Amaterská Scéna: Nabídka seminářů Jiráskova Hronova. AS 2016. 2.6.2016.
Nabídka seminářů Jiráskova Hronova 2016
Níže najdete nabídku seminářů Jiráskova Hronova, který se uskuteční od 29. 7. do 6. 8. 2016 a odkaz na elektronickou registraci.
Činoherní | Experimentální | Hudební | Loutkové | Pohybové | Semináře
D jako DVOULETÝ KURZ DRAMATIZACE
KATEŘINA MENCLEROVÁ
DHD jako DÍLNA HERECKÝCH DOVEDNOSTÍ
ELENA MIRONOVA (Rusko)
Dílna hereckých dovedností bude vedena formou hry a bude sestávat ze dvou částí. První je trénink hereckých dovedností – svalové osvobození, pozornost, paměť, cvičení „organického ticha“, zdůvodnění postoje, zhodnocení a zafixování různých daných okolností, cvičení na zapamatování si fyzických akcí (logika a sekvence jednoduché jevištní akce), cvičení na rozvoj spontaneity a cvičení jednotlivých typů komunikace. Hlavním smyslem tohoto tréninku je vybudování tvůrčího týmu, základní osvobození emocí a odhalení individuálních hereckých schopností členů skupiny. Druhou částí bude individuální výuka prvků herecké akce, párová cvičení propojování, vytváření atmosféry, konfliktu, atd., skupinová cvičení na hudební téma a improvizace.
Tato cvičení budou základem pro nastudování inscenace podle povídky Antona Pavloviče Čechova „Kaštanka“, které skupina předvede v poslední den festivalu.
Seminář bude probíhat v anglickém jazyce
Elena Mironova je herečka a režisérka. Vystudovala Ruský institut divadelních umění (GITIS) v Moskvě, katedru muzikálové režie. Pracovala jako herečka. I jako lektorka dílen na Evropském setkání mladých divadelníků (mládežníci a děti) EDERED v Rusku, Belgii a Turecku. Nyní je pedagožkou herectví na Institutu moderního umění. Každoročně vede dílny a herecké ateliéry na různých festivalech v Rusku. Má bohaté zkušenosti v oblasti režie.
DOC jako OD DOKUMENTU K DIVADLU
JIŘÍ ADÁMEK
Internet jako inspirace pro autorské a dokumentární divadlo. Cesta od materiálu ke konceptu, od konceptu k scénickému tvaru. Inscenační seminář, jehož obsahem by měl být náčrt cesty od výběru dokumentárního materiálu po realizaci scénické kompozice. Jako základ by nám měly posloužit různé typy textů nalezených na internetu. Nejprve půjde o to všímat si, čím nás daný materiál může inspirovat. Poté budeme hledat způsob, jak jej uchopit – a ruku v ruce s tím budeme zkoušet praktické etudy. Cílem je pokusit se společně najít základní koncept, jak daný materiál interpretovat a využít pro scénický tvar. Od účastníků se očekává, že budou pracovat týmově a že projdou všemi etapami, od surfování na internetu přes promýšlení koncepce, po nástin realizace konceptu coby účinkující. Důležitá je otevřenost a chuť si všechny tyhle fáze vyzkoušet. Herecké ambice a zkušenosti nejsou pro tento seminář podstatné.
Jiří Adámek (1977), divadelní režisér, vedoucí skupiny Boca Loca LAB a pedagog DAMU. Vystudoval režii na pražské DAMU. Vyvinul originální typ hudebního či „sonického“ divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Boca loca LAB, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí nejen jako režisér, ale i autor libreta popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical, kterému se věnuje především ve své doktorské práci. Píše analytické články o současném divadle (časopis Svět a divadlo).
HASIT jako HEREC A SITUACE I. a II.
LUDĚK HORKÝ A LUCIE VALENOVÁ
Dramatická situace je základním stavebním kamenem každé divadelní inscenace. Je to pojem, se kterým se často potkáte při rozborových seminářích na přehlídkách a festivalech. Přesto si pod ním inscenátoři často nedokážou představit něco konkrétního. Základem semináře HASIT bude spolupráce režiséra s hercem na tvorbě nosné dramatické situace. A na ohledávání prostoru, který taková situace oběma zmíněným dává pro práci na herecko-režijní interpretaci jednotlivých postav a témat hry. Společně se pokusíme dramatickou situaci jednak pojmenovat a jednak realizovat v praxi „na jevišti“. Když se nám to podaří, můžeme v názvu semináře škrtnout dvě písmenka a pod zkratkou HIT se věnovat HERECKÉ INTERPRETACI TEXTU, která se o dramatické situace nutně opírá. Herecký slovní projev, jeho podtext, emocionální energie a smysl se nachází v přímé závislosti na výkladu okolností, cílů a poslání dramatického jednání postav v konkrétních dramatických situacích. Seminář je vhodný jak pro režiséry, tak pro herce. Bude koncipován tak, aby byl přínosný jak pro loňské frekventanty (pro ně je připraven návazně pokračující program), tak pro nové zájemce (nebudou o nic ochuzeni).
Luděk Horký je absolvent divadelní vědy na FF UK, dramaturg, režisér a pedagog. Od roku 1995 do roku 2006 pracoval postupně jako lektor dramaturgie a dramaturg v Divadle ABC, scéně Městských divadel pražských. Nyní vede Centrum dramaturgie dětské tvorby v České televizi. Vedle toho pravidelně dramaturgicky spolupracuje s režisérem Davidem Drábkem (např. inscenace Racek ve Slovenském Národním divadle, Richard III. v Klicperově divadle Hradec Králové a další). Od roku 1992 působí jako pedagog a režisér v pražském divadle Radar, kde v současnosti vede divadelní soubor Ty-já-tr/HORBESO (zaměřený na činoherní interpretační divadlo pro dospělé) a projektovou skupinu Bylo
Lucie Valenová je absolventka herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. Působí na Nové scéně Národního divadla a v Národním divadle marionet. Spolupracuje jako pedagog s pražským divadlem Radar a je lektorkou dramatické výchovy na pražské pedagogické škole
J jako JEVIŠTNÍ ŘEČ aneb SLOVA, MYŠLENKY A SYMBOLY… FUNGUJÍ
EVA SPOUSTOVÁ-MÁLKOVÁ
Jak pracuje naše tělo: „Biolaboratoř“ = „Jací jsme bioroboti a jak jsme vlastně zkonstruovaní“. Jak způsob našeho myšlení ovlivňuje naši realitu, komunikaci, náš pocit jistoty na jevišti i v životě. Systémy přesvědčení a vzorce chování ve vztahu k držení těla a k dechu. Strach a tréma jako zbytečné osobní brzdy. Hardwarové klouby pohybového aparátu – energetické bloky a stresové uzly v tělo-vém systému. „Elastické“ tělové napětí. „Zvuková hlavologie“ = „Cesta za hlasem, který je slyšet“. Tvorba hlasu a artikulace. Normativní podoba hlásek. Samohlásky jako nosiče emocí, souhlásky jako nosná kostra mluvy. „Jazyk jako hudba a jazyk, kterým sdělujeme obsah“. Propojení pohybu těla a řeči. „Detektivní pátrání po myšlenkách a vztazích schovaných v textu“. Cesta k výrazu – být „ve spojení“ s hereckým partnerem. Myšlenka „před“ a „pod“ textem. Jak se textem tkají vztahy. „Hrát si s textem“, „hrát text“, „hrát“, nebo „hrát si“…? A všechno další, na co přijde řeč…
Eva Spoustová-Málková vystudovala DAMU, hrála v divadle DRAK v Hradci Králové, podstatnou část života strávila před mikrofonem – převážně se věnovala dabingu (jako herečka i jako tvůrce dialogů a režisérka), učí na DAMU předmět Jevištní mluva. Hereckou práci vnímá především jako práci s energií. Zvládnutí optimální techniky řeči vnímá jako nutný základní řemeslný předpoklad herce. Za nejpodstatnější pro jeho tvůrčí cestu považuje citlivé poznávání vlastního osobního prostoru vnitřní svobody a harmonie. Cestu k nim vnímá jako jednu z nejzajímavějších a nejdobrodružnějších výzev, kterou nám život nabízí.
