako metodik pro amatérské divadlo a dětskou dramatickou výchovu v Domě dětí na Ostrčilově ulici v Ostravě, a této práci se, byť v jiné instituci, věnuje dodnes.
Alexandr, (lépe však Saša, jak mu obecně lidé říkají) Rychecký, se výrazně zapsal do historie amatérského, zejména mládežnického a dětského divadla jako organizátor a vedoucí ostravského souboru Dividlo. Dividlem ve svém dětském věku prošla řada pozdějších výrazných hereckých osobností, které po dalším hereckém studiu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a vysokých školách uměleckého směru dnes účinkují na předních divadelních scénách v celé republice.
Sám o své práci píše:
Dividlo Ostrava vzniklo v roce 1986 jako neambiciózní pokus o dětský divadelní soubor. Za tu dobu prošlo jednotlivými oddíly okolo čtrnácti set dětí, mnozí z nich zakotvili na osm, někteří na deset let, než je osud, škola či manželství odvedlo mimo soubor, Ostravu. Od prvopočátku pracujeme s dětmi – a následně pak s dospělými, nejen u nás odrostlými jedinci – na principech otevřeného společenství, respektování lidské a tvůrčí svobody jedince, skupiny, výchovy divadlem. Nesvazujeme se žádnými programovými vyhlášeními, snažíme se především o to, aby nám všem, kteří v Dividle jsme, bylo spolu dobře, abychom se na sebe těšili, abychom si mohli věřit, byli k sobě otevření. Ne náhodou jsme si našli hned zpočátku název „DIVIDLO“ – od slova „diviti se“, protože jen člověk, který se dokáže světu a lidem kolem sebe divit, je dostatečně zvídavý, zvědavý, nechá se překvapovat – a rád překvapuje. DIVIDLO není kroužek, ani soubor, ale především „…způsob života…“.
VZDĚLÁNÍ A KURZY:
1962-1965: HU dolu Hlubina Ostrava. Výuční list
1965-1970: SUPŠ Brno. Maturita
1992-1994: PF OU Ostrava. Pedagogické minimum
2002-2008: Ateliér dramatické výchovy JAMU Brno.
PRAXE:
1970-1974: Propagace HCHZ Dukla Ostrava
1974-1976: Slezské divadlo ZN Opava
1976-1979: DPB Ostrava
1980-1987: Propagace ČSAD Ostrava
1979-1980: Propagace PSM Ostrava
1987-1989: KKS Ostrava
1989-1992: DDM Ostrčilova Ostrava
1992-2009: SVČ Korunka, p.o. Ostrava-Mariánské Hory
2009-dosud: ZUŠ E. Runda, Slezská Ostrava
Jevištní realizace Dividla s režijním podílem, případně uměleckým vedením A. Rychetského:
Od 1986 :
Holčička a déšť, na motivy výtvarné pohádky Mileny Lukešové.
Daniel Heviér: Nevyplazuj jazyk na lva, jevištní adaptace textů slovenského básnka v překladu Jiřího Žáčka. Účast na NP divadla pro děti ve Stráži pod Ralskem, na Jiráskově Hronovu, na Mezinárodním festivalu v Kretinze – Litva.
Kamil Houba: Cizinci.
Pokus o výtvarné a pohybové divadlo - na hudební motivy Pavlíčkovy a Kocábovy desky nazvané Černé světlo.
Dobytku smíchu netřeba, inscenace vybraných Charmsových textů.
Ray Bradbury: Trest bez zločinu,
Woody Allen: Smrt klepe na dveře.
Na motivy L. Aškenazyho: Ukradený měsíc.
Alois Mikulka: Podezřelý je malíř, Ježibabin budíček, a Palačinková Pepinka. Otesánek – jevištní převyprávění klasické pohádky, účast na Národní přehlídce Dětská scéna.
Na motivy pohádky Hanse Christiana Andersena: Šťastný princ.
Friedrich Dürenmatt: Augiášův chlív,
Václav Kliment Klicpera: Veselohra na mostě,
Jevgenij Švarc: Sněhová královna,
Miroslav Horníček: Dva muži v šachu,
Aristofanes: Ptáci,
J. Prévert: Pohádky pro nehodné děti.
Komédyje o Františce, dceři krále anglického, a též o Honzíčkovi, synu kupce londýnského.
-----------
2011 pedagog literárně dramatického oboru na Základní umělecké škole Edvarda Runda v Ostravě.
Výtvarník, scénárista, režisér, organizátor, od 80. let vedoucí souboru Dividlo Ostrava.
Učitel dramatické výchovy v Dramacentru Ostrava, vedoucí souboru Dividlo Ostrava, autor projektu mezinárodních divadelních workshopů v Plumlově i na Slezskoostravském hradě.
