KUPFOVÁ, Zdeňka (z podkladů Anny Kučerové): Krajská přehlídka dětských divadelních, loutkářských a recitačních souborů Pardubického kraje – Holice. Deník Dětské scény Trutnov, 2004/0.
Dne 15. dubna 2004 proběhla v Kulturním domě v Holicích Krajská přehlídka dětského divadla. Vyhlašovatelem a pořadatelem přehlídky bylo oddělení kulturních služeb při Krajské knihovně v Pardubicích ve spolupráci s Kulturním domem města Holic. Z původně přihlášených třinácti vystoupení viděli diváci a odborná porota celkem deset představení. Porota pracovala ve složení: Anna Kučerová (předsedkyně), Dominika Špalková a Naďa Dvořáková. V průběhu přehlídky a na závěr po vyhlášení výsledků se konaly rozborové semináře s vedoucími i členy souborů.Porota zhlédnutá představení ohodnotila takto:
1. K přímému postupu na Celostátní přehlídku „Dětská scéna 2004“ v Trutnově doporučuje představení Zatoulaní hrošíci - ZUŠ Vysoké Mýto, ved. Irena Truhlářová.Představení probíhalo ve svižném tempu, jednoduché přestavby krabic zajímavě proměňovaly prostředí. Interpretky jsou vybaveny po stránce mluvní, pohybové a rytmické, v práci s loutkou využily technické možnosti, které jim různé typy loutek poskytly. Inscenace měla celistvý tvar, působila živě a zaujatě. Jedinou vadou na kráse bylo chvílemi až psychologické herectví v postavě ředitele cirkusu, které stylově nekorespondovalo s celkovým pojetím.
2. Programové radě „Dětské scény“ doporučuje do širšího výběru představení
a) Havrane z kamene - ZUŠ Ústí nad Orlicí, ved. Markéta Světlíková. Zajímavé představení bylo poznamenáno „soubojem“ interpretů s velkým prostorem sálu KD, kdy křehké prožitkové výpovědi mnohdy neměly sílu doputovat z hloubi jeviště až k divákovi. Některé nedostatky a prvoplánové momenty - verbíři, dialog s havranem, nečitelné vyřešení závěru - vyvážily pocitově silné výstupy: přijímání lidské tváře, kouzlení s živly, vznikající holčičí přátelství.
b) Vivat Hrubín - I. ZŠ Litomyšl, ved. Jana Paulová
Dynamické představení se zdravou mírou pubertální recese, s níž tlumočí Hrubínova říkadla pro děti. Rozkladem verše na slova a slabiky s využitím rýmu, zvukomalby i ozvěny dochází k novým hravým asociacím. Vystoupení bylo kompaktní co do tvaru i vzájemné partnerské souhry interpretů.
Další představení porota hodnotila takto:
Krásné nesmysly - ZUŠ Choceň
Dívčí soubor scénicky uvedl pásmo Learových a Žáčkových básnických textů. Zároveň plnil zadání tvořivé práce s papírovým materiálem. Obě složky (slovesná a výtvarná) se však ve výsledném působení nepropojily, neboť interpretky při akci s materiálem nevěnovaly dostatečnou pozornost prvotnímu a základnímu - totiž sdělení textové předlohy.
Klíče - Gymnázium Svitavy
V interpretaci povídky M. Macourka využíval soubor zajímavé výtvarné prvky (baterky, kapuce), které se mohou stát kontraproduktivními - zakrytí obličeje ztěžuje srozumitelnost promluvy. Někteří z interpretů se na jevišti cítili dost nejistě, což se projevilo zvlášť v sólovém zpívání. Kvalita vlastních písňových textů nebyla v souladu s Macourkovou povídkou.
Kohout Světapán - ZŠ Rudoltice
Až příliš jednoduchý příběh, vlastně anekdota o ztrátě kohoutovy výsady. Dobře rozehráno pohybově, výtvarně výrazné je kostýmování dětí.
Hodinář Pérko - ZŠ Lukavice
Soubor i jeho vedoucí stojí patrně teprve na začátku své divadelní cesty. Viděli jsme vystoupení uváděné vypravěčkou a kašpárkem, dětský výraz byl omezen padajícím nalepeným knírem, nezvládnutým kostýmem a nefunkčními rekvizitami. Členové souboru nevytvářejí divadelní sdělení, ale snaží se reprodukovat nacvičený tvar. Na jevišti se necítili přirozeně a domlouvali se posunčinou.
Námluvy s čertem aneb Ve dvou se to táhne líp - ZUŠ Chrudim Délkou trvání inscenace i počtem účinkujících šlo o nejrozsáhlejší představení přehlídky. Režisérka a autorka scénáře přepracovala Drdův text do podoby hudebního divadla. Vznikla působivá podívaná, která příznivě vypovídá i o kolegiálních vztazích na ZUŠ a o propojení práce hudebního a dramatického oboru. Významnou složkou byla právě pěveckohudební stránka inscenace, herecké výkony i výtvarné zpracování - především kostýmů. Některé výtvarné prvky - „němá“ kovárna - však režijní záměr neplní. Přestože v představení spoluúčinkuje spíše jako kompars skupina malých dětí, těžiště inscenace a hlavní role vytvářejí studenti nebo dospělí. Proto porota nakonec dospěla k názoru, že toto představení nelze hodnotit společně s tvorbou dětských souborů.
Doporučujeme je nominovat do soutěží odpovídajících tomuto typu představení.
Kočka, která měla ráda ušák - ZUŠ Litomyšl. Skupina tří dívek prokázala schopnost citlivého jednání a prožívání i charakterizace pohybem. Drobná, ale výstižná ukázka toho, jak lze dramatickou situaci vytvářet také beze slov. Současný tvar inscenace umožňuje další práci směrem k lyrice, nebo naopak k větší dramatičnosti.
Vánoční řepa - I. ZŠ Litomyšl Spontánní dětské celotřídní představení. Příznivě jsme vnímali vysoké zaujetí a vnitřní spolupráci žáků i učitelky na zážitku. Doporučujeme pevnější vedení, neponechat vše bezbřehým nápadům, korigovat sklon k exhibicionismu, dát pozor na hlasovou hygienu (přepínání hlasu).
Z podkladů předsedkyně poroty Anny Kučerové, zpracovala Zdenka Kupfová.