KPR jako KURZ PRAKTICKÉ REŽIE
KATEŘINA FIXOVÁ A MILAN SCHEJBAL Čtvrté soustředění posluchačů dlouhodobého vzdělávacího projektu, který byl zahájen v říjnu 2013 ve Volyni. Letos budou frekventanti navštěvovat seminář Nonverbální komunikace. Kurz je pro nové zájemce uzavřený. Pořádá jej DIVADLO (bez záruky) PRAHA za odborné spolupráce NIPOS-ARTAMA Praha.
Kateřina Fixová je herečka a dramaturgyně Divadla A. Dvořáka v Příbrami, lektorka a porotkyně. Milan Schejbal je absolvent DAMU v Praze (obor režie a dramaturgie). V letech 1994–2006 působil jako režisér a umělecký šéf Divadla ABC v Praze. Od roku 2006 dosud je režisérem a uměleckým šéfem Divadla A. Dvořáka v Příbrami. Od roku 1996 je pedagogem režie a vedoucím ročníku na praž-ské DAMU (katedra činoherního divadla). Pracuje jako lektor a porotce mnoha amatérských diva-delních přehlídek a seminářů.
L jako LOUTKOVÉ DIVADLO
MAREK BEČKA
Jako příležitost vyzkoušet si něco nového.
Filmové postupy v loutkovém divadle, kombinace loutek, živých herců a obrazů v kukátku loutkového divadla… Vyzkoušení možností, které nám menší loutkové jeviště dává. Střih, detail, celek, pohled do krajiny a vzápětí zornička oka hlavního hrdiny! Režie, herectví, scénografie!
Marek Bečka v letech 1984–90 absolvoval loutkářskou katedru DAMU v oboru loutkoherectví, v roce 2006 se na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU habilitoval a je tedy docent. V roce 1991 založil s několika spolužáky v Chebu Buchty a loutky a s tímto nezávislým divadlem za uplynulých 25 let nazkoušel přes čtyřicet repertoárových premiér pro děti i dospělé diváky. Působí tu jako ředitel, herec, režisér, manažer, technik a mluvčí. Kromě toho působí jako nezávislý režisér (Minor, Lampion Kladno, Miniteatr Lublaň). Od roku 1997 spolupracoval s KALD DAMU jako externista, od září 2001 pracuje na KALD DAMU interně. Dále spolupracuje s mnoha domácími i zahraničními divadelními tvůrci formou dílen, workshopů. Od HongKongu, přes Kolín až do Kanady. Z této spolupráce těží jak studenti, tak Buchty a loutky. Je ženatý a má tři děti.
LAB jako LABORATÓRIUM
CITLALI HUEZO SÁNCHEZ (Mexiko), ALEXANDRA ŠTEFKOVÁ (Slovensko)
Toto laboratórium je určené pre ľudí, ktorí majú záujem o divadelný proces a prácu v skupine. Je určený pre ľudí s umeleckou nutnosťou. Scénická tvorba vychádzajúca z telesnosti herca – performera.
Workshop bude rozdelený do troch etáp:
1. Skúmanie základov telesnosti na vytvorenie javiskovej postavy. Tréning s telom. Ťažiskom práce v tejto etape bude skúmanie fyzikálnych princípov, ktoré tvoria herecký výkon: centrum, pozornosť, vertikály, napätie – relaxácia, impulz (podnet) – kontraimpulz atď.
2. Slovník pohybu a gesta
V tejto etape sa zameriame na vytvorenie základného pohybového slovníka. Práca a skúmanie rôznych kvalít pohybu a pohybovej prípravy, skúmanie pojmov ako disociácia (rozdelenie), pohybová partitúra a jej prevedenie. Vybudujeme spoločný divadelný jazyk, ktorý nám dá nástroje na transformáciu/zhmotnenie konceptov a tém na javiskový materiál.
3. Prevedenie osobného alebo skupinového prejavu do reči tela
Cieľom v tejto fáze bude prostredníctvom skúmania – laboratória tvorby vytvorenie priestoru, v ktorom sa stretnú vlastné nástroje hereckej práce s tými naučenými na workshope počas tréningu. Prevedenie osobného prejavu do scénického tvaru, rozvíjanie intímneho priestoru v práci, ktorý sa orientuje na vývoj a transformáciu procesu nášho vlastného materiálu.
Seminář bude probíhat ve španělštině překládané do slovenštiny .
Citlali Huezo Sánchez je divadelná umelkyňa s viac ako 15 ročnými skúsenosťami na divadelných javiskách v rôznych profesiách: divadelná a filmová herečka, performerka, pedagogička, choreografka a režisérka. Učila sa u najlepších majstrov mexickej scény, napr. u Luis de Tavira, ktorý je momentálne režisérom Compañia Nacional de Teatro de México (Národné divadlo Mexiko). Trénovala a špecializovala sa na pohybové divadlo s národnými i medzinárodnými majstrami a získala diplom Teatro del Cuerpo. Od roku 2003 učila herectvo a pohyb na niektorých z najdôležitejších inštitúcií mexickej scény: La Casa del Teatro, Cea (Televízia), Foro de arte contemporáneo (Fórum pre súčasné umenie) atď. Od roku 2007 žije v Berlíne, kde spolu so zvukovým umelcom Tomom Hornigom založili skupinu LABIRINTO THEATER. Stále pracuje medzi Mexikom a Európou.
Alexandra Štefková sa narodila do divadelníckej rodiny, takže veľmi na výber nemala. Na VŠMU študovala divadelnú dramaturgiu, réžiu a divadelnú vedu. Na štátnom konzervatóriu učila dejiny divadla a analýzu drámy. Absolvovala študijný pobyt na ESAD-e v španielskej Málage a v Zaragoze v divadle Teatro de la estación učila herectvo, réžiu a pripravila niekoľko inscenácií. Počas pobytu v Španielsku pričuchla ku commedii dell ´arte a následne spolu so „španielskym Pantalonem“ mali niekoľko workshopov na Slovensku a v Španielsku. Pripravila a účinkovala aj v niekoľkých inscenáciách pre deti a mládež. V divadle sa snaží robiť všetko možné aj nemožné. So Citlali sa stretla na festivale v Japonsku, „sadli“ si ľudsky aj divadelne a už spolu pripravili niekoľko divadelných workshopov a snáď sa dopracujú aj k spoločnému divadelnému projektu, resp. inscenácii :)
N jako NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
** DANIELA FISCHEROVÁ**
Seminář posluchačům poodkryje roušku tajné řeči lidského těla. Bude příležitostí dozvědět se mnoho zajímavého o významu naší mimiky, postojů a gest vědomých i nevědomých. Zkrátka, bude poodkrytím další studnice poznatků pro režijní a hereckou práci.
Daniela Fischerová je spisovatelka, dramatička, psycholožka a pedagožka nonverbální komunikace.
P jako PANTOMIMA
MICHAL HECHT A ŠTĚPÁNKA ELGROVÁ
Na dílně se účastníci seznámí se základy klasické i moderní pantomimy, improvizace, akrobacie (technika pádů a soubojů, stojky a salta) a jevištního pohybu vůbec. Čeká je náročný fyzický trénink, ale i příjemná relaxace a masáže. Účastníci budou společně pracovat na realizaci neverbálního projektu. Za použití improvizace a etudování budou vytvářet krátké příběhy, které s pomocí humoru a nadsázky převedou do divadelní neverbální řeči. Závěrem se pokusí tyto fragmenty pospojovat a vytvořit představení, které zahrají ostatním účastníkům Jiráskova Hronova.