Alexandr Rychecký je původní profesí propagační výtvarník. Od začátků své životní profesní dráhy však inklinoval k divadlu, zájem o scénografii jej nakonec přivedl ke krátkému působení v roli jevištního výtvarníka a scénografa ve Slezském divadle v Opavě a v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.
Po nedlouhém působení v roli výtvarníka v profesionálních divadlech to však byly nakonec existenční otázky spojené s požadavky rodiny, a zejména zájem o tvůrčí a pedagogickou a organizační práci, které odvedly A. Rycheckého od profesionálního působení v oblasti propagačního výtvarnictví k působení v oblasti dětské dramatické výchovy a k divadlu amatérskému.
Nakonec A. Rychecký zakotvil jako metodik pro amatérské divadlo a dětskou dramatickou výchovu v Domě dětí na Ostrčilově ulici v Ostravě, a této práci se, byť v jiné instituci, věnuje dodnes.
Alexandr, (lépe však Saša, jak mu obecně lidé říkají) Rychecký, se výrazně zapsal do historie amatérského, zejména mládežnického a dětského divadla jako organizátor a vedoucí ostravského souboru Dividlo. Dividlem ve svém dětském věku prošla řada pozdějších výrazných hereckých osobností, které po dalším hereckém studiu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a vysokých školách uměleckého směru dnes účinkují na předních divadelních scénách v celé republice.
Sám o své práci píše:
Dividlo Ostrava vzniklo v roce 1986 jako neambiciózní pokus o dětský divadelní soubor. Za tu dobu prošlo jednotlivými oddíly okolo čtrnácti set dětí, mnozí z nich zakotvili na osm, někteří na deset let, než je osud, škola či manželství odvedlo mimo soubor, Ostravu. Od prvopočátku pracujeme s dětmi – a následně pak s dospělými, nejen u nás odrostlými jedinci – na principech otevřeného společenství, respektování lidské a tvůrčí svobody jedince, skupiny, výchovy divadlem. Nesvazujeme se žádnými programovými vyhlášeními, snažíme se především o to, aby nám všem, kteří v Dividle jsme, bylo spolu dobře, abychom se na sebe těšili, abychom si mohli věřit, byli k sobě otevření. Ne náhodou jsme si našli hned zpočátku název „DIVIDLO“ – od slova „diviti se“, protože jen člověk, který se dokáže světu a lidem kolem sebe divit, je dostatečně zvídavý, zvědavý, nechá se překvapovat – a rád překvapuje. DIVIDLO není kroužek, ani soubor, ale především „…způsob života…“.
VZDĚLÁNÍ A KURZY:
1962-1965: HU dolu Hlubina Ostrava. Výuční list
1965-1970: SUPŠ Brno. Maturita
1992-1994: PF OU Ostrava. Pedagogické minimum
2002-2008: Ateliér dramatické výchovy JAMU Brno.
PRAXE:
1970-1974: Propagace HCHZ Dukla Ostrava
1974-1976: Slezské divadlo ZN Opava
1976-1979: DPB Ostrava
1980-1987: Propagace ČSAD Ostrava
1979-1980: Propagace PSM Ostrava
1987-1989: KKS Ostrava
1989-1992: DDM Ostrčilova Ostrava
1992-2009: SVČ Korunka, p.o. Ostrava-Mariánské Hory
2009-dosud: ZUŠ E. Runda, Slezská Ostrava
Jevištní realizace Dividla s režijním podílem, případně uměleckým vedením A. Rychetského:
Od 1986 :
Holčička a déšť, na motivy výtvarné pohádky Mileny Lukešové.
Daniel Heviér: Nevyplazuj jazyk na lva, jevištní adaptace textů slovenského básnka v překladu Jiřího Žáčka. Účast na NP divadla pro děti ve Stráži pod Ralskem, na Jiráskově Hronovu, na Mezinárodním festivalu v Kretinze – Litva.
Kamil Houba: Cizinci.
Pokus o výtvarné a pohybové divadlo - na hudební motivy Pavlíčkovy a Kocábovy desky nazvané Černé světlo.
Dobytku smíchu netřeba, inscenace vybraných Charmsových textů.
Ray Bradbury: Trest bez zločinu,
Woody Allen: Smrt klepe na dveře.
Na motivy L. Aškenazyho: Ukradený měsíc.
Alois Mikulka: Podezřelý je malíř, Ježibabin budíček, a Palačinková Pepinka. Otesánek – jevištní převyprávění klasické pohádky, účast na Národní přehlídce Dětská scéna.
Na motivy pohádky Hanse Christiana Andersena: Šťastný princ.
Friedrich Dürenmatt: Augiášův chlív,
Václav Kliment Klicpera: Veselohra na mostě,
Jevgenij Švarc: Sněhová královna,
Miroslav Horníček: Dva muži v šachu,
Aristofanes: Ptáci,
J. Prévert: Pohádky pro nehodné děti.
Komédyje o Františce, dceři krále anglického, a též o Honzíčkovi, synu kupce londýnského.
