Divadelní soubor J. K. Tyl Brodek u Přerova
Miro Gavran: Vše o ženách
Milan Strotzer
Divadelní soubor J. K. Tyl z Brodku u Přerova zakončil němčický Hanácký divadelní máj 2012 inscenací hry současného chorvatského dramatika Mira Gavrana Vše o ženách v režii Liběny Hasové. Autor uvádí hru pojmem kvintologie. Vypráví vše o ženách formou pětice zdánlivě samostatných příběhů, o ženách seniorkách v domově důchodců, ženách přítelkyních ve zralém věku, mladých ženách usilujících o kariérní postup, ženách matkách a dcerách a naposledy i dívenkách v předškolním věku. Autor předepisuje, aby jeho hra byla obsazena navzdory velkému množství postav třemi herečkami.
Inscenace souboru z Brodku u Přerova prokazuje cílevědomou divadelní práci ve všech složkách inscenace. Gavranovu textovou předlohu režisérka drobně upravila, zejména v účelném přeřazení některých scén. Režii se podařilo vystavět jednotlivé dramatické situace včetně zřetelných aktšlusů, vést herce k vytváření vztahů mezi postavami a k vzájemné souhře. Ne vždy se to daří bezezbytku. Rezervy jsou v některých situacích, např. v první scéně matčiných narozenin či ve scéně setkání kamarádek Lady. Otazník zůstává nad připsáním postavy Konferenciérky (učitelky v mateřské škole), čímž se porušuje inscenační princip hry.
Dobrý inscenační výsledek podporuje scénografie Liběny Hasové, zejména řešení hracího prostoru s centrálně umístěným věšákem na kostýmy, na jehož bocích jsou dva zeleně prosvětlené paravány, za nimiž se v proměnách scén převlékají herečky. Scénu doplňuje vhodně zvolený nejnutnější mobiliář tak, aby dával možnosti k plastickému pohybu hereček na jevišti. Ozdobou inscenace je výborně vybraná hudba, vhodně překlenující proměny velkého množství scén.
Gavranova hra klade značné požadavky na herecké zpracování. Tři herečky musí zvládnout vstupování do pěti různých postav v pěti střídajících se příběhových liniích hry. To se všem třem protagonistkám daří na velice dobré úrovni, předně Haně Švárové, ale i spoluhráčkám Kateřině Herzingerové a Květě Dienerové. Přehlídkové představení, byť nikterak fatálně, bylo poznamenáno výpadky textu a také slabší hlasovou intenzitou v některých pasážích ztvárňovaných K. Herzingerovou.
Navzdory ke zmíněným připomínkám byli diváci svědky nadstandardní herecké práce a inscenační výsledek lze přiřadit k těm nejzdařilejším, které na přehlídce v Němčicích nad Hanou v roce 2012 mohli spatřit.