Michal Hecht je mim, režisér a pedagog na volné noze. Studoval pantomimu u Zojky Mikotové a akrobacii u Evy Bosákové. Poté absolvoval nesčetné množství kurzů různých druhů neverbálního divadla v Česku i cizině. Od roku 1988 jezdí po světě se svými sólo programy a vyučuje pohyb. Sedm let strávil ve Finsku jako pedagog na NÄTY (finská obdoba DAMU) v Tampere. Od roku 1998 působí v ČR. Hraje v divadle Image v Praze, učí na HAMU, pořádá semináře, režíruje různé divadelní skupiny, pracuje pro AITA/IATA a spolupracuje na mnoha televizních projektech.
RDR 45 jako REŽIJNĚ DRAMATURGICKÁ KONCEPCE a její REALIZACE 45
JAROMÍR HRUŠKA
Seminář určený především zájemcům středního a zralého věku. Spodní hranice je limitována dosažením 45 let, směrem nahoru nás žádné hranice neomezují. Fyzické handicapy nejsou překážkou. Cílem semináře bude objevování TÉMAT, hledání MOTIVŮ, MOTIVACÍ dramatických postav v situacích dramatického textu, což můžeme označit pojmem REŽIJNĚ DRAMATURGICKÁ KONCEPCE. Ve druhé části se soustředíme na její KONKRÉTNÍ REALIZACI prostřednictvím jednotlivých složek (komponent) inscenace. Projdeme všemi úskalími, možnostmi i limitami INTERPRETAČNÍHO DIVADLA, kterými prochází každý interpret tj. DRAMATURG, REŽISÉR I HEREC. Budeme se zabývat tím, co je to autorský přístup v interpretaci klasického dramatického textu. Budeme důsledně číst a analyzovat dramatický text a nacházet způsoby, jak je možné různě interpretovat tutéž dramatickou situaci (tentýž dramatický text). Budeme zkoumat, jaký dopad má ta či ona interpretace na KONKRÉTNÍ JEVIŠTNÍ REALIZACI i ve vztahu k potřebám zvoleného STYLU a ŽÁNRU.
Předpokladem práce v semináři je předběžné seznámení s několika klasickými dramatickými texty. Zažijete: důslednou analýzu textu, první čtenou zkoušku, práci s hercem v dané situaci a prostoru, principy aranžování a vytváření jevištního obrazu, práci s atmosférotvornými složkami inscenace jako je světlo a zvuk – to vše v několika různých interpretacích textu. Seminář nabízí jedinečnou možnost nahlédnout skrze dramaturgické, režijní i herecké řemeslo k samé podstatě divadla – tj. sdělování příběhů.
Učme se divadlem vyprávět příběhy!!!
Pro účast v semináři je možné konzultovat věkové výjimky, které kolektivu dodají na pestrosti. ;-)
Jaromír Hruška je absolvent DAMU v Praze, oboru režie činoherního divadla. Absolvent kurzů o práci K. S. Stanislavského, M. Čechova i představitelů tzv. ruské divadelní avantgardy konaných v Moskvě. Jeho studentská režijní práce (inscenace Shakespearova Mnoho povyku pro nic) byla prezentována na Festivalu divadelních škol německy mluvících zemí v Mnichově. Režisér 20 celovečerních inscenací autorů světové i české dramatické literatury. Je autorem většiny úprav dramatických i nedramatických textů ke svým inscenacím. Jako režisér a pedagog působil mj. na státní Konzervatoři v Praze. Jako asistent režie pracoval na několika inscenacích významného ruského režiséra Sergeje Fedotova. Po jisté divadelní odmlce se prostřednictvím Městského divadla v Českém Krumlově opět naplno vrací k dramatickému oboru jako jeho dramaturg a zástupce ředitele. Lektor řady krajských i celostátních přehlídek a divadelních festivalů.
S jako STORYTELLING aneb O ŘEMESLE VYPRAVĚČSKÉM
MARTIN HAK
Seminář pro ty, kteří se rádi vydávají na výlety do krajin příběhů, pro ty, které přitahuje starodávné řemeslo vypravěčů, pro ty, kteří chtějí své vypravěčské dovednosti objevit a rozvinout. Živé vyprávění příběhů, řemeslo ve světě známé jako storytelling, je nejstarším způsobem poznávání, dorozumívání, a vyjadřování se ke světu, ve všech lidských kulturách – divadlu je „dědečkem“. Posluchači-diváci a vypravěč se stávají spolutvůrci jedinečného pokusu o „zpřítomnění“ příběhu. Vypravěč tvoří obrazy a jako pečlivý průvodce jimi provádí tak, aby příběh ožil.
Čeká nás práce s „látkou“ našich všedních životů i s příběhy, jež mají literární předlohu. Budeme pracovat s pohádkou, budeme se věnovat příběhům na hraně uvěřitelnosti, i takovým příběhům, které se dosud nestaly. Budeme příběhy vyprávět i poslouchat. Budeme je tvořit. Budeme trénovat představivost, obrazotvornost, fantazii a obrazotvorné jednání. Budeme samozřejmě cvičit naše vypravěčské dovednosti, naše pohybové, zvukové a hlasové možnosti. Budeme procházet vedeni i vedoucí branami do světa příběhu. Poznáme, proč se vypravěč nemusí nic učit nazpaměť a že příběh je „živý tvor“. Čekají nás experimenty, cvičení, hledání odvahy, hloubání, smích a živé setkání lidí s příběhy.
Martin Hak se v roce 2002 stal absolventem DIFA JAMU Brno (Dramatická výchova). V roce 2005 potkal opravdového vypravěče zpoza velké louže a ten ho navedl k odhalení zásadního tajemství vlastní babičky (čípak, že?). Od té doby nazývá Martin své vyprávění vyprávěním. Rád se dívá z výšky a do nikam, rád strká ruce do hlíny a nad oheň, rád jí sýr a sám, rád si střílí z luku a z pravidel lukostřelby. Právě teď připravuje k vyprávění starý, magický, krutý i krásný příběh o cestě z temnoty. Živí ho živé vyprávění příběhů. Vypráví nebo o tom přednáší, nejraději ale učí – vyprávět učitele, knihovníky, manažery, divadelníky, tatínky, maminky, děti, … vlastní i cizí.
SILT jako SCÉNICKÁ INTERPRETACE LITERÁRNÍHO TEXTU
RENATA VORDOVÁ A JANA MACHALÍKOVÁ
Poezie i próza, sólová interpretace i jevištní ztvárnění společné, dramaturgie i režie, interpret i divák, technika mluveného projevu i vnímání diváka jako partnera, Jana i Renata a vy.
Seminář zaměřený na práci s literárním textem a jeho interpretací na jevišti v provedení sólovém i společném. Na konci je interpret a divák, na začátku text. Cesta přes dramaturgii a hledání prostředků jevištního ztvárnění. Jak zaujmout posluchače, udržet napětí a sdělit téma?.
Průběh semináře: denně: společná hlasová rozcvička, technika mluveného projevu, rozdělení na dvě skupiny – práce odděleně – část s Janou – sólová interpretace, část s Renatou – divadlo poezie, výměna skupin a opět část s Janou a část s Renatou. Lektorky jsou členkami uskupení Prostějovská kavárna, jejíž Noční chvilku poezie jste mohli vidět na loňském JH, nebo během roku na různých místech v ČR. Renata Vordová je absolventka DAMU, lektorka, recitátorka, režisérka divadel poezie. Jana Machalíková je absolventka DAMU, lektorka, recitátorka, improvizátorka.
