150112 Jiří Valenta
postup malíře Amerlinga je bezesporu velmi zajímavý. Oponu unikátně nenamaloval - jak bývalo zvykem - jako kopii nějakého obecně známeho obrazu, ale posbíral motivy z obecně známých obrazů a sestavil svůj nový celek, který umístil pod mohutnou (snad vlastní) slovanskou lípu s kmenem neobvyklé pevnosti . V tomto směru je to jedinečné dílo a podle fotografií docela zachovalé. Jistě se pokusím doložit, který kousek opony je kopií části jiného obrazu. Pokusím se o výklad.
Ovšem to nic nemění na významu objevu opony. Takové kousky prováděli malíři venkovských opon s transpozicí jednoho známého obrazu (např. Ženíškovo Poselství Libušino, nebo věštba, nebo příchod Čechů). Ale že by poskládali novou oponu z částÍ jiných obrazů - to jsem ještě nezaregistroval. Z tohoto hlediska je ten nález cenný, unikátní. Ovšem že by to bylo po výtvarné stránce nějaké dílo zvláště cenné , to si nemyslím.
V každém případě si zaslouží důstojné veřejné umístění. O nutnosti restaurování si na dálku neodvažuji uvažovat.
Ten objev je také velmi přínosný v souvislosti s bádáním o tvorbě opon na celém světě. V tomto kontextu je to bomba. Právě tak, jako je unikátem hojnost a přístup k velkoplošným obrazům, oponám, málem na každé vsi naší země.