-----------
2011 pedagog literárně dramatického oboru na Základní umělecké škole Edvarda Runda v Ostravě.
Bibliografie:
MACHKOVÁ, Eva: Nevyplazuj jazyk na lva aneb Hraní (si). (Saša Rychecký). Amatérská scéna 1990, č. 5, s. 16.
POESOVÁ, Marie: Setkání nebo setkávání. Rozhovor. Amatérská scéna 2006, č. 1, s. 19-20.
VRCHOVSKÝ, Ladislav: Heslo pro DČAD. Rkp. prosinec 2011.
--
6. Jesenická divadelní žatva aneb Co jsme (z vás) vymlátili... Amatérská scéna 2002, č. 3, s. 37. Přípravy a průběh přehlídky.
POESOVÁ, Marie: Setkání nebo setkávání. Rozhovor. Amatérská scéna 2006, č. 1, s. 19-20.
VRCHOVSKÝ, Ladislav: Heslo pro DČAD. Rkp. prosinec 2011.
--
6. Jesenická divadelní žatva aneb Co jsme (z vás) vymlátili... Amatérská scéna 2002, č. 3, s. 37. Přípravy a průběh přehlídky.
Archivy:
Svitavy, Státní okresní archiv se sídlem v Litomyšli, Svitavy, Okresní kulturní středisko, Programy a metodika, Ka 9, nezpracováno
Související Ročníky přehlídek
- Brno, Brnkání - 1995, ročník 2 - jiné s regionálně neomezenou účastí
- Brno, Brnkání - 1998, ročník 5 - oblastní
- Brno, Brnkání - 2008, ročník 15 - jiné s regionálně neomezenou účastí
- Brno, Nadělení - 2010, ročník 16 - celostátní
- Jeseník, Divadelní žatva 2011 - 2011, ročník 15 - jiné s regionálně neomezenou účastí
- Karviná, Krajské kolo WP - 2002, ročník 2 - krajská
- Karviná, Krajské kolo WP - 2003, ročník 3 - krajská
- Odry, CP ZUČ studentů církevních škol - 2005, ročník 12 - celostátní
- Odry, CP ZUČ studentů církevních škol - 2007, ročník 14 - celostátní
- Odry, CP ZUČ studentů církevních škol - 2008, ročník 15 - celostátní
- Odry, CP ZUČ studentů církevních škol - 2009, ročník 16 - celostátní
- Odry, CP ZUČ studentů církevních škol - 2010, ročník 17 - celostátní
- Odry, CP ZUČ studentů církevních škol - 2011, ročník 18 - celostátní
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravská lokálka) a recitace - 2017, ročník 8 - krajská
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravská lokálka) a recitace - 2018, ročník 9 - krajská
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravská lokálka) a recitace - 2019, ročník 10 - krajská
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravské Šupinky, Ostravské Buchárky) a recitace - 2016, ročník 7 - krajská
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravské Šupinky) a recitace - 2013, ročník 4 - krajská
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravské Šupinky) a recitace - 2014, ročník 5 - krajská
- Ostrava-Mariánské Hory, KP Dětská scéna (Ostravské Šupinky) a recitace - 2015, ročník 6 - krajská
- Ostrava, Setkání - 1995, ročník 11 - jiné s regionálně neomezenou účastí
- Ostrava, Setkání - 1996, ročník 12 - jiné s regionálně neomezenou účastí
- Prachatice, Dětské divadelní léto, Prachatice - 1990, ročník 19 - národní
- Ústí nad Labem, Divadelní festival soukromých škol, Ústí nad Labem - 1993, ročník 1 - celostátní
- Ústí nad Labem, Divadelní festival soukromých škol, Ústí nad Labem - 1994, ročník 2 - celostátní
Související Přílohy
- Brno, Brnkání, STROTZER, Milan: Brněnské Brnkání podruhé, 1995
- Ostrava, 18. Setkání divadel a lidí, programový leták, 2002
- Ostrava, Dividlo, Nevyplazuj jazyk na lva, program k inscenaci, 1989
- Ostrava, Dividlo, Nevyplazuj jazyk na lva, program k inscenaci, 1989
- Ostrava, Dividlo, Závěrečná zpráva letní divadelní workshop – Klimkovice 2013
- Ostrava, Setkání, STROTZER, Milan: Ostravské setkání ve velkém, 1992
- Ostrava, Setkání, STROTZER, Milan: Potlesk pro desátéprvní ostravské Setkání, 1995
- Ostrava, Setkání, STROTZER, Milan: Za málo peněz hodně muziky (když se chce) aneb Setkání s velkým S, 1991
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.