TD jako TANEČNÍ DÍLNA
MICHAL ZÁHORA
„Tanec jako nejcelistvější skutečnost. Zahrnuje v sobě lidské tělo, mysl a ducha v nedělitelné jednotě. Pro tuto svou jedinečnost tančit je jako dotýkat se samotného života…“
Taneční seminář zaměřený na zdraví prospěšný pohyb a dále na objevování zdroje tvorby. Příroda je v rovnováze ne statické, nýbrž dynamické. Na lidské tělo působí jedna z nejzákladnějších přírodních sil – gravitace, a jeho pohyb je proto organizován dle tělesných těžišť. Uvědomění si těchto tělesných těžišť a jejich usouvztažnění vytváří harmonii pohybu. Takto zvládnutý pohyb bude plně využívat vlastního potenciálu a stane se tak dobrou základnou pro objevování zdroje tvorby skrze vedenou a volnou improvizaci.
Michal Záhora absolvoval Konzervatoř Duncan centre (2003). Poté byl v angažmá norského národního souboru Carte Blanche, v souboru Roberta Zappaly v Itálii (2004) a ve Scottish Dance Theatre (2006 – 2008), kde se systematicky věnoval pedagogické praxi a vedl semináře na školách. V letech 2009 – 2013 byl ředitelem Konzervatoře Duncan centre. Kontinuálně se věnuje choreografické tvorbě. Během jedenácti let vytvořil sedm autorských děl (Synchronicity, Resonance, Orbis pictus, Diptych, ad.). V tomto roce připravuje nové autorské dílo Pulsar.
V jako VÝTVARNÁ SLOŽKA DIVADLA
KATEŘINA BARANOWSKA
Seminář, v němž soustředíme na výtvarnou složku divadla – tzn. na scénografii a kostýmy, jejich možnosti a úkoly při tvorbě inscenace. Budeme se zabývat jevištním prostorem a jeho formováním. Přehlídkové inscenace poslouží jako materiál ke zkoumání jevištního obrazu, jeho vzniku a účinku. Na praktických úkolech vyzkoušíme významové možnosti, jaké poskytuje barva a tvar. Základním předpokladem tedy je ochota pracovat nejen hlavou, ale také rukama. Žádné speciální výtvarné vlohy či dovednosti nejsou nutné.
Kateřina Baranowska je scénografka a kostýmní výtvarnice, příležitostně i režisérka, absolventka DAMU, katedra alternativního a loutkového divadla.
DS jako DĚTSKÝ SEMINÁŘ
Seminář je určen dětem ve věku od 5 do 12 let. Jeho smyslem je umožnit rodičům návštěvu dílen a seminářů Jiráskova Hronova 2016 a jejich dětem poskytnout jedinečný zážitek ze společné tvorby. Seminář pro děti začne vždy o 15 minut dříve a skončí o 15 minut později než dílny pro jejich rodiče. Jeho cena je 1.200 Kč (za seminář) / 1.950 Kč (za seminář, obědy a večeře) / 2.450 Kč (za seminář, obědy, večeře a vstupenky).
PC jako PROBLÉMOVÝ CLUB
Ti zájemci o účast na JH, kteří se jej chtějí zúčastnit za zvýhodněných podmínek, a přitom nechtějí navštěvovat některý z výše uvedených tematických seminářů, se mohou přihlásit jako kmenoví účastníci PC. Povinností kmenových posluchačů PC je návštěva představení základního programu JH, účast (pokud možno aktivní) na odpoledních Problémových S příjezdem kmenových posluchačů PC se počítá v sobotu 30. 7. 2016.
PŘÍLEŽITOST PRO VŠECHNY NAD RÁMEC ZÁKLADNÍCH SEMINÁŘŮ A DÍLEN
PC – Problémový club
Problémový club (PC) je veřejným diskusním fórem. Bude realizován formou rozpravy – disputace pětičlenného lektorského týmu složeného z divadelních odborníků a účastníků z pléna. Odrazovým můstkem pro PC jsou inscenace uvedené v hlavním, případně v doprovodném programu JH. Jeho hlavním smyslem a cílem je vytvořit prostor pro nahlédnutí inscenací z nejrůznějších úhlů pohledu, hledání smyslu amatérského divadla a jeho vyslovování se k současnosti. Lektoři: MgA. Alena Zemančíková, absolventka DAMU (obor dramaturgie), dramatička, spisovatelka, dra-maturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských a celo-státních přehlídek
MgA. Martina Schlegelová, Ph.D., absolventka DAMU (obor režie a dramaturgie), v letech 2003–2007 lektorka divadelního oddělení pro německy mluvící oblasti, Velkou Británii a USA (Dilia), kme-nová režisérka a dramaturgyně Divadla Letí Praha a odborná asistentka katedry teorie a kritiky praž-ské DAMU
Doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D., divadelní vědec, režisér a pedagog – vedoucí ateliéru činoherního herectví na JAMU v Brně, režie a inscenační tvorby na katedře výchovné dramatiky DAMU v Praze
Doc. Mgr. Petr Christov, Ph.D., překladatel, teatrolog, divadelní kritik; pedagog a vedoucí Katedry divadelní vědy FF UK v Praze
MgA. Vladimír Fekar, dramaturg Městského divadla Zlín, autor, dramatik, básník, pedagog Zlínské soukromé vyšší odborné školy umění ve Zlíně a Slezské univerzity v Opavě.
Problémový club proběhne vždy v odpoledních hodinách (14.00–16.00) od neděle 31. 7. 2016 do soboty 6. 8. 2016 včetně. Posluchači tematických seminářů a dílen, kteří se budou chtít zúčastňovat Problémového clubu pravidelně, vyznačí tento požadavek na přihláškách, aby jim mohla být návštěva umožněna (paralelně se totiž uskuteční některá představení hlavního programu JH).
PODMÍNKY ÚČASTI
Věk: Semináře a dílny jsou určeny zájemcům od 15 let. Osoby mladší 18 let musí do Hronova přivézt písemný souhlas rodičů na formuláři, který jim bude zaslán.
CENA SEMINÁŘE:
Poplatek za dílnu je 1.950 Kč (bez stravy) nebo 3.100 Kč (se stravou, tzn. 8 x oběd a večeře). Výjimkou jsou zahraniční semináře DHD a LAB, jejich cena je 2.350 Kč (bez stravy) a 3.500 Kč (se stravou, tzn. 8 x oběd a večeře). Platit je možné pouze bezhotovostním převodem na účet Jirás-kova Hronova nejpozději do 15. července 2015. Po vyplnění přihlášky (elektronické registrace) Vám bude oznámeno číslo účtu a příslušný variabilní symbol. Kromě samotné dílny vám bude poskytnuto: hromadné ubytování ve spacáku v prostorách školních tříd (od 29. 7. 2016 do 7. 8. 2016), základní zázemí pro hygienu a vstupenky na představení. Pokud jste si zvolili variantu se stravou, bude Vám poskytnuta formou obědů a večeří od 30. 7. 2016 do 6. 8. 2016 Ti, kdo mají zájem o kvalitnější ubytování, si jej mohou objednat u Kulturního a informačního stře-diska Hronov, nám Čs. armády 500, 549 31 Hronov, tel.: 491 483 314, e-mail: reditel@kulturahronov.cz, www.kulturahronov.cz. Pokud máte v plánu si s sebou do Hronova při-vést psa nebo jiného zvířecího mazlíčka, objednejte si, prosím, také samostatné ubytování. Spo-lečné ubytování s ostatními seminaristy Vám v takovém případě totiž nebude umožněno.
HARMONOGRAM:
- příjezd a prezence v pátek 29. 7. 2016
- 09.00 – 13.00 semináře a dílny (30. 7. – 6. 8. 2016)
- 14.00 – 16.00 Problémový club (31. 7. – 6. 8. 2016)
- 14.00 – 23.59 představení JH (30. 7. – 6. 8. 2016)
INFORMACE:
Budete-li mít jakékoli dotazy, obraťte se na Simonu Bezouškovou – programovou ředitelku JH na tel.: 775 508 654 nebo e-mail: bezouskova@nipos-mk.cz
PŘIHLÁŠKA: Registrujte se prosím na http://registrace.nipos-mk.cz/…laska/Create
Autor: Amaterská Scéna
Níže najdete nabídku seminářů Jiráskova Hronova, který se uskuteční od 29. 7. do 6. 8. 2016 a odkaz na elektronickou registraci.
Činoherní | Experimentální | Hudební | Loutkové | Pohybové | Semináře
D jako DVOULETÝ KURZ DRAMATIZACE
KATEŘINA MENCLEROVÁ
DHD jako DÍLNA HERECKÝCH DOVEDNOSTÍ
ELENA MIRONOVA (Rusko)
Dílna hereckých dovedností bude vedena formou hry a bude sestávat ze dvou částí. První je trénink hereckých dovedností – svalové osvobození, pozornost, paměť, cvičení „organického ticha“, zdůvodnění postoje, zhodnocení a zafixování různých daných okolností, cvičení na zapamatování si fyzických akcí (logika a sekvence jednoduché jevištní akce), cvičení na rozvoj spontaneity a cvičení jednotlivých typů komunikace. Hlavním smyslem tohoto tréninku je vybudování tvůrčího týmu, základní osvobození emocí a odhalení individuálních hereckých schopností členů skupiny. Druhou částí bude individuální výuka prvků herecké akce, párová cvičení propojování, vytváření atmosféry, konfliktu, atd., skupinová cvičení na hudební téma a improvizace.
Tato cvičení budou základem pro nastudování inscenace podle povídky Antona Pavloviče Čechova „Kaštanka“, které skupina předvede v poslední den festivalu.
Seminář bude probíhat v anglickém jazyce
Elena Mironova je herečka a režisérka. Vystudovala Ruský institut divadelních umění (GITIS) v Moskvě, katedru muzikálové režie. Pracovala jako herečka. I jako lektorka dílen na Evropském setkání mladých divadelníků (mládežníci a děti) EDERED v Rusku, Belgii a Turecku. Nyní je pedagožkou herectví na Institutu moderního umění. Každoročně vede dílny a herecké ateliéry na různých festivalech v Rusku. Má bohaté zkušenosti v oblasti režie.
DOC jako OD DOKUMENTU K DIVADLU
JIŘÍ ADÁMEK
Internet jako inspirace pro autorské a dokumentární divadlo. Cesta od materiálu ke konceptu, od konceptu k scénickému tvaru. Inscenační seminář, jehož obsahem by měl být náčrt cesty od výběru dokumentárního materiálu po realizaci scénické kompozice. Jako základ by nám měly posloužit různé typy textů nalezených na internetu. Nejprve půjde o to všímat si, čím nás daný materiál může inspirovat. Poté budeme hledat způsob, jak jej uchopit – a ruku v ruce s tím budeme zkoušet praktické etudy. Cílem je pokusit se společně najít základní koncept, jak daný materiál interpretovat a využít pro scénický tvar. Od účastníků se očekává, že budou pracovat týmově a že projdou všemi etapami, od surfování na internetu přes promýšlení koncepce, po nástin realizace konceptu coby účinkující. Důležitá je otevřenost a chuť si všechny tyhle fáze vyzkoušet. Herecké ambice a zkušenosti nejsou pro tento seminář podstatné.
Jiří Adámek (1977), divadelní režisér, vedoucí skupiny Boca Loca LAB a pedagog DAMU. Vystudoval režii na pražské DAMU. Vyvinul originální typ hudebního či „sonického“ divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Boca loca LAB, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí nejen jako režisér, ale i autor libreta popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical, kterému se věnuje především ve své doktorské práci. Píše analytické články o současném divadle (časopis Svět a divadlo).
HASIT jako HEREC A SITUACE I. a II.
LUDĚK HORKÝ A LUCIE VALENOVÁ
Dramatická situace je základním stavebním kamenem každé divadelní inscenace. Je to pojem, se kterým se často potkáte při rozborových seminářích na přehlídkách a festivalech. Přesto si pod ním inscenátoři často nedokážou představit něco konkrétního. Základem semináře HASIT bude spolupráce režiséra s hercem na tvorbě nosné dramatické situace. A na ohledávání prostoru, který taková situace oběma zmíněným dává pro práci na herecko-režijní interpretaci jednotlivých postav a témat hry. Společně se pokusíme dramatickou situaci jednak pojmenovat a jednak realizovat v praxi „na jevišti“. Když se nám to podaří, můžeme v názvu semináře škrtnout dvě písmenka a pod zkratkou HIT se věnovat HERECKÉ INTERPRETACI TEXTU, která se o dramatické situace nutně opírá. Herecký slovní projev, jeho podtext, emocionální energie a smysl se nachází v přímé závislosti na výkladu okolností, cílů a poslání dramatického jednání postav v konkrétních dramatických situacích. Seminář je vhodný jak pro režiséry, tak pro herce. Bude koncipován tak, aby byl přínosný jak pro loňské frekventanty (pro ně je připraven návazně pokračující program), tak pro nové zájemce (nebudou o nic ochuzeni).
Luděk Horký je absolvent divadelní vědy na FF UK, dramaturg, režisér a pedagog. Od roku 1995 do roku 2006 pracoval postupně jako lektor dramaturgie a dramaturg v Divadle ABC, scéně Městských divadel pražských. Nyní vede Centrum dramaturgie dětské tvorby v České televizi. Vedle toho pravidelně dramaturgicky spolupracuje s režisérem Davidem Drábkem (např. inscenace Racek ve Slovenském Národním divadle, Richard III. v Klicperově divadle Hradec Králové a další). Od roku 1992 působí jako pedagog a režisér v pražském divadle Radar, kde v současnosti vede divadelní soubor Ty-já-tr/HORBESO (zaměřený na činoherní interpretační divadlo pro dospělé) a projektovou skupinu Bylo
Lucie Valenová je absolventka herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. Působí na Nové scéně Národního divadla a v Národním divadle marionet. Spolupracuje jako pedagog s pražským divadlem Radar a je lektorkou dramatické výchovy na pražské pedagogické škole
J jako JEVIŠTNÍ ŘEČ aneb SLOVA, MYŠLENKY A SYMBOLY… FUNGUJÍ
EVA SPOUSTOVÁ-MÁLKOVÁ
Jak pracuje naše tělo: „Biolaboratoř“ = „Jací jsme bioroboti a jak jsme vlastně zkonstruovaní“. Jak způsob našeho myšlení ovlivňuje naši realitu, komunikaci, náš pocit jistoty na jevišti i v životě. Systémy přesvědčení a vzorce chování ve vztahu k držení těla a k dechu. Strach a tréma jako zbytečné osobní brzdy. Hardwarové klouby pohybového aparátu – energetické bloky a stresové uzly v tělo-vém systému. „Elastické“ tělové napětí. „Zvuková hlavologie“ = „Cesta za hlasem, který je slyšet“. Tvorba hlasu a artikulace. Normativní podoba hlásek. Samohlásky jako nosiče emocí, souhlásky jako nosná kostra mluvy. „Jazyk jako hudba a jazyk, kterým sdělujeme obsah“. Propojení pohybu těla a řeči. „Detektivní pátrání po myšlenkách a vztazích schovaných v textu“. Cesta k výrazu – být „ve spojení“ s hereckým partnerem. Myšlenka „před“ a „pod“ textem. Jak se textem tkají vztahy. „Hrát si s textem“, „hrát text“, „hrát“, nebo „hrát si“…? A všechno další, na co přijde řeč…
Eva Spoustová-Málková vystudovala DAMU, hrála v divadle DRAK v Hradci Králové, podstatnou část života strávila před mikrofonem – převážně se věnovala dabingu (jako herečka i jako tvůrce dialogů a režisérka), učí na DAMU předmět Jevištní mluva. Hereckou práci vnímá především jako práci s energií. Zvládnutí optimální techniky řeči vnímá jako nutný základní řemeslný předpoklad herce. Za nejpodstatnější pro jeho tvůrčí cestu považuje citlivé poznávání vlastního osobního prostoru vnitřní svobody a harmonie. Cestu k nim vnímá jako jednu z nejzajímavějších a nejdobrodružnějších výzev, kterou nám život nabízí.
KPR jako KURZ PRAKTICKÉ REŽIE
KATEŘINA FIXOVÁ A MILAN SCHEJBAL Čtvrté soustředění posluchačů dlouhodobého vzdělávacího projektu, který byl zahájen v říjnu 2013 ve Volyni. Letos budou frekventanti navštěvovat seminář Nonverbální komunikace. Kurz je pro nové zájemce uzavřený. Pořádá jej DIVADLO (bez záruky) PRAHA za odborné spolupráce NIPOS-ARTAMA Praha.
Kateřina Fixová je herečka a dramaturgyně Divadla A. Dvořáka v Příbrami, lektorka a porotkyně. Milan Schejbal je absolvent DAMU v Praze (obor režie a dramaturgie). V letech 1994–2006 působil jako režisér a umělecký šéf Divadla ABC v Praze. Od roku 2006 dosud je režisérem a uměleckým šéfem Divadla A. Dvořáka v Příbrami. Od roku 1996 je pedagogem režie a vedoucím ročníku na praž-ské DAMU (katedra činoherního divadla). Pracuje jako lektor a porotce mnoha amatérských diva-delních přehlídek a seminářů.
L jako LOUTKOVÉ DIVADLO
MAREK BEČKA
Jako příležitost vyzkoušet si něco nového.
Filmové postupy v loutkovém divadle, kombinace loutek, živých herců a obrazů v kukátku loutkového divadla… Vyzkoušení možností, které nám menší loutkové jeviště dává. Střih, detail, celek, pohled do krajiny a vzápětí zornička oka hlavního hrdiny! Režie, herectví, scénografie!
Marek Bečka v letech 1984–90 absolvoval loutkářskou katedru DAMU v oboru loutkoherectví, v roce 2006 se na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU habilitoval a je tedy docent. V roce 1991 založil s několika spolužáky v Chebu Buchty a loutky a s tímto nezávislým divadlem za uplynulých 25 let nazkoušel přes čtyřicet repertoárových premiér pro děti i dospělé diváky. Působí tu jako ředitel, herec, režisér, manažer, technik a mluvčí. Kromě toho působí jako nezávislý režisér (Minor, Lampion Kladno, Miniteatr Lublaň). Od roku 1997 spolupracoval s KALD DAMU jako externista, od září 2001 pracuje na KALD DAMU interně. Dále spolupracuje s mnoha domácími i zahraničními divadelními tvůrci formou dílen, workshopů. Od HongKongu, přes Kolín až do Kanady. Z této spolupráce těží jak studenti, tak Buchty a loutky. Je ženatý a má tři děti.
LAB jako LABORATÓRIUM
CITLALI HUEZO SÁNCHEZ (Mexiko), ALEXANDRA ŠTEFKOVÁ (Slovensko)
Toto laboratórium je určené pre ľudí, ktorí majú záujem o divadelný proces a prácu v skupine. Je určený pre ľudí s umeleckou nutnosťou. Scénická tvorba vychádzajúca z telesnosti herca – performera.
Workshop bude rozdelený do troch etáp:
1. Skúmanie základov telesnosti na vytvorenie javiskovej postavy. Tréning s telom. Ťažiskom práce v tejto etape bude skúmanie fyzikálnych princípov, ktoré tvoria herecký výkon: centrum, pozornosť, vertikály, napätie – relaxácia, impulz (podnet) – kontraimpulz atď.
2. Slovník pohybu a gesta
V tejto etape sa zameriame na vytvorenie základného pohybového slovníka. Práca a skúmanie rôznych kvalít pohybu a pohybovej prípravy, skúmanie pojmov ako disociácia (rozdelenie), pohybová partitúra a jej prevedenie. Vybudujeme spoločný divadelný jazyk, ktorý nám dá nástroje na transformáciu/zhmotnenie konceptov a tém na javiskový materiál.
3. Prevedenie osobného alebo skupinového prejavu do reči tela
Cieľom v tejto fáze bude prostredníctvom skúmania – laboratória tvorby vytvorenie priestoru, v ktorom sa stretnú vlastné nástroje hereckej práce s tými naučenými na workshope počas tréningu. Prevedenie osobného prejavu do scénického tvaru, rozvíjanie intímneho priestoru v práci, ktorý sa orientuje na vývoj a transformáciu procesu nášho vlastného materiálu.
Seminář bude probíhat ve španělštině překládané do slovenštiny .
Citlali Huezo Sánchez je divadelná umelkyňa s viac ako 15 ročnými skúsenosťami na divadelných javiskách v rôznych profesiách: divadelná a filmová herečka, performerka, pedagogička, choreografka a režisérka. Učila sa u najlepších majstrov mexickej scény, napr. u Luis de Tavira, ktorý je momentálne režisérom Compañia Nacional de Teatro de México (Národné divadlo Mexiko). Trénovala a špecializovala sa na pohybové divadlo s národnými i medzinárodnými majstrami a získala diplom Teatro del Cuerpo. Od roku 2003 učila herectvo a pohyb na niektorých z najdôležitejších inštitúcií mexickej scény: La Casa del Teatro, Cea (Televízia), Foro de arte contemporáneo (Fórum pre súčasné umenie) atď. Od roku 2007 žije v Berlíne, kde spolu so zvukovým umelcom Tomom Hornigom založili skupinu LABIRINTO THEATER. Stále pracuje medzi Mexikom a Európou.
Alexandra Štefková sa narodila do divadelníckej rodiny, takže veľmi na výber nemala. Na VŠMU študovala divadelnú dramaturgiu, réžiu a divadelnú vedu. Na štátnom konzervatóriu učila dejiny divadla a analýzu drámy. Absolvovala študijný pobyt na ESAD-e v španielskej Málage a v Zaragoze v divadle Teatro de la estación učila herectvo, réžiu a pripravila niekoľko inscenácií. Počas pobytu v Španielsku pričuchla ku commedii dell ´arte a následne spolu so „španielskym Pantalonem“ mali niekoľko workshopov na Slovensku a v Španielsku. Pripravila a účinkovala aj v niekoľkých inscenáciách pre deti a mládež. V divadle sa snaží robiť všetko možné aj nemožné. So Citlali sa stretla na festivale v Japonsku, „sadli“ si ľudsky aj divadelne a už spolu pripravili niekoľko divadelných workshopov a snáď sa dopracujú aj k spoločnému divadelnému projektu, resp. inscenácii :)
N jako NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
** DANIELA FISCHEROVÁ**
Seminář posluchačům poodkryje roušku tajné řeči lidského těla. Bude příležitostí dozvědět se mnoho zajímavého o významu naší mimiky, postojů a gest vědomých i nevědomých. Zkrátka, bude poodkrytím další studnice poznatků pro režijní a hereckou práci.
Daniela Fischerová je spisovatelka, dramatička, psycholožka a pedagožka nonverbální komunikace.
P jako PANTOMIMA
MICHAL HECHT A ŠTĚPÁNKA ELGROVÁ
Na dílně se účastníci seznámí se základy klasické i moderní pantomimy, improvizace, akrobacie (technika pádů a soubojů, stojky a salta) a jevištního pohybu vůbec. Čeká je náročný fyzický trénink, ale i příjemná relaxace a masáže. Účastníci budou společně pracovat na realizaci neverbálního projektu. Za použití improvizace a etudování budou vytvářet krátké příběhy, které s pomocí humoru a nadsázky převedou do divadelní neverbální řeči. Závěrem se pokusí tyto fragmenty pospojovat a vytvořit představení, které zahrají ostatním účastníkům Jiráskova Hronova.
Michal Hecht je mim, režisér a pedagog na volné noze. Studoval pantomimu u Zojky Mikotové a akrobacii u Evy Bosákové. Poté absolvoval nesčetné množství kurzů různých druhů neverbálního divadla v Česku i cizině. Od roku 1988 jezdí po světě se svými sólo programy a vyučuje pohyb. Sedm let strávil ve Finsku jako pedagog na NÄTY (finská obdoba DAMU) v Tampere. Od roku 1998 působí v ČR. Hraje v divadle Image v Praze, učí na HAMU, pořádá semináře, režíruje různé divadelní skupiny, pracuje pro AITA/IATA a spolupracuje na mnoha televizních projektech.
RDR 45 jako REŽIJNĚ DRAMATURGICKÁ KONCEPCE a její REALIZACE 45
JAROMÍR HRUŠKA
Seminář určený především zájemcům středního a zralého věku. Spodní hranice je limitována dosažením 45 let, směrem nahoru nás žádné hranice neomezují. Fyzické handicapy nejsou překážkou. Cílem semináře bude objevování TÉMAT, hledání MOTIVŮ, MOTIVACÍ dramatických postav v situacích dramatického textu, což můžeme označit pojmem REŽIJNĚ DRAMATURGICKÁ KONCEPCE. Ve druhé části se soustředíme na její KONKRÉTNÍ REALIZACI prostřednictvím jednotlivých složek (komponent) inscenace. Projdeme všemi úskalími, možnostmi i limitami INTERPRETAČNÍHO DIVADLA, kterými prochází každý interpret tj. DRAMATURG, REŽISÉR I HEREC. Budeme se zabývat tím, co je to autorský přístup v interpretaci klasického dramatického textu. Budeme důsledně číst a analyzovat dramatický text a nacházet způsoby, jak je možné různě interpretovat tutéž dramatickou situaci (tentýž dramatický text). Budeme zkoumat, jaký dopad má ta či ona interpretace na KONKRÉTNÍ JEVIŠTNÍ REALIZACI i ve vztahu k potřebám zvoleného STYLU a ŽÁNRU.
Předpokladem práce v semináři je předběžné seznámení s několika klasickými dramatickými texty. Zažijete: důslednou analýzu textu, první čtenou zkoušku, práci s hercem v dané situaci a prostoru, principy aranžování a vytváření jevištního obrazu, práci s atmosférotvornými složkami inscenace jako je světlo a zvuk – to vše v několika různých interpretacích textu. Seminář nabízí jedinečnou možnost nahlédnout skrze dramaturgické, režijní i herecké řemeslo k samé podstatě divadla – tj. sdělování příběhů.
Učme se divadlem vyprávět příběhy!!!
Pro účast v semináři je možné konzultovat věkové výjimky, které kolektivu dodají na pestrosti. ;-)
Jaromír Hruška je absolvent DAMU v Praze, oboru režie činoherního divadla. Absolvent kurzů o práci K. S. Stanislavského, M. Čechova i představitelů tzv. ruské divadelní avantgardy konaných v Moskvě. Jeho studentská režijní práce (inscenace Shakespearova Mnoho povyku pro nic) byla prezentována na Festivalu divadelních škol německy mluvících zemí v Mnichově. Režisér 20 celovečerních inscenací autorů světové i české dramatické literatury. Je autorem většiny úprav dramatických i nedramatických textů ke svým inscenacím. Jako režisér a pedagog působil mj. na státní Konzervatoři v Praze. Jako asistent režie pracoval na několika inscenacích významného ruského režiséra Sergeje Fedotova. Po jisté divadelní odmlce se prostřednictvím Městského divadla v Českém Krumlově opět naplno vrací k dramatickému oboru jako jeho dramaturg a zástupce ředitele. Lektor řady krajských i celostátních přehlídek a divadelních festivalů.
S jako STORYTELLING aneb O ŘEMESLE VYPRAVĚČSKÉM
MARTIN HAK
Seminář pro ty, kteří se rádi vydávají na výlety do krajin příběhů, pro ty, které přitahuje starodávné řemeslo vypravěčů, pro ty, kteří chtějí své vypravěčské dovednosti objevit a rozvinout. Živé vyprávění příběhů, řemeslo ve světě známé jako storytelling, je nejstarším způsobem poznávání, dorozumívání, a vyjadřování se ke světu, ve všech lidských kulturách – divadlu je „dědečkem“. Posluchači-diváci a vypravěč se stávají spolutvůrci jedinečného pokusu o „zpřítomnění“ příběhu. Vypravěč tvoří obrazy a jako pečlivý průvodce jimi provádí tak, aby příběh ožil.
Čeká nás práce s „látkou“ našich všedních životů i s příběhy, jež mají literární předlohu. Budeme pracovat s pohádkou, budeme se věnovat příběhům na hraně uvěřitelnosti, i takovým příběhům, které se dosud nestaly. Budeme příběhy vyprávět i poslouchat. Budeme je tvořit. Budeme trénovat představivost, obrazotvornost, fantazii a obrazotvorné jednání. Budeme samozřejmě cvičit naše vypravěčské dovednosti, naše pohybové, zvukové a hlasové možnosti. Budeme procházet vedeni i vedoucí branami do světa příběhu. Poznáme, proč se vypravěč nemusí nic učit nazpaměť a že příběh je „živý tvor“. Čekají nás experimenty, cvičení, hledání odvahy, hloubání, smích a živé setkání lidí s příběhy.
Martin Hak se v roce 2002 stal absolventem DIFA JAMU Brno (Dramatická výchova). V roce 2005 potkal opravdového vypravěče zpoza velké louže a ten ho navedl k odhalení zásadního tajemství vlastní babičky (čípak, že?). Od té doby nazývá Martin své vyprávění vyprávěním. Rád se dívá z výšky a do nikam, rád strká ruce do hlíny a nad oheň, rád jí sýr a sám, rád si střílí z luku a z pravidel lukostřelby. Právě teď připravuje k vyprávění starý, magický, krutý i krásný příběh o cestě z temnoty. Živí ho živé vyprávění příběhů. Vypráví nebo o tom přednáší, nejraději ale učí – vyprávět učitele, knihovníky, manažery, divadelníky, tatínky, maminky, děti, … vlastní i cizí.
SILT jako SCÉNICKÁ INTERPRETACE LITERÁRNÍHO TEXTU
RENATA VORDOVÁ A JANA MACHALÍKOVÁ
Poezie i próza, sólová interpretace i jevištní ztvárnění společné, dramaturgie i režie, interpret i divák, technika mluveného projevu i vnímání diváka jako partnera, Jana i Renata a vy.
Seminář zaměřený na práci s literárním textem a jeho interpretací na jevišti v provedení sólovém i společném. Na konci je interpret a divák, na začátku text. Cesta přes dramaturgii a hledání prostředků jevištního ztvárnění. Jak zaujmout posluchače, udržet napětí a sdělit téma?.
Průběh semináře: denně: společná hlasová rozcvička, technika mluveného projevu, rozdělení na dvě skupiny – práce odděleně – část s Janou – sólová interpretace, část s Renatou – divadlo poezie, výměna skupin a opět část s Janou a část s Renatou. Lektorky jsou členkami uskupení Prostějovská kavárna, jejíž Noční chvilku poezie jste mohli vidět na loňském JH, nebo během roku na různých místech v ČR. Renata Vordová je absolventka DAMU, lektorka, recitátorka, režisérka divadel poezie. Jana Machalíková je absolventka DAMU, lektorka, recitátorka, improvizátorka.
TD jako TANEČNÍ DÍLNA
MICHAL ZÁHORA
„Tanec jako nejcelistvější skutečnost. Zahrnuje v sobě lidské tělo, mysl a ducha v nedělitelné jednotě. Pro tuto svou jedinečnost tančit je jako dotýkat se samotného života…“
Taneční seminář zaměřený na zdraví prospěšný pohyb a dále na objevování zdroje tvorby. Příroda je v rovnováze ne statické, nýbrž dynamické. Na lidské tělo působí jedna z nejzákladnějších přírodních sil – gravitace, a jeho pohyb je proto organizován dle tělesných těžišť. Uvědomění si těchto tělesných těžišť a jejich usouvztažnění vytváří harmonii pohybu. Takto zvládnutý pohyb bude plně využívat vlastního potenciálu a stane se tak dobrou základnou pro objevování zdroje tvorby skrze vedenou a volnou improvizaci.
Michal Záhora absolvoval Konzervatoř Duncan centre (2003). Poté byl v angažmá norského národního souboru Carte Blanche, v souboru Roberta Zappaly v Itálii (2004) a ve Scottish Dance Theatre (2006 – 2008), kde se systematicky věnoval pedagogické praxi a vedl semináře na školách. V letech 2009 – 2013 byl ředitelem Konzervatoře Duncan centre. Kontinuálně se věnuje choreografické tvorbě. Během jedenácti let vytvořil sedm autorských děl (Synchronicity, Resonance, Orbis pictus, Diptych, ad.). V tomto roce připravuje nové autorské dílo Pulsar.
V jako VÝTVARNÁ SLOŽKA DIVADLA
KATEŘINA BARANOWSKA
Seminář, v němž soustředíme na výtvarnou složku divadla – tzn. na scénografii a kostýmy, jejich možnosti a úkoly při tvorbě inscenace. Budeme se zabývat jevištním prostorem a jeho formováním. Přehlídkové inscenace poslouží jako materiál ke zkoumání jevištního obrazu, jeho vzniku a účinku. Na praktických úkolech vyzkoušíme významové možnosti, jaké poskytuje barva a tvar. Základním předpokladem tedy je ochota pracovat nejen hlavou, ale také rukama. Žádné speciální výtvarné vlohy či dovednosti nejsou nutné.
Kateřina Baranowska je scénografka a kostýmní výtvarnice, příležitostně i režisérka, absolventka DAMU, katedra alternativního a loutkového divadla.
DS jako DĚTSKÝ SEMINÁŘ
Seminář je určen dětem ve věku od 5 do 12 let. Jeho smyslem je umožnit rodičům návštěvu dílen a seminářů Jiráskova Hronova 2016 a jejich dětem poskytnout jedinečný zážitek ze společné tvorby. Seminář pro děti začne vždy o 15 minut dříve a skončí o 15 minut později než dílny pro jejich rodiče. Jeho cena je 1.200 Kč (za seminář) / 1.950 Kč (za seminář, obědy a večeře) / 2.450 Kč (za seminář, obědy, večeře a vstupenky).
PC jako PROBLÉMOVÝ CLUB
Ti zájemci o účast na JH, kteří se jej chtějí zúčastnit za zvýhodněných podmínek, a přitom nechtějí navštěvovat některý z výše uvedených tematických seminářů, se mohou přihlásit jako kmenoví účastníci PC. Povinností kmenových posluchačů PC je návštěva představení základního programu JH, účast (pokud možno aktivní) na odpoledních Problémových S příjezdem kmenových posluchačů PC se počítá v sobotu 30. 7. 2016.
PŘÍLEŽITOST PRO VŠECHNY NAD RÁMEC ZÁKLADNÍCH SEMINÁŘŮ A DÍLEN
PC – Problémový club
Problémový club (PC) je veřejným diskusním fórem. Bude realizován formou rozpravy – disputace pětičlenného lektorského týmu složeného z divadelních odborníků a účastníků z pléna. Odrazovým můstkem pro PC jsou inscenace uvedené v hlavním, případně v doprovodném programu JH. Jeho hlavním smyslem a cílem je vytvořit prostor pro nahlédnutí inscenací z nejrůznějších úhlů pohledu, hledání smyslu amatérského divadla a jeho vyslovování se k současnosti. Lektoři: MgA. Alena Zemančíková, absolventka DAMU (obor dramaturgie), dramatička, spisovatelka, dra-maturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských a celo-státních přehlídek
MgA. Martina Schlegelová, Ph.D., absolventka DAMU (obor režie a dramaturgie), v letech 2003–2007 lektorka divadelního oddělení pro německy mluvící oblasti, Velkou Británii a USA (Dilia), kme-nová režisérka a dramaturgyně Divadla Letí Praha a odborná asistentka katedry teorie a kritiky praž-ské DAMU
Doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D., divadelní vědec, režisér a pedagog – vedoucí ateliéru činoherního herectví na JAMU v Brně, režie a inscenační tvorby na katedře výchovné dramatiky DAMU v Praze
Doc. Mgr. Petr Christov, Ph.D., překladatel, teatrolog, divadelní kritik; pedagog a vedoucí Katedry divadelní vědy FF UK v Praze
MgA. Vladimír Fekar, dramaturg Městského divadla Zlín, autor, dramatik, básník, pedagog Zlínské soukromé vyšší odborné školy umění ve Zlíně a Slezské univerzity v Opavě.
Problémový club proběhne vždy v odpoledních hodinách (14.00–16.00) od neděle 31. 7. 2016 do soboty 6. 8. 2016 včetně. Posluchači tematických seminářů a dílen, kteří se budou chtít zúčastňovat Problémového clubu pravidelně, vyznačí tento požadavek na přihláškách, aby jim mohla být návštěva umožněna (paralelně se totiž uskuteční některá představení hlavního programu JH).
PODMÍNKY ÚČASTI
Věk: Semináře a dílny jsou určeny zájemcům od 15 let. Osoby mladší 18 let musí do Hronova přivézt písemný souhlas rodičů na formuláři, který jim bude zaslán.
CENA SEMINÁŘE:
Poplatek za dílnu je 1.950 Kč (bez stravy) nebo 3.100 Kč (se stravou, tzn. 8 x oběd a večeře). Výjimkou jsou zahraniční semináře DHD a LAB, jejich cena je 2.350 Kč (bez stravy) a 3.500 Kč (se stravou, tzn. 8 x oběd a večeře). Platit je možné pouze bezhotovostním převodem na účet Jirás-kova Hronova nejpozději do 15. července 2015. Po vyplnění přihlášky (elektronické registrace) Vám bude oznámeno číslo účtu a příslušný variabilní symbol. Kromě samotné dílny vám bude poskytnuto: hromadné ubytování ve spacáku v prostorách školních tříd (od 29. 7. 2016 do 7. 8. 2016), základní zázemí pro hygienu a vstupenky na představení. Pokud jste si zvolili variantu se stravou, bude Vám poskytnuta formou obědů a večeří od 30. 7. 2016 do 6. 8. 2016 Ti, kdo mají zájem o kvalitnější ubytování, si jej mohou objednat u Kulturního a informačního stře-diska Hronov, nám Čs. armády 500, 549 31 Hronov, tel.: 491 483 314, e-mail: reditel@kulturahronov.cz, www.kulturahronov.cz. Pokud máte v plánu si s sebou do Hronova při-vést psa nebo jiného zvířecího mazlíčka, objednejte si, prosím, také samostatné ubytování. Spo-lečné ubytování s ostatními seminaristy Vám v takovém případě totiž nebude umožněno.
HARMONOGRAM:
- příjezd a prezence v pátek 29. 7. 2016
- 09.00 – 13.00 semináře a dílny (30. 7. – 6. 8. 2016)
- 14.00 – 16.00 Problémový club (31. 7. – 6. 8. 2016)
- 14.00 – 23.59 představení JH (30. 7. – 6. 8. 2016)
INFORMACE:
Budete-li mít jakékoli dotazy, obraťte se na Simonu Bezouškovou – programovou ředitelku JH na tel.: 775 508 654 nebo e-mail: bezouskova@nipos-mk.cz
PŘIHLÁŠKA: Registrujte se prosím na http://registrace.nipos-mk.cz/…laska/Create
Autor: Amaterská Scéna
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.